Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Och jag har alltid varit agnostiker sedan jag lärde mig ordet. Jag vet aldrig svaret på något. Hur tappade du tron, om man får fråga?

Fick en kristen uppfostran från barnsben så det blev en naturlig väg till tro, inget som jag från början valde egentligen utan blev lärd. Sedan började man växa upp och tänka efter själv, I tonåren började jag ifrågasätta bibeln och dess ord, främst om himmelen, helvetet, skapelseberättelsen, Jesus och Guds kraft. Var på diverse läger och festivaler och kände mig väldigt obekväm i sektliknande aktiviteter. I samma veva lämnade min far tron också, vilket hjälpte mig att ta steget. Har inte ångrat mig en sekund.

Det är fina människor inom de kretsarna, bland de bästa jag träffat men de lever i en bubbla, har en skev världsbild om nuet och livet efter döden. Vill "frälsa" de otroende, alltså övertyga dem att börja tro. De flesta uppfostrar sina barn till sin egen tro och världsbild som är jättesvår att bryta sig loss ifrån. Jag förespråkar en neutral uppfostran, oavsett vilken religion föräldrar är befäst vid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick en kristen uppfostran från barnsben så det blev en naturlig väg till tro, inget som jag från början valde egentligen utan blev lärd. Sedan började man växa upp och tänka efter själv,

Det låter lite som Fidden, vart nu han har tagit vägen. Jag undrar hur vanligt det är att de som växer upp under sådana förhållanden fortsätter längs den smala vägen, och hur många som hamnar vid sidan av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du också en religiös uppfostran?

Likartat som Memphis. Nu är jag agnostiker på heltid. Lämnade svenska kyrkan vid 18 års ålder och jag ångrar mig inte en sekund 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Likartat som Memphis. Nu är jag agnostiker på heltid. Lämnade svenska kyrkan vid 18 års ålder och jag ångrar mig inte en sekund 🙂

Har klurat lite på om det inte var så. Nu skulle jag bara ha in micke i den där bilden också så vore bilden komplett. Men det spricker alltid någonstans.

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Men det spricker alltid någonstans.

Det är kanske är så att det är du själv som är den felande länken i den här diskussionen...? 😮😉😛

Annars är ju alltid Grahn Gud per default så förmodligen är den han som pajar hela grejen 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Likartat som Memphis. Nu är jag agnostiker på heltid. Lämnade svenska kyrkan vid 18 års ålder och jag ångrar mig inte en sekund 🙂

Och jag som inte har någon religiös uppfostran alls är fortfarande medlem i vad det nu heter nu för tiden. Så kan det gå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är kanske är så att det är du själv som är den felande länken i den här diskussionen...? 😮😉😛

Annars är ju alltid Grahn Gud per default så förmodligen är den han som pajar hela grejen 😆

Jag är alltid den felande länken. Finns det två stolar så hamnar jag alltid på nåt sätt emellan dom.

Undrar vad han hade för uppväxt? Är dom inte mest Laestadianer där uppe?

Link to comment
Dela på andra sajter

Religion är en krycka och Jills program är bra. Det enda jag reagerar lite på att hon prompt måste trycka in sig själv i gästernas inspelningar och en del gig. Å andra sidan det är hennes program och det senaste avsnittet var relativt besparat ifrån det. Sveriges countrydrottning... vad tycker Kikki Danielsson om det?

Ludwig "va?" Beethoven fyller år.

I övrigt säger jag smileys-coffee-810335.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tror inte själv på gud, men har heller inte någon dålig bild av dem som gör det. Fast samtidigt så tycker jag ju att det är viktigt att se att även många kristna lever i fundamentalistiska samhällen. Ibland i små miniatyrsamhällen även i det svenska-samhället vill jag påstå.

Tror att Jill helt enkelt vill få spela med de artister som hon bjuder in. Måste ju vara kul att få lira tillsammans med olika "solo-artister" för bägge parter, tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...