Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan.

Är på G att bygga en studio ihop med ett gäng producenter/tekniker.

Undrar ifall någon har några ritningar eller tips på hur man kan bygga säg t.e.x 4 kontrollrum med ett tillhörande större liverum som alla 4 kontrollrum har kontakt med dels via fönster samt med multi som levererar ljudet.

Tanken är alltså att dela på ett Inspelningsrum men samtidigt kunna jobba ostört med i sitt kontrollrum om någon spelar in.

Hoppas på massa idéer!

Annons
Postat

Rent spontant kan jag tro att det kan bli knepigt att ha ett liverum med (antar jag?) fyra stora glasskivor på samtliga väggar då det kan göra det svårt att dämpa upp rummet. Men det beror ju mkt på hur stort rummet är i övrigt osv. Eventuellt får man ha en mer "modulär" dämpning med diverse flyttbara dämpskivor i inspelningsrummet för att få till akustiken beroende på vilket kontrollrum som spelar in.

Postat

Ännu en röst på Claes, han kan sitt. Han har även designat och byggt min studio (tillsammans med bl a Ingemar Olsson och Studiobyggarna) och kan göra allt från att ge er en konsultation till att leverera en färdig studio. Fundera över vad du/ni har för budget innan ni hör av er till någon, det kommer vara en av deras första frågor.

Postat

Känns som att Claes är han man ska kontakta.

Tack för alla tips om Claes!

Men tänkte ändå att forumet kanske hade något att komma med också, kan känna att detta är lite tanken med ett forum att tipsa/hjälpa varann? Lite skojigt att höra hur andra har gjort.

Jag har gjort en snabb riktigt grov skiss på min vision, inget är i rätt mått eller skala, men ni hör säkert grejen?

Skriv gärna om ni tror detta är möjligt.

post-38772-0-04293500-1421090464_thumb.png

post-38772-0-86691900-1421090466_thumb.png

Postat (redigerat)

Om man använder sig av video för kommunikation mellan inspelningsrum och kontrollrum så slipper man allt trassel med fyra fönster. Man kan då lägga kontrollrummen hur som helst och framförallt även inreda liverummet så artisten alltid kan vara vänd åt samma håll för kommunikation mot kontrollrummet (videokameran), vilket kan underlätta när det gäller fast uppställning av trummor/piano etc.

Redigerat av Strange Leaf
Postat

Om man använder sig av video för kommunikation mellan inspelningsrum och kontrollrum så slipper man allt trassel med fyra fönster. Man kan då lägga kontrollrummen hur som helst och framförallt även inreda liverummet så artisten alltid kan vara vänd åt samma håll för kommunikation mot kontrollrummet (videokameran), vilket kan underlätta när det gäller fast uppställning av trummor/piano etc.

Jag håller med!

Bygga 4st fönster är både dyrt och onödigt och säkerligen inte bra för akustiken heller!

Postat

Jo det är klart om man gör på det sättet med video. Dock är vissa av oss så vana att jobba med ruta och vill gärna ha det men alla fyra kontrollrum är kanske onödiga. Kör man dessa i mitten så har du god uppsikt både in och ut.

Har en annan idéskiss som borde fungera. Samma sak här inget skalenligt eller liknande bara idébild.

Men väggarna är extra tjockade på vissa ställen för att visa var det ska vara ljudisolerat typ.

Vad sägs.

post-38772-0-17647500-1421177014_thumb.png

post-38772-0-29482300-1421177027_thumb.png

Postat

Om ni bara ska tracka sång eventuellt ackegitarr skulle jag nig gjort alla rum större och spelat in med lurar i kontrollrummet. Verkar som om man ber om trubbel om 4st ska dela på ett liverum.

Postat (redigerat)

Jag tycker studiofönster är ganska överreklamerat. Det känns som man vill bygga som man sett att det var på "riktiga" studios på 70-talet. Visst, det är bra och så, men det mesta man gör där är ju kanske tummen upp och lite sporadisk ögonkontakt att nu är det rec som gäller. 99% av kommunikationen görs ju ändå genom talkbacken. Och måste man förklara mer ingående än "bra tagning, nu kör vi en till, lite mer sisådär" då brukar det allra bästa vara att personen kommer in till kontrollrummet. Exempelvis om man får bryta gång på gång för någon mupp som inte kan räkna in ordentligt och konstant lägger nåt fill helt fel. Då får man sitta och coacha och trumma på knäna och visa på tu man hand. Vilket leder till ett annat problem med skissen ovan: det får inte vara för långt att gå mellan kontrollrummet och liverummet, för ibland har man dom här situationerna som leder till ett jävla springande och fönstret inte hjälper alls.

Ska man lägga in fönster på skissen så skulle jag hellre se att något rum hade dagsljus, så det inte känns som en bunker i krigstid.

Redigerat av Strange Leaf
Postat

Hallå där besynnerliga löwet.

Härligt at du kör på.Trodde nästan du lagt ner.

Postat

Du kommer att ångra dig om du inte tar in ett studiofönster. Särskilt när du ska bygga så stort.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.