Jump to content
Annons

String squeaks, hur gör ni i mixen? EQ innan Izotope?

Recommended Posts

woodenheart (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag har problem med sliding noises från min akustiska gitarr vid inspelning.

Jag har planerat att försöka få bort dessa med Izotope men då undrar jag... skall jag lägga EQ på gitarren innan jag fixar i Izotope eller tvärtom?

Hur brukar ni göra?

Och då menar jag inte teknik-mässigt samt strängbyten.

Annons
Postat

Med izotope menar du RX? Eller någon annan produkt ur deras digra sortiment?

Om det förstnämnda gäller brukar jag alltid ha det som primäråtgärd innan övriga processer rättar sig i ledet.

woodenheart (oregistrerad)
Postat

Hej JohnRick, Oj glömde skriva RX4!

Postat

Alla former av noise reduction, bortplockning av click, crackle, hum och annat dravel gör jag alltid först i kedjan. Möjligt att vissa gör det senare, men ser ingen poäng med det.

Postat

Har jag väldigt mycket ljud från handen som rör sig på gitarren så brukar jag i första hand använda mig av clip gain i pro tools om det ligger mellan det som spelas. Ligger det i spelet så försöker jag i första hand hitta bra eq-inställning för gitarrljudet där handljudet inte förstärks.

I sista hand använder jag pluggar som reducerar ljud för de påverkar (enligt min erfarenhet) alltid grundljudet också, och man kan förlora viktig information i ljudet. Har dock aldrig testat izotopes plugg utan mest från waves, så det kan ju vara så att izotope gör bättre ifrån sig.

MVH

Anders

drloop (oregistrerad)
Postat

Om ingen EQ inställning ger rätt effekt ( vilket den sällan gör om det är mycket ljud) så är redigering det enda riktigt bra vapnet tycker jag. Klipper oftast inte bort ljudet helt utan klipper ut ljudet och sänker det så att det inte hörs så mycket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.