Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag hade för ett tag sedan, en ganska lång diskussion här om att dynamikomfånget blir allt mindre på dagens inspelningar och fick då en länk till några som aktivt försöker bekämpa det s k "decibelracet".

Nu hittar jag inte tillbaks dit och jag undrar om det är någon som vet vad jag menar och som kan hjälpa mig på traven.

Mvh

Roland

Annons
Postat

Tack för svaret "Vogel"!

Det var säkert det jag letade efter, men jag kommer inte heller in.

Ingen som vet något om vad som hänt där, ifall de har flyttat, lagt ner, eller blivit uppköpta rent av?

Mvh

Roland

Postat (redigerat)
Jag hade för ett tag sedan, en ganska lång diskussion här om att dynamikomfånget blir allt mindre på dagens inspelningar och fick då en länk till några som aktivt försöker bekämpa det s k "decibelracet".

Har inget bra tips på hur man avslutar en sådan diskussion. Men om man vill starta en lång diskussion om decibelrejset kan man t ex öppna upp ett par moderna popproduktioner i sitt ljudredigeringsprogram, söka upp några PLATÅER och lyssna hur dom egentligen låter. Sen kan man fantisera om hur samma produktion hade låtit på en mer rimlig RMS-nivå.

Jag brukar ofta fascineras över hur hiphop-produktioner behandlas i mastringen. På t ex en Missy Elliott platta hittade jag bastrummor med PLATÅER på hundratals samples i rad. Inget annat en ren digital distortion, vilket iofs kan låta koolt på basfrekvenser. En shaker med lika lång PLATÅ hade låtit outhärdligt.

Problemet med decibelrejset är att man tvingas att dras med den typen av distortion om man vill låta lika starkt som konkurrenten (den andra artisten, det andra skivbolaget, den andra radiostationen). Personligen tycker jag utvecklingen gått mot att man kompromissar för mycket med ljudkvaliteten. Det liknar diskantrejset under åttiotalet, om någon kommer ihåg. Till slut blev det outhärligt, nya produktioner var helt omöjliga att lyssna till. Max en låt, sen bad öronen om nåd.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.