Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Sett till de övriga kostnaderna staten har så är inte flyktingmotagningen alls den största utgiften som många på Flashback och Facebook vill få det att framstå som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men JAG valde ju ordet diagnos istället för bokstavskombination, eftersom jag inte personligen syftade på just adhd, mbd eller add eller liknade förkortningar i det jag skrev.

Att det är vanligt att dessa individer som begår denna typ av handlingar har diagnoser, är ju inte alls det samma som att det är vanligt att folk med diagnoser begår denna typ av handlingar. Så jag säger ju inte att alla med diagnoser är en riskfaktor, tvärtom!

Jag tycker faktiskt inte du var så jävla tydlig med att du ville sudda bort det likhetstecknet som sattes mellan psykoser och bokstavsdiagnoser.

Nej det har du en poäng i. Däremot Men det är det relativt vanligt med andra olika diagnoser bakom de individer som begår denna typ av brott.

Något sånt hade varit lite tydligare...

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag tycker faktiskt inte du var så jävla tydlig med att du ville sudda bort det likhetstecknet som sattes mellan psykoser och bokstavsdiagnoser.

Något sånt hade varit lite tydligare...

Jag är ordblind och har ganska svårt att uttrycka mig helt korrekt skrift. Tycker heller inte att det är så stor skillnad i det sättet du tycker att jag borde formulerade mig mot det sättet jag faktiskt formulerade mig på.Att du satte ett likhetstecken där som inte jag ser är ju inte mitt fel, eller hur? När jag sedan försöker förklara vad jag menade så vägrar du ens försöka föst vad jag faktiskt menar.

Är du medveten om att de inte ens var jag som postade den kommentar som du kommenterade innan jag kommenterade din kommentar? Jag fortsatt ju bara på det spåret och ville vidareutveckla det, helt enkelt.

smileys-plane-910020.gif

DÄR är helikoptern

😄
Link to comment
Dela på andra sajter

Sett till de övriga kostnaderna staten har så är inte flyktingmotagningen alls den största utgiften som många på Flashback och Facebook vill få det att framstå som.

Det stämmer, men jag tror inte att just det är problemet. Problemet är att rent praktiskt husera alla som kommer. Dvs var ska vi göra av dem, precis just nu. Hur ska vi hinna utreda alla som kommer, precis just nu.

Face har jag inte och Flashback känns bara som käbbel. Det som är intressant att nu när det kom fram att sagda snubbe är en svennebanan så blir det ansträngt för SD-kramarna. Snubben omaskerad ser helt normal ut. Som vilken ungdom som helst... För djävligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Nej det har du en poäng i. Men det är relativt vanligt med olika diagnoser bakom de individer som begår denna typ av brott. Fast det handlar bara om att många med den typen av problem inte alls får rätt vård, helt enkelt.

Såhär skrev jag ju först. Det står ju inte att det är vanligt att folk med olika diagnoser utför denna typ av handlingar. Det står bara att det är relativt vanligt med att de som begår såna handlingar har någon form av diagnos. Ser du inte skillnaden där?
Link to comment
Dela på andra sajter

Men där blir ju du avstängd i tid och otid 😆

Det är mest för att jag inte kan låta bli att driva med "nationella" och vad dom kallar sig för att dom lägger fram sina storsvenska visioner på så pass erbarmlig svenska, och liknande.

Då får man varning för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det stämmer, men jag tror inte att just det är problemet. Problemet är att rent praktiskt husera alla som kommer. Dvs var ska vi göra av dem, precis just nu. Hur ska vi hinna utreda alla som kommer, precis just nu.

Just kostnaden är ju det problem som det skriks mest om just nu. Det handlar om 7 miljarder men än man trodde i somras. Mycket pengar men fortfarande inte så mycket för staten.

Just integrationen har ju tagit fart på vissa ställen i landet där man lyckats betydligt bättre än genomsnittet. Så det finns modeller som bevisligen fungerar och som ska testas i ännu större skala snart.

Det stora antalet som kommer hit gör ju att man får placera dem i gymnastiksalar och i tältläger som är anpassade för svenskt klimat, medans man löser problemet på riktigt.

Bostads problemen blir ju inte bättre av att det kommer hit flera flyktingar, men det är ju inte flyktingarna som skapat bostadsproblemen heller. Det är ett problem som vi haft redan innan alliansen kom till makten och som vuxit under deras åtta år vid makten. Men SD-svansen och vissa andra skyller ju även detta problem enbart på flyktingarna.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Sett till de övriga kostnaderna staten har så är inte flyktingmotagningen alls den största utgiften som många på Flashback och Facebook vill få det att framstå som.

