Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Jag ställde frågan om man kunde använda ett ljudkort i form av mixer för live-rep för några månader sedan här och fick bra med svar men nu känner jag mig återigen osäker och det är dags för min "idé" att bli utförd om det är möjligt.

Jag gjorde en bild för att slippa missförstånd :

bjrig.jpgÄr det kört eller kan man köra på detta viset?

Det finns direct monitoring-kontroll på kortet men då blir sången utan effekter? Eller går det att göra någon form av bypass så att bara sången får effekter via DAW och resterande går rakt igenom?

Om så är fallet, hur styr vi volym på de olika gitarrerna och bas som går genom kortet då. Via gainrattarna på kortet?

Känns som att jag tagit vatten över huvudet.

Annons
Postat

Ska en vara lite petig så är väl bilden felritad? Jag tror jag förstår hur du menar, men du kanske rör till det för dig själv om du visualiserat det på fel sätt. Men visst är det ljudkortet som binder ihop din DAW med mickar och monitorer? Nu ser det ut som om du använder M-audio-ljudkortet för ingångar och sen ett annat (på bilden osynligt...) ljudkort för att koppla vidare till högtalarna.

Hursomhelst, fixar du att köra de in/utgångar/effekter du vill utan knaster med högst 5-6 ms latency så låter det klart smidigast att köra all mixning och routing från din DAW.

Postat

Det är det där med latency som kan ställa till det om man ska hålla på att använda daw effekter som sagt men annars är det bara att köra. 🙂

Postat

Nu minns jag inte svaren i den andra tråden men rent spontant verkar det lättare att använda ljudkortet som en stand-alone-mixer och köpa en begagnad multieffekt till.

En ny mixer med tillräckligt många kanaler och inbyggd fx-enhet är inte heller speciellt dyr, gissar att det går att få en från t ex Behringers Xenyx-serie för under 3000 kr. Inte så tokigt att kunna komma åt volym-och aux-reglar via dedikerade hårdvarureglage istället för att köra runt med musen i en DAW.

Men jag vill minnas att Moggis hade någon tydlig tanke med att köra på det viset som i skissen.

Postat

En ny mixer med tillräckligt många kanaler och inbyggd fx-enhet är inte heller speciellt dyr, gissar att det går att få en från t ex Behringers Xenyx-serie för under 3000 kr. Inte så tokigt att kunna komma åt volym-och aux-reglar via dedikerade hårdvarureglage istället för att köra runt med musen i en DAW.

Men jag vill minnas att Moggis hade någon tydlig tanke med att köra på det viset som i skissen.

Läste genom första inlägget i förra tråden och tanken var att slippa just en extern mixer och dra nytta av de plugins de redan har i daw. Det funkar ju som sagt hur bra som helst med att använda DAW men om det blir jobbigt med latency tänker jag att näst bästa och billigaste lösningen är att använda ljudkortet som stand alone-mixer med extern effekt.

Postat

Läste genom första inlägget i förra tråden och tanken var att slippa just en extern mixer och dra nytta av de plugins de redan har i daw. Det funkar ju som sagt hur bra som helst med att använda DAW men om det blir jobbigt med latency tänker jag att näst bästa och billigaste lösningen är att använda ljudkortet som stand alone-mixer med extern effekt.

Hur använder vi kortet som en stand alone-mixer och hur sköter vi volymer på varje input då?

Genom gain-kontrollerna på framsidan av kortet?

Postat

Någon som har tips på effekter att använda?

Vi kör med relativt hög volym och inte allt för mycket dist på gitarrerna.

Använder man compressor i live sammanhang?

Eller är det bara reverb och eq som gäller på sång?

Vad har man på gitarrerna? Eller ska man bara låta dom gå rakt igenom?

