Jump to content
Annons

Att spela in "live" sång och gitarr samtidigt. Vad tror ni om detta?

Recommended Posts

woodenheart (oregistrerad)
Postat (redigerat)

--Hej! jag undrar, om jag kör in mic och sång samtidigt, hur mixar man sedan detta? Några tips?

Sen en annan liten fråga.

Jag har lagt märke till att gitarren i den här youtubevideon är inpluggad men jag tycker att det är väldigt snyggt ljud och tvivlar på att den var inspelad på det viset.... vad tror ni?

Redigerat av woodenheart
Annons
Postat

Hej! jag undrar, om jag kör in mic och sång samtidigt, hur mixar man sedan detta? Några tips?

Om du inte har två mickar; du kan väl köra två tagningar med sång och gitarr för sig?

Sen en annan liten fråga.

Jag har lagt märke till att gitarren i den här youtubevideon är inpluggad men jag tycker att det är väldigt snyggt ljud och tvivlar på att den var inspelad på det viset.... vad tror ni?

Svårt att säga säkert med så mkt reverb på gitarren.

Postat

Jodå nog kan en gitarr låta ganska snyggt lajnat! Beror alldeles på va de e för preamp i gitarren.

Lajna OCH micka gitarren kan man göra oxå. Och en mick för sången. Och sedan bara kör. Kan funka hur bra som helst plus att du kanske får mer känsla istället för att ta en tagning åt gången.

Bara att kör på. 🙂

Postat

Man kan ju visst köra en tagning åt gången. Är inget fel med det menar jag men har du ljudkort att kunna köra fler kanaler samtidigt vid inspelning så ser jag inget fel med det heller..

Menar jag. 🙂

woodenheart (oregistrerad)
Postat

jo men det har jag gjort så mycket, tänkte att jag ville testa spela in live...

Postat

Hej !

När jag har spelat in gitarr o sång samtidigt så har jag använt 2st kondensatormikrofoner, 1 till sång o 1 till gitarr då ( 🙂 ) , en ide är sen att försöka isålera gitarren så gott de går från sången o vice versa så de blir så rent som möjligt när de ska mixas. finns det riktingskaraktäristik* (heter det va?) på mikrofonerna kan man använda sådana för att få micarna så riktade som möjligt på sitt mål..

går även att equa undan sång i gitarren o gitarr i sången sen men så rent som möjligt från början e nice!

brukar bli mycket bättre feeling om du spelar o sjunger samtidigt! 🙂 ofta värt lite läck tycker jag.

På klippet tror jag gitarren kan vara linad med en bra mic o preamp säkert, o med nån snygg kompressor o reverb o delay mm 🙂

Postat (redigerat)

Hon kanske har nån bra ak-simulator typ digitech? Låter inte helt akustiskt men snyggt ändå. Eva Cassidy körde ju med nån sorts halvelgitarrljud, o det passade fint-

Sjunger man samtidigt o spelar in med två mickar är det kanon att ha en 8-kopplad stormembranare framför gitarren o vända den "döva" sidan mot munnen, det blir otroligt lite sångslask in i gitarrmicken då. Omvänt, med slask från en fingerknäpps akust in i sångmicken brukar inte vara nåt problem, men har man en åtta även där blir det nästan som om man spelat in spåren i olika rum.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Hej! jag undrar, om jag kör in mic och sång samtidigt, hur mixar man sedan detta? Några tips?

Det är två spår så vad kan gå fel? Dra upp den ena och sen den andra tills det låter bra. 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.