funkaloss Postat 12 januari 2015 Postat 12 januari 2015 I min föreningslokal har vi ett mixerbord (Yamaha MG-206C-USB). Mixerbordet är kopplat till en dator via USB för inspelning. Ut från mixern går ljudet annars till två likadana system med aktiva högtalare (BK Audio V3) för uppspelning. Mitt problem är hur jag ska ställa nivåerna på de olika enheterna. Installatören/försäljaren av utrustningen satte nivån på de aktiva högtalarna högt. Problemet med det är att nivån ut från mixern måste vara så låg att jag knappt någonsin ser något på mätaren och knappt kan röra nivåreglarna. Det går heller inte att använda inspelningarna på datorn eftersom nivån in är densamma som nivån ut från mixern och därför på tok för låg. Jag har testat att sänka nivån på de aktiva drastiskt för att kunna använda vettiga nivåer på mixern. Det är då svårt att få jämna nivåer på alla sex högtalare. Det tycks som att rattarna är mycket känsligare närmare 0 än närmare 10. Kan någon se andra problem med detta sätt att ställa in? Varför ställde inte installatören in så? Jag anar att vi har köpt på oss för kraftfulla högtalarsystem eftersom vi bara kan nosa på deras potential. Tyvärr finns inte installatören/försäljaren längre tillgänglig att fråga eller ställa till svars.
Guitar Nilsson Postat 12 januari 2015 Postat 12 januari 2015 Kan det vara så att mixerns lineutgångara, main left och rigth är inkopplade på PA-lådornas mick-ingångar?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.