Postat

Hej

Vi håller precis på att repa inför en sverigeturné och vi va beroende av att spela in repet då vi inte har tid att träffas så ofta så vi repade via en gammal digi002r och pro tools LE 8. Över 64 samples så upplevdes en fördröjning men vid 64 samples kändes det OK. Då mickade vi upp allt och körde ut det som behövdes via och det andra spelades bara in. Fungerande förvånansvärt bra.

MVH

Anders

Postat

Hur använder vi kortet som en stand alone-mixer och hur sköter vi volymer på varje input då?

Genom gain-kontrollerna på framsidan av kortet?

Jag var kanske lite för snabb att dra slutsatser; jag utgick från att din burk funkade ungefär som MOTUs kort gör. Eftersom den har åtta utgångar förutsatte jag lite slarvigt att det gick att routa om ljud direkt i burken och att man kunde skapa olika mixar. Men har letat lite och det verkar tyvärr inte så. Medföljer det någon mjukvara till interfacet? Utöver det DAW som ingår.

Postat

Jag var kanske lite för snabb att dra slutsatser; jag utgick från att din burk funkade ungefär som MOTUs kort gör. Eftersom den har åtta utgångar förutsatte jag lite slarvigt att det gick att routa om ljud direkt i burken och att man kunde skapa olika mixar. Men har letat lite och det verkar tyvärr inte så. Medföljer det någon mjukvara till interfacet? Utöver det DAW som ingår.

Kortet ska kännas igen direkt när man kopplar in det i datorn.

Tror att en drivrutin installeras automatiskt och i och med det så får man en digital mjukvaru- mixer.

Är inte säker, får hem min beställning i veckan så det visar sig.

Postat (redigerat)

Kollar bärbara datorer.

Har lite erfarenhet av Mac. Mycket av PC.

Kollat en del på blocket och det finns en hel del macs för ungefär 5 lakan.

Är det korkat att gå in för en Mac om jag är mera van vid pc?

Räcker 2.9ghz CPU, 8gb ram för att spela in 8 spår samtidigt med lite effekter utan latency?

Redigerat av Moggis
Postat

Kortet ska kännas igen direkt när man kopplar in det i datorn.

Tror att en drivrutin installeras automatiskt och i och med det så får man en digital mjukvaru- mixer.

Är inte säker, får hem min beställning i veckan så det visar sig.

Hmmm... Sökte lite mer och måste tyvärr säga att den inte går att använda stand-alone. Så strunta i allt jag sagt hittills! 🙂

Postat

Någon som har tips på effekter att använda?

Vi kör med relativt hög volym och inte allt för mycket dist på gitarrerna.

Varför kör ni på hög volym? Var rädd om hörseln... Tinnitus är en mycket tråkig åkomma.

Använder man compressor i live sammanhang?

Visst kan du göra det.

Eller är det bara reverb och eq som gäller på sång?

Jag skulle börja med delay på sång, sen lägga till reverb om det fortfarande låter för torrt.

Vad har man på gitarrerna? Eller ska man bara låta dom gå rakt igenom?

Det beror sig kanske lite på hur ni ställer in gitarrljudet i grunden. Många gitarrister har ovanan att ställa in sitt gitarrljudet så att det låter snyggt och fint, men kanske inte så bra ihop med övriga instrument (ofta p g a av för mycket bas och för lite mellanregister).

Postat

Kollar bärbara datorer.

Har lite erfarenhet av Mac. Mycket av PC.

Kollat en del på blocket och det finns en hel del macs för ungefär 5 lakan.

Är det korkat att gå in för en Mac om jag är mera van vid pc?

Räcker 2.9ghz CPU, 8gb ram för att spela in 8 spår samtidigt med lite effekter utan latency?

Varför vill du köpa en Mac och inte en PC?

8 GB minne är säkert tillräckligt, men vågar inte uttala mig om processorn. Klockfrekvensen säger inte så mycket om en inte vet vilken modell det är av processorn. Den Pentium 4-CPU som jag hade i min förr-förra musikdator hade ungefär samma klockfrekvens som den i7:a som sitter i min nuvarande. Men prestandamässigt är de så klart inte på något sätt jämförbara.

