Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag är en osäker hobbyanvändare av Cubase och skulle vilja ha er hjälp med en (enkel?) grej.

När jag importerar en midi-fil så vill jag att alla kanaler ska använda ljud från Hypersonic 2. Inget annat.

Tidigare när jag importerade en midi-fil använde Cubase Halion One som standard.

Var sen inne på midi-file på inställningar och ändrade lite men nu blir det lite hur som helst. Antingen ingen output alls, Microsoft GW Synth, Halion One eller Hypersonic på någon sätt jag inte förstår.

Jag vill kunna importera en midi-fil som får Hypersonic som output med så rätt ljud som möjligt automatiskt. Sen får man väl alltid göra lite ändringar för att det ska låta bra.

Ska jag ändra alla spår manuellt och välja ljud efter varje gång jag importerat en midi-fil tar det en evighet... 😮

Mvh

Annons
Postat

"Jag vill kunna importera en midi-fil som får Hypersonic som output med så rätt ljud som möjligt automatiskt"

Om det är en midi-fil som följer GM standarden och om du har en "synt" som följer standarden med t ex piano och trummor på fasta positioner så blir det rätt.

Kolla om din synt har en GM-bank så kan du få det att funka.

Postat

"Jag vill kunna importera en midi-fil som får Hypersonic som output med så rätt ljud som möjligt automatiskt"

Om det är en midi-fil som följer GM standarden och om du har en "synt" som följer standarden med t ex piano och trummor på fasta positioner så blir det rätt.

Kolla om din synt har en GM-bank så kan du få det att funka.

Amatör som sagt...

Jag förstod inte så mycket av ditt svar 😄

Va är det för synt du menar? Jag vill bara använda Hypersonic (mjukvarusynth?) på enklaste sätt som standard utan att Cubase blandar in Halion eller något annat.

Provade igen med att först starta upp Hypersonic i Cubase och sen dra över en midi-fil. Då blev output på kanalerna Microsoft GS istället för Hypersonic.

När jag tog bort filerna och drog över en annan midi-fil så stämde helt plötsligt output. Men alla ljud var åt skogen men det är väl något man får ändra... 🤪

Postat

Hej...om jag förstår dig rätt så vill du importera en midifil o sen använda dig av en mjukvarusynt? Är det så?

I Cubase 7 får varje kanal Halion som mjukvarusynt sen får man manuelt välja den mjukvarusynt man vill ha.....själv kör jag med Superior Drummer +SampleTank......man får ställa in varje spår individuellt.....det tar lite tid!

Postat

Hej...om jag förstår dig rätt så vill du importera en midifil o sen använda dig av en mjukvarusynt? Är det så?

I Cubase 7 får varje kanal Halion som mjukvarusynt sen får man manuelt välja den mjukvarusynt man vill ha.....själv kör jag med Superior Drummer +SampleTank......man får ställa in varje spår individuellt.....det tar lite tid!

Du förstod mig precis rätt 🙂

Det var ju just det att jag ville slippa, att Halion är standard och behöva välja manuellt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.