Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Ska jag summera min överlevnads”vecka” då.

Lärorikt och intressant! Lite ringrostig är man allt men man kom igång fort ändå. Eftersom aktiviteterna hölls av militären och de övriga deltagarna utom jag och två till var militärer och underrättelsefolk så fick jag skriva under tystnadsplikt och kan inte berätta riktigt allt t ex vilka, hur många vi var eller exakt var vi höll till och i del fall, med vad.

Mystiskt va?

En del av övningarna fick jag av det skälet inte delta i heller, är ändå hemskt tacksam att jag överhuvudtaget fick följa med på detta lilla äventyr med sådant sällskap tack vare kontakter och folk man känner här & där. Detta var egentligen en del i en längre övning de hade haft sedan en tid tillbaka och ska fortsätta med ett tag. En av de tidigare deltagarna trillade nerför en klippa och stukade ett och annat samt bröt näsan och då uppstod spontant möjligheten att jag kunde följa med en sväng eftersom jag känner en som...

Helgen och början på veckan lör-mån gick förutom i snöns, i utbildningens tecken. En del repetition, en del nytt, en del gammalt. Försvarets överlevnadshandbok och utrustning som grund. Väldigt avspänd stämning, långt ifrån militär kadaverdisciplin. Vi höll till i fästningen där fritiden på kvällarna gick åt framför TV-spel och umgänge. Små utflykter gjordes ut i naturen dag och kvällstid där vi alla deltog gemensamt i en del övningar bl a repellering. Början på nya veckan delades vi in i grupper om två.

Tis-ons skulle vi gå ut i par och helt enkelt överleva på det som naturen gav + 1 påse kungens frystorkade ifall... Ingen nöd på oss således + att vi fick med oss en GPS nödsändare just in case… Hamnade tillsammans med en gammal fjälljägare och hans schäfer Svante och det blev uppenbart att min kondition lämnade en hel del att önska. Ett långhårigt och skäggigt hängbukssvin som inte varit på dylika äventyr på evigheter tillsammans med en gammal garvad militär var en udda kombo, men han var väldigt förstående, otroligt trevlig. Han insåg att jag inte var en ren nybörjare och vi kompletterade varandra bra samt vi hade ju faktiskt inte bråttom någonstans. Den annars smått folkskygga Svante och jag blev också riktigt bra polare.

En stor gammal rotvälta blev vår bas efter sedvanlig förädling med tätning, eldstad och granrisbädd, blev det riktigt bra. Vind och regntätt. Vi hade det riktigt roligt ihop. Utbytte gamla krigsminnen över en och annan kopp björkbarks/lindblomme/tallbarrste (BLTe), både militära men också från en och annan krogmiljö och det är nästan halva grejen om man ska fungera och överleva tillsammans, att man trivs och kan garva ihop samt lösa världsproblemen. Det håller humöret uppe. Ja och så Svante förstås… och den lilla whiskypavan som Svantes husse ”råkat” få med sig. Alkohol ska man vara försiktig med i sådana här lägen men ett par huttar värmer.

Tor-fre delas vi, vi skulle ”flyga solo” så att säga. Uppdraget var att navigera fram i terrängen med medhavd karta och kompass och hitta en bur med höns! Militär underfundig humor, vi fick enligt instruktionerna ta en var och sedan var ju festmåltiden ett faktum! Jag hittade en mysig klippskreva att häcka i. Största fördelen med den lösningen var att värmen från eldandet konserverades i stenen där ute i kylan. Riktigt varmt och mysigt vädret till trots och väldigt renande för både kropp och själ skulle jag väl sammanfatta det hela.

Det roligaste var att Svante spårade upp och hittade mig och ville hemskt gärna inte springa tillbaka förrän fjälljägaren hittat honom med sin spårsändare. Det slutade med att han också stannade och vi delade läger och de sista klunkarna ur virren i denna överlevnadsvecka light. Sicken vovve. I förmiddags bröt vi pga annalkande stormen.

Låter awesome, DoL 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom där två verkar lite extrema. Den första är metal och den andra Björk eller nåt.

Ja kanske! SOUTHERN SOUL EZX kanske eller...kanske?

Du kan ju lyssna runt på sidan där.. Finns massa ljudprov! Men jag tycker inte nån av dom låter så speciellt upphetsande bra. Själv har jag Vintage Rock EZX och den är ju rätt så mycket 70-tal.

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...