Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Fast som sagt... nu vet vi faktiskt inte riktigt vad motivet var för denna amatör Zorro. Kan ju bara vara en vanlig svensk hushållsgalning med alldeles för många bokstavskombos i diagnosen, utan direkta politiska motiv.

...vilket direkt ger resultatet mördare, eller hur menas? Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

...vilket direkt ger resultatet mördare, eller hur menas?

Absolut inte, men det var bara en kommentar på den snabba slutsatsen att det handlar om näthat. Detta kan handla om precis vad som helst eftersom det mig veterligen inte framkommit vad som utlöste handlingen. Det blir bara spekulationer utan fakta.

Helvetes vad gott det var med kaffe nu då...

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

...vilket direkt ger resultatet mördare, eller hur menas?

Nej det har du en poäng i. Men det är relativt vanligt med olika diagnoser bakom de individer som begår denna typ av brott. Fast det handlar bara om att många med den typen av problem inte alls får rätt vård, helt enkelt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har du en poäng i. Men det är relativt vanligt med olika diagnoser bakom de individer som begår denna typ av brott. Fast det handlar bara om att många med den typen av problem inte alls får rätt vård, helt enkelt.

Rätt det också förstås men som sagt. Vi får invänta the correctemundo svar i frågan. En dödsknarkare, ett förvirrat fyllo, mentalsjukpatient på rymmen, Kikki Danielsson på rubrikjakt, en psykiskt instabil asylsökande, en IS-krigare... Listan kan bli lång när man spekulerar...
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Absolut inte, men det var bara en kommentar på den snabba slutsatsen att det handlar om näthat. Detta kan handla om precis vad som helst eftersom det mig veterligen inte framkommit vad som utlöste handlingen. Det blir bara spekulationer utan fakta.

Fast den "snabba slutsatsen" är ju inte baserad enbart på det som hänt just idag. Det handlar om ett vanligt mönster som är tydligt inför de flesta typer av liknande händelser. Ta knivattackerna i Finland för några år sedan och alla skjutningarna i USA med. Det är högst ovanligt att det inte är folk som suttit och skrivit mycket om det ena eller det andra på nätet innan de begår dessa vidrigheter.

Många psykiskt sjuka får mörka idéer som de inte kan få ur skallen när nyheter som denna sprids.

Men det är ju som sagt inte några seriösa spekulationer om att det är just så i just detta fallet. Bara en gissning.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

När jag pratar om näthat så menar jag ju inte bara det hat som rasisterna står för. Det är ju genom har och smutskastning som nästan alla politiska argument sker just nu. Man målar upp en bild av hur det ser ut och hur mycket värre det kommer bli om man inte tar till grova åtgärder både från höger och vänsterextrema.

Men även i riksdagen så är ju retoriken snarlik om än lite mildare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det har du en poäng i. Men det är relativt vanligt med olika diagnoser bakom de individer som begår denna typ av brott. Fast det handlar bara om att många med den typen av problem inte alls får rätt vård, helt enkelt.

Det är relativt vanligt att självmordsbombare är muslimer men det är inte lika vanligt att muslimer är självmordsbombare. Hänger ni med?
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är relativt vanligt att självmordsbombare är muslimer men det är inte lika vanligt att muslimer är självmordsbombare. Hänger ni med?

Det är ju just det jag säger jag med... 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag reagerade också...

...men jag orkar inte heller. xD

Fast det är ju inte det jag säger. Menar ju bara att det finns ett fåtal individer som påverkas av det de ser och läser i nyhetsväg att de får psykoser och begår så vidriga handlingar. Här tycker jag att det är viktigt att även se att den bristande psykvården även kan vara en del av förklaringen till att vissa går för långt.

För mig så är det en viktig fråga med tanke på att flera som jag känt och några som bara varit bekanta till mig begått självmord av olika orsaker. De flesta av dem har varit i kontakt med psykvården, eller försökt att få kontakt med dem, innan de begått självmorden.

Min polare som snodde en bil från och tänkte åka till Frankrike för att hjälpa till efter attentaten där, och som senare sköt sig med spikpistol i hjärta och hjärna, har haft flera psykoser sm utlösts av världskatastrofer och terrorattacker. Han fick t ex för sig att det var han som startade Tsunamin och därför bar skulden för Fukushima med. Har reagerar ju lika kraftigt och gör hemska saker, men bara mot sig själv. Skulle han däremot ha haft en särskild politisk eller religiös övertygelse så skulle hans psykoser kunna lett till någon liknande händelse. Han tillhör en liten, liten grupp (inom gruppen med olika diagnoser) som är extra känsliga och påverkas extremt mycket av vad han läser och hör i nyhets väg, helt enkelt.

Sedan så har jag ju flera vänner som har en diagnos av något slag men som faktiskt lärt sig att utnyttja de egenskaper som de har på ett mycket bra sätt i stället. Men de har alla ett bra nätverk av vänner som förstår dem och accepterar, ofta uppskattar deras egenheter snarare än att de blir av visade och hamnar utanför.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

VAR ÄR HELIKOPTERN!

Gjorde en helikopter framför kameran men batteriet dog just när jag skulle spara och skicka videon. 😐

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

🙁 :( 😠 Fick inga creds för att posta en flygande Delorian (i videon i länken på min tidigare PT) som jag varit med och filmat, så nu blir det inga helikoptrar i mina PTs.. Så det så! 😑 -_- 😑

😛 :P 😛 :P

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får sällan en psykos av att läsa om eller höra om våldsamma nyheter i media. Grunden sitter djupare än så. Men det är klart, är man med om något traumatiskt i nyhetsväg kan något bli akut som var latent. Det är för övrigt mest i deckarserier som Midsumer Murders man förklarar mord med att mördaren var galen.Inte sällan är det människor utan särskild diagnos som mördar.

Redigerat av Algotezza
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...