Postat

Varför vill du köpa en Mac och inte en PC?

8 GB minne är säkert tillräckligt, men vågar inte uttala mig om processorn. Klockfrekvensen säger inte så mycket om en inte vet vilken modell det är av processorn. Den Pentium 4-CPU som jag hade i min förr-förra musikdator hade ungefär samma klockfrekvens som den i7:a som sitter i min nuvarande. Men prestandamässigt är de så klart inte på något sätt jämförbara.

Vet inte, hört så många säga "köp en mac så slipper man allt strul!". Är det endast extra pengar för märket eller stämmer det?

Är det i7 som gäller eller funkar det med i5?

Om det blir en pc, fungerar windows 8.1 med pluggar, ljudkort och daw utan problem? Jag har ENDAST dåliga erfarenheter av windows 8 och är verkligen inte sugen på det men kanske är värt ändå?

Postat

Varför kör ni på hög volym? Var rädd om hörseln... Tinnitus är en mycket tråkig åkomma.

Vi använder oss givetvis av skydd för öron och jag kanske uttryckte mig lite fel, beror på vad man jämför med. Men med hög volym menar jag inte att vi drar på max på allt.

Däremot dånar det en del om trummorna och för att få en balans i ljudbilden så krämar vi på en del på gitarrer och bas. Enligt mig inte mer än nödvändigt. Vill inte spela "lösare" som trummis än vad jag känner är bekvämt.

Postat

Vet inte, hört så många säga "köp en mac så slipper man allt strul!". Är det endast extra pengar för märket eller stämmer det?

Det där är en gammal diskussion som stämde i någon mån så länge PC-datorerna körde Windows 98 eller innan SP2 (eller om det var SP3) med Windows XP.

Däremot är det svårt att jämföra Mac/PC rätt av. Oftast när en ser sådana jämförelser så utgår den som gör testen från en Mac-modell och försöker sen hitta en PC som matchar den exakt på varenda liten punkt.

Mac:ar är ofta lite lyxigare datorer och sällan speciellt mycket dyrare än en motsvarande Windows-dator. Men. Den billigaste Mac-laptopen (någon snikvariant av Air numera?) börjar väl på typ 8000 kr. D v s, det finns många Windows-laptops med god prestanda som är mycket billigare, även om dom då kanske inte är lika små och nätta.

Är det i7 som gäller eller funkar det med i5?

Svårt att svara generellt på, det finns mängder med varianter på respektive processor. Vill du jämföra två eller flera, ta reda på vad dom heter (t ex "i7 4770k") och googla sen på dessa tillsammans med "compare", "benchmark" eller något sånt.

Men förmodligen duger även de enklare varianterna av i5:an utmärkt, det är ju inte så tuffa krav du har egentligen.

Om det blir en pc, fungerar windows 8.1 med pluggar, ljudkort och daw utan problem? Jag har ENDAST dåliga erfarenheter av windows 8 och är verkligen inte sugen på det men kanske är värt ändå?

Omöjligt att garantera någonting. Själv gillar jag Windows 8 (vad är det för dåliga erfarenheter du har av det?) och hade kört på det. Funkar det inte är det ju bara att nedgradera till Windows 7.

Postat

Vi använder oss givetvis av skydd för öron och jag kanske uttryckte mig lite fel, beror på vad man jämför med. Men med hög volym menar jag inte att vi drar på max på allt.

Däremot dånar det en del om trummorna och för att få en balans i ljudbilden så krämar vi på en del på gitarrer och bas. Enligt mig inte mer än nödvändigt. Vill inte spela "lösare" som trummis än vad jag känner är bekvämt.

Prova dämpa av rummet lite?

Akustikbehandling kan göra underverk. Repade i en studio i Uppsala (där vi också senare spelade in trummor till nästa skiva), där gick det i princip att köra utan öronproppar (även om jag valde att inte chansa) p g a hur de akustikbehandlat rummet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.