Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Man blir lite nyfiken på folk också. Jag tänkte på vad jag själv skulle göra om jag bodde i Norrland och var vid lite bättre hälsa. Jag misstänker att du inte kör snöskoter heller?

Korrekt. Gjorde det en gång i tiden iofs men inte längre. Galet dyrt med skoter (de roliga varianterna i alla fall) sen hyfsat långt från praktiskt när man bor inne i Umeå. Var enklare när jag bodde i Vindeln.
Link to comment
Dela på andra sajter

Korrekt. Gjorde det en gång i tiden iofs men inte längre. Galet dyrt med skoter (de roliga varianterna i alla fall) sen hyfsat långt från praktiskt när man bor inne i Umeå. Var enklare när jag bodde i Vindeln.

Tycker också att det verkar kul. Det hade varit roligt att bara prova nån gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det må du tycka och vad förbjuds eller ska undvikas härnäst? Videovåld? De där hemska kannibalfilmerna? Hela gamla testamentet? Röda jeans? Fisk? Får man skämta om någon religion kanske? Scoutledare? Porr?

Fast då vill jag vända på frågan - varför är det så viktigt för dig att få ha kvar ordet "negerkungen" i Pippi? (Exempel taget helt ur luften, jag utgick bara ifrån det eftersom pippa kan ju vara rätt nice. 😳 ) Varför ska man få göra narr av homosexualitet? Varför är det så viktigt att få säga "negerboll" för??

Varför är det inte lika viktigt att visa hänsyn för varandra?

I sin förlängning blir ju detta alldeles ohållbart i tider där t.o.m Gardell skämtar om homosexuella, är han alldeles från vettet..? Frågan är ju snarare på uppsåtet, vad är andemeningen med skämtet. har inte sett filmen men skulle inte tro att varken manusförfattarens eller Hr Gustavssons mening var att förnedra homosexuella, snarare förnedra rollfiguren som hasplar ur sig dumheterna. Sådana där människor finns ju som tror att homosexualitet är "onormalt".

Mjo, den vinklingen hade jag köpt. Men jag upplever inte att man gör narr av Gustavssons figur, och det är därför jag fick en väldigt olustig känsla av filmen. Till skillnad från "Tomten är far till alla barnen" där man väldigt tydligt överdriver dom olika "vidriga" karaktärerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då vill jag vända på frågan - varför är det så viktigt för dig att få ha kvar ordet "negerkungen" i Pippi? (Exempel taget helt ur luften, jag utgick bara ifrån det eftersom pippa kan ju vara rätt nice. 😳 ) Varför ska man få göra narr av homosexualitet? Varför är det så viktigt att få säga "negerboll" för??

Varför är det inte lika viktigt att visa hänsyn för varandra?

Det här med negerkungen är historiskt intressant eftersom det visar hur man såg på tillvaron förr. Kan man inte läsa historien, och samtidigt förklara varför vi inte säger så längre, alternativt låta dessa historier blekna bort och bli omoderna som i stort sett alla andra historier. Är Astrid Lindgren viktigare än yttrandefriheten.

För min del är dock frågan om yttrandefriheten viktigast. I det här fallet Astrid Lindgrens yttrandefrihet. Och var går gränsen? Ska man börja trixa med andra författares verk om de använt ordet "neger", och dessutom kanske skrivit om dessa människor på ett ofördelaktigt sätt? Vissa har tydligen tagit upp att Ewert Taubes sångtexter har olämpliga formuleringar. Var går gränsen?

Redigerat av Den Gode
Link to comment
Dela på andra sajter

Carl von Linné var ju verkligen en rasist men han satt fastklistrad på varenda jädrans hundralapp!

INGEN ifrågasatte det? 😲

NU sitter Evert Taube på varenda nya 50-lappen. 😕

JAG borde sitta på varenda 1000-lapp banne mej! 😑☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Carl von Linné var ju verkligen en rasist men han satt fastklistrad på varenda jädrans hundralapp!

INGEN ifrågasatte det? 😲

NU sitter Evert Taube på varenda nya 50-lappen. 😕

JAG borde sitta på varenda 1000-lapp banne mej! 😑☺️

Det skulle bli mycket pengar.

Det verkar vara nån ny grej detta att man ska in och ändra i saker och ting. När det gäller Linné kanske man tycker att det har gått så lång tid att det preskriberat? Men var han verkligen rasist?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här med negerkungen är historiskt intressant eftersom det visar hur man såg på tillvaron förr. Kan man inte läsa historien, och samtidigt förklara varför vi inte säger så längre, alternativt låta dessa historier blekna bort och bli omoderna som i stort sett alla andra historier. Är Astrid Lindgren viktigare än yttrandefriheten.

För min del är dock frågan om yttrandefriheten viktigast. I det här fallet Astrid Lindgrens yttrandefrihet. Och var går gränsen? Ska man börja trixa med andra författares verk om de använt ordet "neger", och dessutom kanske skrivit om dessa människor på ett ofördelaktigt sätt? Vissa har tydligen tagit upp att Ewert Taubes sångtexter har olämpliga formuleringar. Var går gränsen?

