Jump to content
Annons

Musik låter kasst i högtalare

victorf

Recommended Posts

Tjena!

Är en amatör när det gäller musikproduktion. Har hållit på i ca 1,5 år, men inte riktigt kommit någon vart.

Låtarna består för det mesta av sång och gitarr, jag använder mig utav Logic pro X med ett enkelt steinberg ljudkort, SE X1 mic och hörlurarna heter Beyerdynamic DT250.

Men i alla fall problemet som jag har, om det ens är något problem, är när jag väl gjort klart en låt och lyssnar på den i studiohörlurarna eller i mobilen med hörlurar så tycker jag oftast att allt låter kanon. När man sedan spelar upp skiten i högtalare låter sången plötsligt falsk på sina ställen och ljudet blir väldigt mycket tunnare. Vad beror detta på? Är det jag som är kass eller kan man faktist göra något åt det? Det är precis som att hörlurarna döljer om man ligger lite fel i pitch på något ställe.

Det blir ju fan bättre om jag spelar in på iphonen till och med, inte ljudmässigt kanske men det låter inte det minsta falskt i alla fall.

Någon som har något tips? Eller känner igen sig som kan hjälpa mig? Kan det kanske ha och göra med att man inte är van att sjunga utan gitarr? Hur vänjer man sig vid det?

Tacksam för svar!

.Mvh

Victor

Dela på andra sajter

Annons

Jag kommer inte heller på några genvägar. Skaffa dig ett par skapliga högtalare, om du inte har det, och använd dom. Samma sak med sången. Det är bara att öva.

Redigerat av Den Gode
Dela på andra sajter

Okay, tack för svar. Klarar man sig på mina vanliga logitech z4 högtalare eller behöver man ha något mer avancerat?

Det är en bra början. Gissningsvis är dina Logitech-högtalare inte speciellt neutrala, vilket många tycker att studiomonitorer ska vara. Men det spelar inte så stor roll. Du får jämföra med musik som låter ungefär som det du vill uppnå. D v s, först lyssna på ett referensspår, sen på din egen inspelning. Lyssna på enskilda detaljer en i taget (t ex bara hur rösten ligger i nivå till kompet) och/eller helheten. Växla mellan spåren ganska ofta, och justera allt eftersom. Viktigt att du ställt in lyssningen så att din egen inspelning och referensspåret har samma volym.

• Gilla 1
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

DT250 är väldigt bra lurar, senaste bio-mixningen jag gjorde var faktiskt till hälften ungefär mixat i såna, men de kräver tillvänjning för att fungera. De är inte raka, särskilt inte i basen, så om man inte verkligen kan dem så riskerar man ganska knepiga mixar i slutändan om man inte har komplement till dem. Även ditt problem med intonation kan tänkas häröra till den låga midden. Jag är inte helt insatt i detta, men jag kan tänka mig att du förmodligen är van vid att lyssna på de högre registren när du intonerar, och här tar lägre midden över. Jag hade samma problem i början när jag började med musik själv, jag hade problem att stämma gitarrer efter digitala synthar & elefon-tonen (nu snackar vi tidigt 90-tal, så digital-syntharna hade inte imponerande tydlig diskant precis), men när jag stämde efter pianot så blev exaktheten fullständigt perfekt direkt.

För mixningen måste du skaffa risktiga studio-monitorer att växla med för att lösa ditt problem, själv har jag ett mängd olika system, allt ifrån ren high-end-högtalare från exempelvis Yamaha & QLN, till billigt bajs från Pringles & iPhone när jag mixar.

När det gäller inoneringen måste du, om det är som jag tror, lära dig lyssna mer efter grundtonen & de första harmonierna istället för de högre. Ett bra sätt att göra det skulle jag tro är just att använda dina lurar så mycket som möjligt och koncentrera dig på bara tonen.

SJälv har jag mina 250 till precis allt! Från location-gig till lyssna pod/musik under långpromenader till titta film till spela spel till mixa allt ifrån TV till bio-film :-)

Dela på andra sajter

• 1 månad senare...

DT250 är väldigt bra lurar, senaste bio-mixningen jag gjorde var faktiskt till hälften ungefär mixat i såna, men de kräver tillvänjning för att fungera. De är inte raka, särskilt inte i basen, så om man inte verkligen kan dem så riskerar man ganska knepiga mixar i slutändan om man inte har komplement till dem. Även ditt problem med intonation kan tänkas häröra till den låga midden. Jag är inte helt insatt i detta, men jag kan tänka mig att du förmodligen är van vid att lyssna på de högre registren när du intonerar, och här tar lägre midden över. Jag hade samma problem i början när jag började med musik själv, jag hade problem att stämma gitarrer efter digitala synthar & elefon-tonen (nu snackar vi tidigt 90-tal, så digital-syntharna hade inte imponerande tydlig diskant precis), men när jag stämde efter pianot så blev exaktheten fullständigt perfekt direkt.

För mixningen måste du skaffa risktiga studio-monitorer att växla med för att lösa ditt problem, själv har jag ett mängd olika system, allt ifrån ren high-end-högtalare från exempelvis Yamaha & QLN, till billigt bajs från Pringles & iPhone när jag mixar.

När det gäller inoneringen måste du, om det är som jag tror, lära dig lyssna mer efter grundtonen & de första harmonierna istället för de högre. Ett bra sätt att göra det skulle jag tro är just att använda dina lurar så mycket som möjligt och koncentrera dig på bara tonen.

SJälv har jag mina 250 till precis allt! Från location-gig till lyssna pod/musik under långpromenader till titta film till spela spel till mixa allt ifrån TV till bio-film :-)

Tack, för ett utförligt och bra svar!

Det kanske är dags att skaffa sig ett par monitorer helt enkelt? Misstänker att det här har med att lurarna är allt för förlåtande att göra. Har du möjligtvis något förslag på bra monitorer om man inte vill spendera allt för mycket pengar? Är en amatör och känner inte för att lägga några extrema summor.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.