Jump to content
Annons

Wav -> Mp3 bra program?

lavrell

Recommended Posts

Jag tycker att man gott kan ha tecken som ÅÄÖ i filnamnet. Japanska och kinesiska låtar har oftast av nödvändighet sina egna lokala tecken i låtnamnen, och det är bara dåliga MP3-spelare som inte klarar av sånt. Nu betyder det iofs också att de flesta spelare är dåliga, men sånt ska man inte tolerera! 😛

Hoppsan.. Det där med ÅÄÖ ja.. Det hade inte med MP3 spelarens tolkning att göra utan som chilone sa, för att underlätta för FTP och Webbservers.. Det är alltid ett aber då man blandar in skandinaviska tecken...

Sen föredrar jag att man hellre länkar till en m3u-fil som hänvisar till mp3-filen så att man streamar MP3 filen i stället för att tanka hem den först till sin dator för att kunna lyssna på den.

Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)
Chilone, bästa rådet i hela tråden 🙂

Personligen kör jag alltid med --preset extreme om jag vill ha bästa kvalitet eller --preset standard om jag vill ha lite mindre storlek. Kommandoväxlarna --preset är programmerarnas egna bästa alternativ, och de fungerar oftast bättre än om man försöker meka till egna lösningar. Lame version 3.90.3 funkar bra, och senare versioner hade en ljudbugg som inte rättades till förrens i 3.96.1. Själv kör jag 3.96.1, och jag tycker den låter kristallklar och den är något snabbare än gamla 3.90.3.

Skulle inte säga att Fraunhofer och andra MP3-encoders är direkt dåliga nuförtiden, men det känns ändå som att folket bakom Lame vet vad dom gör och inte är rädda för att uppdatera sina program hela tiden.

Utöver dessa vägledande råd från mig, så vill jag uppmana alla att tänka på att tagga och namnge låtarna rätt:

"Something Corporate -03- Konstantine.mp3" -> "03-something_corporate-konstantine.mp3".

Här håller jag inte med. Jag är uppfostrad med en en "namnkonvention" som ser ut som "låtnummer - artist - låtnamn.mp3" i ditt fall skulle det väl då bli "03 - Something Corporate - Konstantine.mp3", med tydliga blanksteg mellan de olika fälten. Alternativt då med underscore istället för mellanslag om man är orolig för att dåliga datorer inte ska klara det: "03_-_Something_Corporate_-_Konstantine.mp3"

Jag tycker att man gott kan ha tecken som ÅÄÖ i filnamnet. Japanska och kinesiska låtar har oftast av nödvändighet sina egna lokala tecken i låtnamnen, och det är bara dåliga MP3-spelare som inte klarar av sånt. Nu betyder det iofs också att de flesta spelare är dåliga, men sånt ska man inte tolerera! 🙂

Tack.

Jo, som du säger fungerar preset standard och preset extreme väldigt bra. Men till exempel om du gjort en Radio-ripp så kan du lägga ett lowpass filter vid 15-16 khz, eftersom allt ovanför det faller bort. Sånt som kan va bra att lära sig 🙂

Redigerat av chilone
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.