Nej. Kanske inte det. Men Migrationsverket kräver 29 miljarder extra för att klara mottagandet nästa år, och det är väl bara för de mest initiala kostnaderna. Det är pengar det med.

Sedan vet man inte om prognoserna ska skrivas upp i vanlig ordning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just kostnaden är ju det problem som det skriks mest om just nu. Det handlar om 7 miljarder men än man trodde i somras. Mycket pengar men fortfarande inte så mycket för staten.

Nej. Kanske inte det. Men Migrationsverket kräver 29 miljarder extra för att klara mottagandet nästa år, och det är väl bara för de mest initiala kostnaderna. Det är pengar det med.

Sedan vet man inte om prognoserna ska skrivas upp i vanlig ordning.

Ja, det är väl bara att ta pengarna från vård, skola eller omsorg. Varför inte pensionärerna? Det är ju inget ymnighetshorn som staten förfogar över. Det har vi ju märkt gällande pensionärerna, A-kassan, sjukskrivningarna. Då är det ont om pengar och ladorna står tomma. Men inte nu?

Detta är även de initiala kostnaderna. Man måste se långsiktigt på det hela, det är behjärtansvärt att hjälpa till. Tro mig jag tycker inget annat, men när det är så att andra länder inte tar sitt ansvar och vi ska rädda hela världen så går det inte ihop längre. För att förtydliga, nej jag är ingen SD anhängare. Obehaglig 30-tals retorik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär skrev jag ju först. Det står ju inte att det är vanligt att folk med olika diagnoser utför denna typ av handlingar. Det står bara att det är relativt vanligt med att de som begår såna handlingar har någon form av diagnos. Ser du inte skillnaden där?

Klart fan jag ser skillnaden, det handlar inte ens om det... Varför i helvete tar du ens upp olika diagnoser i ditt resonemang om det inte ens har något med min invändning (likhetstecknet mellan mördare (alt. psykos) och bokstavsdiagnos) att göra?
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du medveten om att de inte ens var jag som postade den kommentar som du kommenterade innan jag kommenterade din kommentar? Jag fortsatt ju bara på det spåret och ville vidareutveckla det, helt enkelt.

Jo, jag är medveten, men det var bara du som vägrade backa i frågan.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bostads problemen blir ju inte bättre av att det kommer hit flera flyktingar, men det är ju inte flyktingarna som skapat bostadsproblemen heller. Det är ett problem som vi haft redan innan alliansen kom till makten och som vuxit under deras åtta år vid makten. Men SD-svansen och vissa andra skyller ju även detta problem enbart på flyktingarna.

Men det bostadsproblem vi har haft är ingenting mot det som kommer. Det kommer att krävas att det byggs massor av lägenheter. Det finns ingen som vill bygga dom, och det tas inga politiska beslut som kan sätta igång ett byggande i den storleken.

Vad gör man sedan om flyktingar flyttar hem igen, eller om det byggs bostäder ute i landet, och folk sedan ändå bara vill bo i Södertälje och Malmö och liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har någon gått loss med ett svärd på en skola i Trollhättan. Fyra elever & en lärare är offren, en av de är död, gärningsman skjuten av sheriffen men lever.

Huvva...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21628269.ab

Skolan ligger en km från där jag repade när jag gick i gymnasiet. Åkte förbi den med bussen varje gång. Sjukt obehagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAVANIST javisst!

Vi får hålla en svart mässa. Heil java. Vi drar fram genom stadens gator med ett uttjänt kaffefilter fyllt med kaffesump fastbunden i änden på en pinne och kastar kaffebönor på folk. Vi tar på oss mössor tillverkade av kaffefilter, binder fast en massa kaffemått i bältet och vrålar BRYGG i örat på förbipasserande. Sedan ber vi till Zoegas...

Ja, någonstans där tror jag att vi åker in i fyllecellen. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skolan ligger en km från där jag repade när jag gick i gymnasiet. Åkte förbi den med bussen varje gång. Sjukt obehagligt.

Ja, så ini obehagligt. Han dog ju, nu blir det troligen svårt att få fram orsaken. Dock har han tydligen fått hyllningar från extremhöger håll på nätet. Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Diagnoserna ökar.... varför?

Alltfler med bokstavsdiagnoser, läs-och-skrivdiagnoser etc... Eller har diagnosmöjligheterna ökat, blivit noggrannare, så att den som bara var byfåne eller kallades för original förr nu har en diagnos? Eller den som bara ansågs vara lite eljest förr nu fått en diagnos?

