Jump to content
Annons

Skyline diffuser

Recommended Posts

Jorm (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hejsan! Mitt första inlägg på detta forum. Tänkte börja bygga skyline diffuser och vill ha eran åsikt. Började med att bygga 45x45mm men när jag ändå håll på tänkte jag varför inte gå ner i storlek å få ett bredare register . Har hittat 21x21mm och 33x33mm planhyvlat på dom lokala bygg företagen. Men frågan är blir 21x21mm för smalt? eller ska jag bygga i 33x33mm?

Tacksam för svar! 😆

Redigerat av Jorm
Annons
Postat

Om jag förstått det rätt så hanterar diffusern högre frekvenser ju smalare dessa "pinnar" är. Dock skulle jag tipsa dig om att istället skriva in dessa parametrar i ett program eftersom även övriga egenskaper kommer ändras, och då kanske diffusern inte fungerar som den ska sen om du bara minskar måtten. Placeringarna och längden är minst lika viktig, och jag kan tänka mig att dessa också behöver ändras när man minskar på måtten.

Jorm (oregistrerad)
Postat

Jag andvänder mig av qrdude . Det står recommended well size 25mm därför vart jag så fundersam om jag skulle kunna köra 21mm efter som att qrdude säger minimum 25 mm . Men är det hugget i sten att det inte ska va mindre än 25mm? . Men 33x33mm 800hz-5121hz med ett avstånd från lyssningsposition minst 1.3m. Och med 21x21mm kommer jag från 800hz-8190 hz. Det är samma längd på pinnarna i båda uträkningar förutom bredden på pinnarna.

Jorm (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Finns ju denna sida också för uträkning http://www.mh-audio....Diffuser#result . Tycker mig att jag har läst att qrdude ska vara bättre än mh-audios uträknare. Men jag har då aldrig sett en bild på en studio med skyline diffusor som är uträknat av qrdude.

Redigerat av Jorm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.