Jump to content
Annons

Mixning av backtrack

Recommended Posts

StudioAFex (oregistrerad)
Postat

Hej

Vi är två som är ute och lirar trubadur cover men har börjat göra backtrack (trummor och bas).

Nu är sättningen trummor och bas som backtrack och två gitarrer el eller ack, vad nu låten kräver.

Problemet jag har är att jag upplever att det är skillnad på volymen på dom olika spåren/låtarna jag gör.

Försökt jobba med compressor på mastern för att pressa upp så nära noll som möjligt, men lyckas ändå inte fullt ut.

Är ingen stjärna på mixning.

Tips imottages tacksamt.

Jobbar i Cubase 7 och med Ezdrummer

Annons
Postat

pressa upp så nära noll som möjligt, men lyckas ändå inte fullt ut.

Varför så nära noll som möjligt? Det du ska ha koll på är att spåren har liknande RMS-värde. Då blir volymen mer konstant mellan spår.

Postat

Bör jag inte ligga så nära noll som möjligt utan att det peakar på mastern när jag mixar ner låtarna?

Upplever ändå en viss volymskillnad.

Skall försöka läsa om rms.

Postat

Om du klistrar in alla backtracks i samma projekt borde volymen bli lika. Har själv liknande problem men då de används för repa gör det inte så mycket.

Gör man mp3:or kanske det finns program som lägger nivån lika ??

Postat

Skall försöka läsa om rms.

RMS är medelvärden, och det är det som gäller om man ska gå på den upplevda volymen inte enskilda peakar.

Peakarna kan ligga nära noll på alla spår men volymen (RMS) behöver inte vara samma för det.

Postat

Precis det jag inte får till.

Den upplevda volymen skiljer sig mellan låtarna.

Vad är tricket för att få till det?

Postat
Vad är tricket för att få till det?

Du för höja eller sänka volymen på låtarna tills alla har samma slutvolym.

Alt lägga alla låtar i ett och samma projekt och lägga på en limiter på Masterkanalen

som du kanske måste göra automation på.

Postat

Så har vi fått göra. Har ett projekt där jag lägger in alla nya backingtracks. Sen brukar jag jämföra det senast tillagda med några tidigare som har liknande "setup", justera volymen tills det upplevs som ungefär lika starkt, och sen exportera till den mapp där jag sparar färdiga backingtracks.

Postat

justera volymen tills det upplevs som ungefär lika stark

Kommer själv behöva pyssla med just detta snart och måste fråga, räcker det i regel med det, att de upplevs lika starka, eller har volymjusteringar behövts göras även efter det?

Postat

Det finns nog inga garantier. Exakt hur starkt ett backingtrack kommer låta i ett visst PA i en viss lokal (med ytterligare faktorer som vilka instrument backingtracken innehåller, tonart o s v) är omöjligt att säga. Men för oss har det funkat oväntat bra tycker jag.

Det allra bästa är ju om ni har med er en egen ljudtekniker som kan material och vet när hen ska höja/sänka backingtracksen om så behövs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.