Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Riksbanken köper ju samtidigt statsobligationer för 10 miljarder så kanske vågar/tvingas bankerna satsa lite mer själva nu med. Det är ju det som är målet med denna mycket drastiska ränteåtgärd.

Tyvärr så tror jag snarare att bankerna kommer att ta mer betalt och banta sin verksamhet för att inte minska sina vinster alls. Det är ju så de brukar agera i svåra tider.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

vet inte riktigt vad det innebär. 😑

😱

Jo bankerna måste nu betala för att ha sina pengar hos Riksbanken. Istället för att ränta så betalar nu bankerna ränta till riksbanken.

Tanken är att bankerna ska tvingas satsa lite mera på att stärka ekonomin på riktigt nu. Man vill att bankerna ska hjälpa till och stimulera företagen att expandera genom att bankerna nu måste låna ut mera pengar och dessutom vara smartare när de lånar ut dessa pengar. För att de ska kunna tjäna pengar så måste de pengar de lånar ut faktiskt börja betalas tillbaks med ränta för att bankerna ska göra någon vinst. Som det har varit länge nu så har de bara lånat ut pengar och mer eller mindre struntat i om de kan få tillbaks dessa pengar eftersom de ändå bara lånat ut dessa pengar baserat på hur de tror att låntagaren kommer kunna betala tillbaks skulden. (ex/ om du vill starta ett företag så går du till banken och säger att du ska sälja navelludd för si och så mycket per år. Har du bara en plan som ser vettig ut så kan de bevilja dig ett lån. Detta lån beviljas då med ditt företag som säkerhet. Men bankerna äger ju indirekt ditt företag då. De pengar du lånat är inga pengar som bankerna riskerar att bli av med alls. De har skapat dessa pengar baserat på en prognos för ditt nya företag. Så om du lånar en miljon av banken så har du en skuld på denna miljon. Faller företaget och du bara hunnit betala av 250 000kr så har du ju en skuld till banken på de resterande 750 000 kronorna. Här har banken redan tjänat 250 000 kr och har dessutom ett krav på 750 000kr som du kommer få´betala av helt eller delvis på. Så den miljonen u tog från banken skapade en miljon för banken. När denna miljon sedan blir till 250 000 så förlorar inte banken på lånet eftersom de inte själva hade denna miljon innan du lånade den av dem )

Nu vill man tvinga bankerna att satsa mera på bl a småföretagen och på att öka konsumtionen hos hushållen. Som det ser ut just nu så är priserna för låga för att småföretagen ska kunna gå runt rent ekonomiskt. Därför så hoppas man nu att bankerna ska tvingas hjälpa till för att höja KPI så att vi får mera pengar i omlopp.

Risken är dock att många sparar i madrassen i stället och att det sänker ekonomin totalt. För vi har inte ens sedlar och mynt så att det täcker den summan som vi privatpersoner faktiskt äger.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Elelr så skiter jag i det och dricker mera affke. 😑🥰 :wub: 😛 .

ädit/ stäva fäl

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tur att jag var så fattig att jag inte hade råd att spendera pengar på den rean. Annars skulle jag nog blivit fattig under den rean. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Låna pengar på banken vettja! 😄😛😱😊

Funderar på att göra det. Tor att Huspriserna här kommer öka om de sjunker kraftigt i städerna. Så jag misstänker att det kunde vara en riktigt bra investering att bygga till nu när det är billigt, och hoppas på en finanskris för min del. 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Drack kaffe igår och i förrgår - fick ont i magen. Kroppen/magen ville inte ha kaffe men jag ville. Så jag får hålla mig till te i fortsättningen. Man ska lyssna på sin kropp! Inte bara när det gäller rap och prutt alltså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...