Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Det finns inget i ditt inlägg som visar hur vi kan lösa boende, skolgång och sjukvård för 100 000 om året. Jag tror intr att det finns en lösning på detta. Inte du heller verkar det.

Det är ganska enkelt att lösa bostadsproblemen. Man måste börja bygg helt enkelt. För att det ska börjas byggas så måste man göra politiska satsningar som inte kostar en massa utan att skapa fler bostäder. Men man kan ju inte riva alla reformer över en natt, för då skapar man ett kaos i bostadsmarknaden som just nu är riktigt nära att raseras som det är. Får vi ett kraftigt ras på bostadsmarknaden så får vi en bankkris som i sin tur skulle utlösa en svår finanskris här i landet.

Samtidigt som man måste satsa så har ju alliansen, med SDs stöd, belånat staten på över en komma tre miljarder. Statsskulden kommer att växla länge, länge till efter som det tar tid att vända ett underskott i statskassan till ett överskott så att man kan börja betala av statsskulden. Förutom den faktiska skulden så har vi ju en räntesvans som måste betalas den med. Så flera generationer framåt måste betala av på de lån som Alliansen och SD har dragit på oss alla.

Eftersom statsskulden dessutom bygger på lån med en låg räta då vårt BNP vart så starkt uppåtgående så är vi beroende av vårt BNP och av börsen. Tyvärr så bygger ju stora delat av börsframgångarna och vårt starka BNP på att Alliansen och SD har sänkt skatterna för de stora bankerna och bolagen, vilket har lett till att de tjänat mer och redovisat högre vinster vilket i sin tur återspeglas på börsen och i vårt BNP. Den politik som har bedrivits har ju missgynnat de små företagen som går i konkurs på löpande band. Tre år under alliansens styre så har ju antalet konkurser ökat till rekord nivåer.

Bankerna ha fått sänkta skatter flera gånger om, ändå så har de avskedat långt många fler än de anställt. Trots att alla beräkningar som både Alliansen och SD stödde sina beslut på sa att de reformer som genomfördes skulle leda till fler jobb.

Så nu har regeringen ärvt svåra ekonomiska problem som måste lösas snabbt men inte slafsigt. Byggandet av fler bostäder skulle ju varit påbörjat om det inte vore för att SD röstade igenom Alliansens budget. Eftersom alliansens lösningar på bostadsbristen slagit så fel så har ju regeringen tvingats att se vilka reformer som går att putsa till och vilka reformer som måste rivas upp.

De flesta reformer som måste rivas upp innebär ju skattehöjningar så regeringen drar sig ju för att riva upp alla samtidigt. Men om man tittar på Allianspartiernas skuggbudgetar så ser man ju att de själva rivit upp en massa reformer, genom att inte räkna med dem i sina egna budgetar längre. Det är väl bara FP (och möjligen SD) som har kvar ungdomskatterabatten trots att det var en av Alliansens (och SDs) viktigaste reformer. Så om inte Alliansen tillsammans lägger en gemensam budget så kommer flera reformer att raseras utan jättekraftigt motstånd i riksdagen.

Så fort vi får in den senaste kvartalsrapporten från svenskt näringslivs giganter så vet vi mer om hur det ekonomiska läget kommer att se ut till våren. Rasar börsen och bostadsbubblan spricker så kommer vi få en ännu högre massarbetslöshet i landet. Samt att många skolor, sjukhus, vårdhem, apotek osv kommer att gå i konkurs, bara för att vi har så många olika privata aktörer som driver så pass samhällsbärande funktioner. Så SKL kommer att kosta en massa miljarder, flera hundratals miljarder, om vi ska behålla den välfärd vi har nu. Fast de flesta är ju överens om att välfärden måste stärkas snarare än att bevaras i det dåliga skick den är i nu.

Så hur får vi fart på byggandet då? Jo vi satsar på landsbygden där det är billigt att bygga och det är där som behovet av satsningar är som störst. Riv upp det femte jobbskatteavdraget som kostar 15 miljarder och ger tillbaks 20% av vad den kostar. Dessa 15 miljarder skulle räcka till 50 tusen årslöner om man betalad en månadslön på 25 tusen. Anställer man inom SKL, för att satsa på just välfärden, så går ju arbetsgivaravgifterna tillbaks till staten och SKL. Samtidigt som fler skulle få jobb och börja betala skatt så skulle det gynna de små företagen på den lokala marknaden som skulle få ett ökat köptryck. Om vi utgår från att de 50 tusen som fick jobb inom SKL spenderar 2 500kr i månaden på mat så skulle det ju bli en ökad köpkraft på 125 miljoner i månaden på den lokala marknaden. Det skulle innebära att fler företagare skulle kunna eller vara tvingade att anställa och expandera sina verksamheter för att möta det ökade kundtrycket. Andra företagare skulle kunna starta upp de företagen som gått i konkurs samtidigt som nya företag skulle kunna startas. Så förutom de 50 tusen jobben som skapades inom SKL så skulle det säkert skapas 10 till 20 tusen nya jobb på den lokala privata marknaden. Detta skulle ju tillsammans leda till miljardbelopp i vinst för de kommuner man satsade på. Skulle man dessutom få del av tillväxtmiljarden så skulle vissa avfolkningsorter kunna blåsas till liv igen.

