Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Hello Slejnard!

om du ska spela ljud från datorn behöver du ett midi-keyboard. om du vill ratta lite syntljud också medan du spelar kan det vara trevligt att det finns några rattar på det.

Så både-och blir alltså likamed en...tadaaaaaaaa - jag fattar fortfarande inte men kanske en midi-keyboard med rattar (eller är det det som är en midi-controller plötsligt???????).
Link to comment
Dela på andra sajter

Skator finns i min hjärna men vahettere

Det finns typ 49 tangenters eller 61 tangenters eller typ 88 tangenters oxå.

Så vill man spela piano och använda två händer samtidigt så kanske en 61 tangenters är det minsta. Är värt att funderas på.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast egentligen vill jag mest kunna spela på tangenter manuellt istället för klistra in pluppar på en pianoroll, det är väl det jag är ute efter. Alla de där rattarna är måhända onödiga i slutändan då? Ändra ljudet kan man alltid göra inne i daw´n ju. Eller tänker jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skator finns i min hjärna men vahettere

Det finns typ 49 tangenters eller 61 tangenters eller typ 88 tangenters oxå.

Så vill man spela piano och använda två händer samtidigt så kanske en 61 tangenters är det minsta. Är värt att funderas på.

🙂

Det var en bra poäng! Det är ju det jag vill. En längre sak får det bli då.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast egentligen vill jag mest kunna spela på tangenter manuellt istället för klistra in pluppar på en pianoroll, det är väl det jag är ute efter. Alla de där rattarna är måhända onödiga i slutändan då? Ändra ljudet kan man alltid göra inne i daw´n ju. Eller tänker jag fel?

det kan man definitivt göra. Det kan vara trevligt med rec-knapp och stopp-knapp och sånt, så man kan effektivisera sitt arbete lite, men i man har ju ett tangentbord i närheten som fyller den funktionen.

jag hade en gammal synt som midi-klaviatur de första 13 åren jag höll på. alltså bara klaviaturet skickade midi-signaler, kunde inte använda några rattar eller knappar alls. Led inte av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minst 61 tangenters då. Brukar jag köra iallafall. Fast vill man ha mer vägda tangenter som ett vanligt piano ska man kolla efter 88 tangenters.

ja herregud, jag har jättesvårt att spela på mitt plastiga midi-keyboard efter att jag vant mig vid klaviaturet på kawaii-pianot. Helt annan känsla och action. Vill nästan hiva ut det där midi-klaviaturet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja herregud, jag har jättesvårt att spela på mitt plastiga midi-keyboard efter att jag vant mig vid klaviaturet på kawaii-pianot. Helt annan känsla och action. Vill nästan hiva ut det där midi-klaviaturet.

A just ja du köpte en Kavaj!

Jo de e skillnad på grejerna minst sagt. De e de!

Sånt därt ska man egentligen prova i affären först innan man handlar.

..eller ja man kan ju prova sen efter man handlat men alltså. 😳😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, gå till nån musikaffär och prova lite först och känn efter hur det känns att spela.

Jotack jag mår bra! Hur mår du? 😄

Det är så mycket roligare att köpa grisen i en påse eller hur man säger. Jag letade faktiskt efter en musikaffär här om dagen utan att hitta den så nu bojkottar jag dem alla.

Jag mår bra. Men det regnar ute. Ska det vara så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Barn brukar ha mindre händer (fast de bero på hur små dom e, barnen alltså) så jag brukar inte rekomendera en sån klassisk nylonsträngad gitarr pga att dom har bredare hals. Gitarren alltså.. 😳

Men det finns barnstorlekar på gitarrer oxå. Men då blir gitarren för liten till mamman... 😳

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig stålsträngad brukar ha smalare hals fast då blir den kanske lite hårdare att spela på om man köper en billig. Och det kan vara ganska otrevligt innan fingrarna blir härdade..

Fast har man normala händer så fonkar nylonsträngad oxå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Proffset! 😛

Gitarrläraren tyckte att en fullstor gitarr var bäst för barnet i fråga (mamma tänkte ju bara sno gitarren när ingen ser). Och han rekommenderade Yamaha. Och den där var i en överkomlig prisklass som jag nu hittade så jag tar och beställer den innan jag ångrar mig igen.

Det blir med nylonsträngar.

Det får gå.

Hon har osedvanligt långa fingrar iaf, så det kanske underlättar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...