Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan på er! Häromdagen skulle jag uppgradera min Mac Pro 3.1 2008 med en SSD som ny systemdisk. När jag sedan ska boota upp den är skärmen helt svart, uppstartsljudet hörs men ingen av mina skärmar startar. Jag provar även att sätta tillbaka och boota med orignaldisken. Provar även att reset NVRAM. Efter ett par timmars felsökande och googlande kommer jag fram till att det bör vara grafikkortet som dött. Jag läste att fler har haft problem med grafikkortet som följer med Mac pro 3.1. Min fråga till er, finns det någon som har varit med om liknande problem och som vet vilka grafikkort som skulle kunna fungera? Tips mottages gärna 🙂

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Det låter konstigt måste vara en tillfällighet att det sker samtidigt som du uppgraderar datorn. Är det grafikkortet så finns det hopp för jag tror att många nyare Nvidia kort för PC funkar. Jag har ett GTX ett 650 1 gig kort i min i min Mac Pro 3,1 och det funkar. Det enda som händer det är att du inte får bootskärmen utan datorn bootar direkt till skrivbordet. I mina hackmacar har jag ett GTX 760 och ett 640 om jag inte minns fel så dom bör funka också då det är samma os så där är inget special bara för att det inte är apple hårdvara. Det beror lite på vad du har för version av os x jag tror det går åt minst Mountain Lion 10.8.5. Dubbeltesta nv/pram eller vad det heter jag tror det ska låta två gånger innan du släpper.

Det kan ju var a så att du inte fick till installationen ok. Jag tror att man åker på nvram reseten även om man sätter i gamla systemdisken igen.

Postat

Tack för tipset. Ska kolla upp dessa kort. Jag misstänker att fördelen med att ha ett kort med en EFI är att iom att man resetat NVRAM kommer väl datorn fråga vilken disk den vill boota ifrån? Har dessutom flera användare på min dator, går det att plocka bort användare så att man kommer in direkt? Om man det vill säga väljer ett pckort? Är lite rädd för att skaffa ett pckort där drivarna inte laddas förrän man har loggat in.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.