Så att bara bygga är helt enkelt det lätta svaret. Att satsa felsatsade pengar på ett smartare sätt är det logiska svaret. Hur man ska finansiera är den svåra delen, men märk att detta exempel bara bygger på en enda reform på ynkliga 15 miljarder. Även om jag har hållit detta exempel grovt förenklat så kan man ju tillägga att många av de 50 tusen nya anställda ju har parters som också kommer att bidra till att öka köptrycket på den lokala marknaden så kanske de i sin tur skulle öka behovet av nyanställningar för att möta upp kundtrycket med 5 till 10 tusen nya jobb grovt uppskattat. Dessutom så skulle nog många privata byggen också starta sida vid sida av de kommunala byggena om några kommuner bara hade råd att börja satsa först.

Så då skulle vi få fler bostäder där det är billigare att bygga. Fler arbeten i glesbygderna. Fler privata småföretag. Fler som skattade för sina löner. Fler som skattade för sina företag. Färre som gick arbetslösa. Samt ett minskat tryck på de välfärdsbärande instanserna som samhället är beroende av.

För trots Alliansens och SDs retorik/politik så har de inte alls lyckat med att skapa fler jobb och företag även om de själva säger att de har det. Och några byggen har det ju inte blivit, trots att det vari en stor och viktig del av alliansens vallöften.

(detta var det korta svaret)

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Bollen är vahettere... rund va? Jo de e de den e de e den.

Fast bollen kan ju vara egg formad med.

he e he

Oj vilken lång Ninja jag fick in där.... 😆
Link to comment
Dela på andra sajter

vend.se går inte att öppna. shiiit

Trögt att sälja en sE4400a för 1800. Det blir till att sänka antar jag.

Tror ni det är fler som läser blockets studiogrejsannonser? Blocket har ju inte en separat mikrofonavdelning som vend. Men va fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket regeringen borde ha gjort... och kunnat göra men inte gjort för att jag vet inte vad.. 😳

Det känns som att man VILL att hela Sverige ska ramla ihop som ett korthus. Varför kan dom inte lägga korten rätt någon gång? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

vend.se går inte att öppna. shiiit

Trögt att sälja en sE4400a för 1800. Det blir till att sänka antar jag.

Tror ni det är fler som läser blockets studiogrejsannonser? Blocket har ju inte en separat mikrofonavdelning som vend. Men va fan.

Funkar det inte att sälja här på forat då? 😲
Link to comment
Dela på andra sajter

vend.se går inte att öppna. shiiit

Trögt att sälja en sE4400a för 1800. Det blir till att sänka antar jag.

Tror ni det är fler som läser blockets studiogrejsannonser? Blocket har ju inte en separat mikrofonavdelning som vend. Men va fan.

Jag vet inte men nog tror jag rätt så många musikgalningar läser Blocket oxå. Det gör iallafall jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är mycket regeringen borde ha gjort... och kunnat göra men inte gjort för att jag vet inte vad.. 😳

Det känns som att man VILL att hela Sverige ska ramla ihop som ett korthus. Varför kan dom inte lägga korten rätt någon gång? 🤪

Fast det är bara vad jag känner.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är mycket regeringen borde ha gjort... och kunnat göra men inte gjort för att jag vet inte vad.. 😳

Det känns som att man VILL att hela Sverige ska ramla ihop som ett korthus. Varför kan dom inte lägga korten rätt någon gång? 🤪

Haha! Lite så är det på riktigt just nu. Men att regeringen har regerat på alliansens budget har ju bakbundit deras händer lite. Men det har ju inte hindrar tant grön från att göra borst sig titt som tätt helt själv iofs. 😠
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Men om man vill fördjupa sig i problemet och se lite ljus och hitta ett hopp för framtiden så kan man se på dokumentären "Inequality for all" (finns på Netflix)

som handlar om hur välfärden påverkar även den privata sektorn. 😎

Men just n känns det som att det är lika bra att allt bara rasar så att man kan bygga upp allt igen. Fast ändå inte. Fast jo. Eller nä. eller jo... nej det vore jobbigt om det blev så. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fast det är bara vad jag känner.. 😳

Jag känner för att finska mig lite. Fast nyktert då. Kallt så här års nu för tiden i dessa dagar och dagens ungdom har ingen respekt för oss gamla Göta Petter vad det drar nu. 😠🙁 :( 😠
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Inequality ska jag prova att se men risken är stor att jag somnar.

Haha! Bara att spola dit man var nästa dag ju. ☺️

Tror att jag själv somnade till den en gång. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Haha! Bara att spola dit man var nästa dag ju. ☺️

Tror att jag själv somnade till den en gång. 😑

Fast man kan ju inte spola dit där man var nästa dag. Man får nog spola dit där man var dagen innan nästa dag istället... 😲 eller vänta nu... 😳😕🤪😱

G¨natt! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...