Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!!

Har ett stort problem!

Det är så här.. Har cakewalks nya x3 och har införskaffat mig en POD HD som ska innehålla usb ljudkort inbyggt för inspelning.

Mitt stora problem är att det går att spela in ljudet men kan ej höra det streamat live vid inspelning så jag hör inte själva ljudet då utan bara när jag sen efter inspelningen spelar upp den!! Någon kunnig i detta område kan hjälpa mig? Alla tips och trix är välkomna

Tack i förhand

Annons
Postat

Har du aktiv monitoring aktiverad på spåret du spelar in på? Det är den lilla högtalarikonen som finns på varje track så att du kan lyssna i realtid (oftast).

Postat

Tack så hemsk mycket !! 🙂 men nu dock det upp ett annat problem istället! det är lite efterhängset med gitarren hur kan jag ställa in det bäst? Latency nivån eller? och vilka är de rekommenderade inställningarna för det? menar så det inte sabbar mina soft synts!! 😄 samt bäst att köra med ASIO Va och inte MME drivisar?

Tack

p.s hoppas på svar på detta med

tack på förhand

Postat

Ditt ljudkort bör ha drivrutiner, och det är dessa du ska använda. Företrädesvis ASIO. Vilka inställningar för latency du kan ha får du prova dig fram till, och det beror främst på hur stark datorn är och hur stort projektet blir. Kommer du under 10-12 ms på roundtrip latency är det inga konstigheter att höra stränginstrumenten i realtid om du ska låta det gå genom burken först. Annars får du köra direct monitoring via kortet om möjligt.

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat

Hej!!

Har ett stort problem!

Det är så här.. Har cakewalks nya x3 och har införskaffat mig en POD HD som ska innehålla usb ljudkort inbyggt för inspelning.

Det stämmer nog att du har inspelningsmöjlighet direkt via usb från POD:en, men mer tveksamt om du har möjlighet till s k Direct Monitor som de flesta vettiga ljudkort har idag, där du kan höra direktljudet in parallellt med ljudet från din dator.

Om du inte får till det med latency är nog mitt tips att skaffa ett riktigt ljudkort som kan hantera inspelningar med direktlyssning.

T ex http://www.thomann.de/se/tascam_iur2.htm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.