Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Det som skrämmer mig mest är inte SD, flyktingarna eller Löfvens politik - det som skrämmer mig är att friska, sunda människor tror på fullaste allvar att människor från andra länder är mer våldsamma eller dumma i huvudet än du och jag.

Främlingsrädsla, rädsla för eller motvilja mot det som avviker från en själv, ligger i generna, att nedvärdera det som inte liknar en själv, sådana som ser annorlunda ut, talar annorlunda, beter sig annorlunda, har annat kön än en själv.

Man måste medvetet kämpa emot sådana reaktioner, attityder och tänkesätt om man vill bli mer human, för de är en del av överlevnadsinstinkten sedan vi var stenåldersmänniskor. Även om man känner så behöver man inte ha det som riktmärke hur man agerar och behandlar andra.

På stenåldern var det som inte liknade en själv ofta farligt och fientligt. Vilda djur. Folk från andra klaner. När vi inte tänker efter reagerar vi stenåldersmässigt.

Jag tror därföratt ingen som tänker efter en smula menar att de som inte är som en själv egentligen skulle vara dummare och våldsammare än en själv. Har man dessutom lite erfarenhet av folk med olika bakgrund, utseende, språk, kultur, är risken mindre att man hamnar i stenålderstänket.

En annan sak är att en gemensam fiende eller några man kan ta avstånd från ofta kan förbättra sammanhållningen i den egna gruppen om den börjar splittras upp."Vi är kanske inte några ljushuvuden men som DOM är vi i alla fall inte."

Link to comment
Dela på andra sajter

Främlingsrädsla, rädsla för eller motvilja mot det som avviker från en själv, ligger i generna, att nedvärdera det som inte liknar en själv, sådana som ser annorlunda ut, talar annorlunda, beter sig annorlunda, har annat kön än en själv.

Ligger mycket i det här. Har vänner som kommer från olika länder, en del är homosexuella, en del bisexuella, en del är unga, en del gamla. Jag tror att ju mer man får tillfälle att umgås över "gränserna", även de osynliga så får man en större förståelse och tenderar därigenom att inte dra alla över en kam.

Givetvis finns det busar bland de som kommer hit. Precis som det finns busar bland de "inhemska" men det är andra faktorer som styr vilka som blir det än vilket land man kommer ifrån. Däremot är det vanligt att en del tar med sig sina hemländers konflikter hit och fortsätter, men dock inte alla.

Det som många oroar sig för nu är dock just mängden som kommer hot/vår förmåga att lösa situationen/ingen ledande politiker uppmärksammar just det. Ja Löfven gick ut och konstaterade att gränsen är snart nått och det är ju bra att man vågar att prata om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Att tro att alla araber och afrikaner är obildbara barbarer är ju lika obegåvat som att tro att alla svenskar är mönstermedborgare. Bara för att de inte haft möjligheten att lära sig räkna och skriva så betyder det ju inte att de inte skulle kunna, eller vilja, lära sig det. Att påstå att de inte har något intresse av ett civiliserat samhälle är ju ett grovt rasistiskt tankesätt som bara tyder på personlig okunskap och ett kraftigt behov av att läsa på lite innan man uttrycker sig alls.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har någon gått loss med ett svärd på en skola i Trollhättan. Fyra elever & en lärare är offren, en av de är död, gärningsman skjuten av sheriffen men lever.

Huvva...

http://www.aftonblad...icle21628269.ab

Detta är ju vad allt näthat leder till;

http://www.svt.se/ny...a-i-trollhattan

En knivattack mot en skola.

picgifs-didnt-read-lol-511422.gif☺️
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fast som sagt... nu vet vi faktiskt inte riktigt vad motivet var för denna amatör Zorro. Kan ju bara vara en vanlig svensk hushållsgalning med alldeles för många bokstavskombos i diagnosen, utan direkta politiska motiv.

Jo men att det skapas så mycket hat är ju det som utlöser denna typ av händelser. Att det går en våg av mordbränder och att det har hotats en masa mot olika skolor leder ju till att de som hör röster får ideer om vad rösterna säger till dem.

Av tradition så har vi ju haft övervägande högerextrema motiv i händelser som denna.

Link to comment
Dela på andra sajter

De e klart att folk blir förbannade!

I början av 90-talet när jag tränade karate så blev alla våra jackor länsade på plånböckerna där i omklädningsrummet! Vem som gjorde det har jag ingen aning men direkt skyllde jag på utlänningarna som var där då!

Hur smart e de att hoppa på folk utan att ha fakta?

Link to comment
Dela på andra sajter

I AM NERD! SLEY NERD!

De e klart att folk blir förbannade!

I början av 90-talet när jag tränade karate så blev alla våra jackor länsade på plånböckerna där i omklädningsrummet! Vem som gjorde det har jag ingen aning men direkt skyllde jag på utlänningarna som var där då!

Hur smart e de att hoppa på folk utan att ha fakta?

jo det är lätt att döma på förhand.

ska vi ta en kaffe på det? förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...