Fast tror du inte att det är skillnad på att censurera bort ett fult ord ur en barnbok och ur en vuxenlitterär bok? Detta ständiga "var går gränsen" - tja, ingen har och ingen kommer att censurera någonting i hårdrocken, ur Evert Taube eller någonting annat, det kan jag GARANTERA. Astrid Lindgren är inte viktigare än yttrandefriheten - men Astrid Lindgren är ganska så mycket mer än skaparen av ordet "negerkung". 😉

Till och med Astrid Lindgren själv har ju sagt flera år senare att hon ångrade det ordvalet. Ja, man såg på tillvaron på det sättet då - men inte nu längre. Och då tycker jag inte det är lämpligt i en barnbok - men möjligtvis i en historiebok. Men ändå - om min kompis kallar dig för en kuksugare, är det viktigt att komma ihåg just det ordvalet? Eller kanske räcker det med att komma ihåg att hen är en idiot?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då vill jag vända på frågan - varför är det så viktigt för dig att få ha kvar ordet "negerkungen" i Pippi? (Exempel taget helt ur luften, jag utgick bara ifrån det eftersom pippa kan ju vara rätt nice. 😳 ) Varför ska man få göra narr av homosexualitet? Varför är det så viktigt att få säga "negerboll" för??

Varför är det inte lika viktigt att visa hänsyn för varandra?

Mjo, den vinklingen hade jag köpt. Men jag upplever inte att man gör narr av Gustavssons figur, och det är därför jag fick en väldigt olustig känsla av filmen. Till skillnad från "Tomten är far till alla barnen" där man väldigt tydligt överdriver dom olika "vidriga" karaktärerna.

Som sagt, har inte sett filmen. Har bara läst om den och man får bilden av en jobbig typ han spelar, en gammaldags gubbe med gamla värderingar. Kanske får jag titta på den. "Tomten är far"... är dock skitbra!!! 🙂

Tror att DG belyste frågan om innehållet i gamla böcker redan. Det handlar om yttrandefrihet, det handlar om svåra gränsdragningar till slut. Har alldeles för mig att de skriver ut varningstexter i början på Tintin albumen med känsliga uttryck. Ska biblioteken besluta vilka böcker som anses lämpliga för allmänheten att läsa och vilka inte? Barn är inte så dumma som man tror och det ligger an ett ansvar hos berörda föräldrar att förklara att så var de förr men så säger man inte idag samt förklara varför.

Jag vurmar inte för negerboll, jag har bytt till mjällboll för länge sedan. Det är dock skillnad på ett bakverk som enkelt kan döpas om mot någon slags historieförvanskning eller polering av historien. Visst tycker jag att negerkung inte är lämpligt men så är boken skriven och man får som förälder och skolan helt enkelt förklara läget. Som DG säger, vem drar gränsen vad som är och inte är lämpligt? Måhända är det ett slitet argument men det är ju förbud också. Gränsdragningen är svår till slut samt vem/vilka beslutar? Man kanske placerar världens moralister på platsen. Gamla testamentet är ett blodbad, rensa. Otäcka mordhistorier, rensa. Erotik, rensa. Det är en halkig resa att avgöra vilken kultur som är rumsren nog. Ska kultur vara det?

Ska man förbjuda Mein Kampf? För övrigt en bok jag inte läst och definitivt inte tycker är en hit, vare sig författaren eller budskapet. Men censur eller förbud..? För övrigt vad gäller våldsamma filmer eller hårdrock, allt går i trender och det som var farligt då är plötsligt inte så farligt längre för vi får distans och blir klokare.... förhoppningsvis.

Men inte tusan tycker jag ordet/orden hör hemma i modernt språkbruk.

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast tror du inte att det är skillnad på att censurera bort ett fult ord ur en barnbok och ur en vuxenlitterär bok? Detta ständiga "var går gränsen" - tja, ingen har och ingen kommer att censurera någonting i hårdrocken, ur Evert Taube eller någonting annat, det kan jag GARANTERA. Astrid Lindgren är inte viktigare än yttrandefriheten - men Astrid Lindgren är ganska så mycket mer än skaparen av ordet "negerkung". 😉

Till och med Astrid Lindgren själv har ju sagt flera år senare att hon ångrade det ordvalet. Ja, man såg på tillvaron på det sättet då - men inte nu längre. Och då tycker jag inte det är lämpligt i en barnbok - men möjligtvis i en historiebok. Men ändå - om min kompis kallar dig för en kuksugare, är det viktigt att komma ihåg just det ordvalet? Eller kanske räcker det med att komma ihåg att hen är en idiot?

OK. Visste inte att Lindgren hade ångrat sig. Däremot förstår jag inte hur du kan garantera att man inte kommer att censurera det ena eller det andra, eller rent av förbjuda det.

Innan 1933 var Tyskland en demokrati med väl utvecklad yttrandefrihet. Hitler använde denna yttrandefrihet till att angripa detta demokratiska samhällssystem och krossa det. Vad är det som säger att det inte kan hända igen? Kanske på ett helt annat sätt?

Jag är inte så jätteinsatt i detta, men i vissa länder i Europa har man väl redan börjat tumma på yttrandefriheten? I Ryssland ska Putin ha satt ett så hårt tryck på media att ryssarna har en helt egen syn på verkligheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...