Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Ska köpa nytt mixerbord för live bruk (Vi är en trio som spelar med backingtracks) och en ny PC som sköter backingtracks, live inspelning ihop med mixerbordet och trådlös ipad styrning. Skulle vara i behov av tips och råd så man inte gör förhastade beställningar. Kommer presentera lite vad jag har tänkt i mitt stilla sinne och tar gärna emot bättre förslag för jag har inte så stor koll på det senaste skriket.

I mixer väg hade jag tänkt mig PreSonus StudioLive 16.0.2

Motiveringar

• Mycket mixer för pengarna.
  • Inbyggt ljudkort för backingtracks.
  • Möjlighet att banda 16 kanaler direkt i Capture (Spela in gigs)
  • Möjligt att mixa live trödlöst med en ipad.
  • Ryms i ett standard rackcase.

När det kommer till datorn måste jag tyvärr utesluta MAC när jag kommer använda Cakewalk SONAR för uppspelning av backingtracks.

Och så en bunt frågor på det som håller mig vaken om nätterna.

1. Bärbar eller stationär PC? den stationära pc:n skulle jag då själv bygga ihop och montera i racket i ett rackchassi och skulle vara något nytt för jag har tidigare släpat med mig bärbar på spelningar.
  2. Kan StudioLive användas som ljudkort för SONAR samtidigt som den fungerar som live mixer för bandet? Förr har jag haft med mig ett externt usb ljudkort för att kunna styra ut backingtracks till skilda outputs men funderar om jag kan koppla ihop datorn direkt med studiolive och slippa skaffa ett skillt ljudkort.
  3. Vilka komponenter skall en musik PC innehålla i dagens läge? är 64 bit windows 7 det stabilaste?
  4. Kommer min framtida PC att klara av live att hålla igång SONAR (backingtracks), Capture (live bandning) och Ipad styrningen samtidigt?? Är dock inte i behov av att spela in alla gigs. Förr hade jag en mac book som skötte bandningen och en skild pc för backing.

Tacksam för råd tips och hjälp

Annons
Postat

Gör ni någon slags "on the fly"-mix av backingtracksen? D v s, ändrar inbördes nivåer i backingtracksen under spelningarnas gång?

Vi gör också med backing tracks, men har valt att köra med mp3:or. Känns lite mer fail-safe... Exporterar dem med klicket maxpanorerat åt höger och musiken maxpanorerad till vänster. Sen kan vi använda vilken som helst mp3-spelare (oftast någons telefon, glöm inte att slå igång flygläget! 🙂) med en vanlig ministereo-2xrca-sladd. Klicket får trummisen till sin lilla monitormixer, musiken går in på en kanal på mixerbordet. Har ett (Cubase-)projekt där jag lägger in alla backingtracks (som stereo-spår) och manuellt ställer volymen så att alla backingtracks får något sånär samma ljudnivå innan jag exporterar en gång till.

Om jag själv skulle bygga en rigg med samma kapacitet hade jag nog valt en lite mer modulär lösning där varje modul har en dedikerad uppgift. Även om jag gillar "allt-i-en-burk"-tänket så tänker jag ändå att det i live-sammanhang kan vara ganska skönt att veta att allt inte hänger på en enda burk, samt att det går att byta ut eller exkludera vissa "moduler". Packar PreSonusen ihop i ditt exempel ovan är ni ju utan mixer, inspelningsmöjlighet och backingtracksuppspelningsmöjlighet samtidigt.

Så mitt förslag är:

1. Inspelning: http://www.thomann.de/se/cymatic_audio_live_recorder_lr_16.htm (montera fast den på en utdragbar skiva långt upp i racket)

2. Mixer: Mackie DL1608 (alt. någon rackmonterad variant som Behringer X32 Rack eller Presonus StudioLive RM16AI : Vet inte hur det är med övriga, men Behringer-mixern har stöd för att folk själva ska kunna ställa in sin egen monitormix via en app på sin telefon)

3. 2xsignalsplitters med 8 in->16 ut, t ex: http://www.thomann.de/se/art_s8_mikrofon_splitter.htm (koppla in alla instrument/backingtracks här, så kan du skicka en signal till mixern och en till inspelningsprylen)

4. Backingtracks: Dator som tidigare, alternativt då någon slags mp3-spelare.

Skulle 1 paja, skippa den eller koppla in något annat.

Skulle 2 paja, kan du ersätta med vilken annan mixer som helst (lär finnas att låna/hyra/köpa nästan överallt i Sverige)

Skulle 3 paja, koppla in direkt i mixern. Känns det ändå viktigt att spela in just det giget, ha t ex en Tascam DR40 som reserv. Två rumsmikrofoner plus en stereoutgång från mixern lär ändå ge en fullt godtagbar liveupptackning.

Skulle 4 paja, kör utan backingtracks eller låna en annan dator/mp3-spelare.

Angående fråga 3 finns här en tråd som heter Studiodator 2014.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.