Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Jag antar vi måste säga att värme är något subjektivt...

Ungefär som att mat kan vara både varm och het eller bara ett av bägge alternativen 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Fast han missar ju helt och hållet poängen med rörvärme. Det är ju just mellanregistret och toppen som man vill ha rörvärmen i. Eftersom rören ju framhäver de sköna övertonerna. Sedan så handlar det ju om att våga dista lagom mycket för att få rätt effekt med.

Fast billiga rörprylar låter ofta sämre än alternativen utan, kan jag tycka dock.

Jag tycker även de dyrare rörprylarna är överskattade. Allt med rör jag testat har fan varit sämre än ickerörgrejerna, tycker jag alltså. Det är bara i gitarrstärkarna det är bra med rör. En del såna låter ju oxå skiiiit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog inne lite på att en sån där smyg-mullig bas ger värme medan ren diskant är kyla.

Bättre än så kan jag inte förklara fenomenet heller. xD

Jag tror en del menar att värmen sitter i midden, tom ner vid kanske 800 hz. Low mid tycker jag är det svåraste att få lagom av. Fattas det lite i high med, tex vid 4 khz i masterspåret är det skitenkelt att avgöra om det blir bättre eller sämre med tex 2 eller 3 db höjning fär för att få fram sången. Men om man testar att höja o sänka lite ner vid tex 700 hz vet då fan inte jag när det blir bra eller dåligt. Jag brukar försök ge fan i att röra nåt där

Link to comment
Dela på andra sajter

Den där attacken kunde han spara till refrängerna. Verserna blir bättre med mer återhållsammare attityd. Vill man spegla/åskådliggöra någon slags vemod eller sorg så blir det återhållsamma mer effektfullt. Som det är nu blir det onyanserat. Det är inte heller lätt att behärska ett främmande språk när man kör full fräs, det blir lite feluttal här och där som resultat. Så där tycker jag.

Ja uttalet är väl inte det bästa. Han jobbar med allt möjligt annat så han hinner inte lägga ner knappt nån tid alls på att sjunga på olika sätt till inspeningarna. Den här hade han sjungit in lite snabbt på en lunchrast. O de andra i bandet orkar inte lägga ner nån tid alls på att få till hyfsade inspelningar. Jag tycker det är konstigt att inte alla som lirar tycker det är roligt att spela in. Att bara repa ibland på yberkänd covers blir sargigt tycker jag. Micke som sjunger här vill spela in repen så de kan höra vad de gör bra o dåligt för att sen kunna låta bättre live. Smart idé, det är ju så man lär sig att sålla bort de värsta hemskheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja uttalet är väl inte det bästa. Han jobbar med allt möjligt annat så han hinner inte lägga ner knappt nån tid alls på att sjunga på olika sätt till inspeningarna. Den här hade han sjungit in lite snabbt på en lunchrast. O de andra i bandet orkar inte lägga ner nån tid alls på att få till hyfsade inspelningar. Jag tycker det är konstigt att inte alla som lirar tycker det är roligt att spela in. Att bara repa ibland på yberkänd covers blir sargigt tycker jag. Micke som sjunger här vill spela in repen så de kan höra vad de gör bra o dåligt för att sen kunna låta bättre live. Smart idé, det är ju så man lär sig att sålla bort de värsta hemskheterna.

Härom håller jag med dig. Det är ingen dum idé att spela in rep, eller gig heller för den delen. Ofta hör man annat när man spelar än när man bara lyssnar.

Det som förvånar mig är att ingen tycks ha tid med detta. What´s the point med det hela då. Man måste lägga ordentligt med tid och engagemang på sådant här. Speciellt som sångare. Konstant gå och småsjunga träna uttal, fraseringar, sångteknik och andning.

Måste säga att jag föredrar att spela live än traggla i en studio. Är mer "artist" än studioräv 😉 Visst med åren får man rutinen att få saker att låta spontant mm men det är en tidskrävande process. Å andra sidan det är även åkandet och konkandet av grejer vid spelningar också ☺️ Har av hälsoskäl inte gjort vare sig det ena eller det andra på ett tag. Bara skrivit texter, på svenska dessutom som i min värld inte har hänt förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill ha en smygstart kan jag rekommendera en brygga... en hacker hos TED.

Ball 😄 Verkar rätt klippsk snubbe det där.

När jag såg den coola laserprick-mygg dödaren så tänker man genast:

Shut-up-and-take-my-money.jpg

xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Härom håller jag med dig. Det är ingen dum idé att spela in rep, eller gig heller för den delen. Ofta hör man annat när man spelar än när man bara lyssnar.

Det som förvånar mig är att ingen tycks ha tid med detta. What´s the point med det hela då. Man måste lägga ordentligt med tid och engagemang på sådant här. Speciellt som sångare. Konstant gå och småsjunga träna uttal, fraseringar, sångteknik och andning.

Måste säga att jag föredrar att spela live än traggla i en studio. Är mer "artist" än studioräv 😉 Visst med åren får man rutinen att få saker att låta spontant mm men det är en tidskrävande process. Å andra sidan det är även åkandet och konkandet av grejer vid spelningar också ☺️ Har av hälsoskäl inte gjort vare sig det ena eller det andra på ett tag. Bara skrivit texter, på svenska dessutom som i min värld inte har hänt förut.

Har du några texter över? Jag har en del ny musik i skallen, men slut på textideer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några texter över? Jag har en del ny musik i skallen, men slut på textideer.

Ska se. Jag har sparat en hel radda till ett projekt. Med vem/vilka och varför vet jag inte än 😆 Bara att det blir hårdare och melankoliskare tongångar. Som någonslags svensk Rammstein kanske. Är inte ens säker på att jag själv vill lägga sången än...

Men ska se, det vore ju intressant och se hur en sådan text skulle bli i någon annan tappning, något helt annat liksom. Ska kika lite i dagarna så får vi se.

Intressant. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska se. Jag har sparat en hel radda till ett projekt. Med vem/vilka och varför vet jag inte än 😆 Bara att det blir hårdare och melankoliskare tongångar. Som någonslags svensk Rammstein kanske. Är inte ens säker på att jag själv vill lägga sången än...

Men ska se, det vore ju intressant och se hur en sådan text skulle bli i någon annan tappning, något helt annat liksom. Ska kika lite i dagarna så får vi se.

Intressant. ☺️

Melankoli är alltid bra. O texter som inte är så exakta i "handlingen". Lyssnaren kan få tänka ut nåt eget av orden. Men nu ska jag inte sjunga in några stenålders visor på ett tag, jag ska börja lira in mer med trummor själv. Man kan ju sitta o banka nån timme o sen ta ut tajta loopar ur det

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...