Själv har jag jag ju en ganska svår ordblindhet och mådde psykiskt väldigt dåligt över det. Ända tills jag fick veta att det handlade om just dyslexi i mitt fall.

När jag gick i skolan så var inte dyslexi en vanlig diagnos alls. Mina lärare sa att jag bara var lat och borde anstränga mig mer för att lära mig läsa, eftersom jag inte var dummare än de andra barnen som redan lärt sig läsa och skriva. Men eftersom jag försökte och kämpade hårt förr att lära mig läsa och inte klarade det alls lika bra som mina kompisar gjorde, så trodde jag ju själv att jag nog var korkad helt enkelt. Så jag gav upp redan i lågstadiet istället. Det var ju bättre att vara lat än korkad tyckte jag. Det i sin tur gjorde ju att lärarna tyckte att jag var ett problembarn och började särbehandla mig på ett sätt som gjorde att jag tappade all tillit för lärarna redan i lågstadiet.

Jag gick hela grundskolan oh kände mig hopplöst korkad och värdelös. Blev mobbad periodsvis men lärde mig fort att slåss för att få vara ifred. I högstadiet så kunde de inte ge sig på mig rent fysiskt för de visste att jag var bra på att slåss redan då. Började träna kampsport då med, vilket visade sig vara min stora talang här i livet. Men betygen var låga trotts att jag försökte skärpa mig i början av åttan och i början av nian. Men jag hängde inte alls med och gav upp någon månad in på respektive termin.

Även min första termin i gymnasiet var en stor frustration och besvikelse, från min egna sida, på mig själv. I början på andra terminen i gymnasiet fick jag min dyslexi diagnos men fick intrycket av att det inte var någon idé att ens försöka lära sig läsa och skriva som folk, så jag hoppade av skolan med en kraftig depression. Så jag fortsatte med det jag var bra på; att slåss.

Samtidigt så började man ju dricka i den åldern, och det visade sig vara något jag hade talang för det med. Hittade snabbt folk att supa med som hade bra mycket mer pengar att lägga på spriten så jag hade sponsorer för mitt drickande med. Alkoholismen jag drogs in i gjorde ju knappast så att jag mådde bättre. fick såklart bara en värre depretion av det, vilket ledde till ett självmordsförsök.

Men efter att ha gjort lumpen så hände det något och jag började förstå att jag kanske kunde ta mig tillbaks på något sätt. Även om det var sent så var det inte försent. Fick ett vikarie jobb som barskötare och kom där i kontakt med barn med särskilda behov och föräldrar som behövde råd om hur de skulle hantera olika vardagssituationer som dök upp. Jag kunde ju ge dem råd som helt och hållet baserades på mina egna upplevelser av att vara annorlunda och missförstådd. Samtidigt så började jag förstå hur pass litet "handikapp" min dyslexi faktiskt var. Så jag lyckade ta mig tillbaks och fick några bra år i arbetslivet så att jag han få en yrkesidentitet. (sedan så dök ju min sömnstörning upp, men det är i sig en annan historia)

Så för att anknyta till citatet ovan; Förmodligen så har många av byorginalen haft någon okänd diagnos ja. Men samtidigt så är det många med alkohol och/eller drog problem som har någon form av diagnos med. Värst drabbade är de som har en avvikelse som inte diagnostiserats eller de som har flera problem än just det som man upptäckt. Så många som förut bara klassades som alkoholister och knarkare skulle idag kunnat klara sig bättre om de fått rätt diagnos och rätt hjälp. För då kunde kanske gjort lite andra val och undvika den lätta vägen ur sin misär.

(Sedan så kan man ju spekulera i att alla de hormonstörande kemikalier som barn utsätts för också har en del av förklaringen till att diagnoserna ökar.

Kanske samma sak med barn som stressas hårt i förskolan med. Det kanske kan leda till problem senare i livet om man tvingas tävla mot en massa andra bara för att synas och höras i så stora barngrupper som det är just nu. Hur påverkas deras hormoner och hjärnor av en så ständig stress? Stressa till dagis på morgonen. Stressa på dagis tills man blir hämtad. Stressa hem. leka lite, äta se på barnprogrammen för att sedan jagas i säng mot sin vilja, för att sedan väckas och stressas iväg till dagis igen. De barn som har stressiga föräldrar blir oftast lika stressade själva. det som inte är nyttigt för vuxna är oftast mindre nyttig för barnen.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick ett vikarie jobb som barskötare och kom där i kontakt med barn med särskilda behov och föräldrar som behövde råd om hur de skulle hantera olika vardagssituationer som dök upp.

Det var en ledsam historia det där, men det här var ju rätt kul Nu tycker jag att du skriver bättre än de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...