Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

k9 (oregistrerad)

Om DÖ faller, blir det någon svekdebatt då?

KAn bli det. Borde vara spiken i kistan för Alliansen iallafall. Vid ett extra val så kan ju dessutom KD åka ut ur riksdagen. Men de hoppas nog på att locka väljare som varit emot DÖ hela tiden. Frågan är bara om de inte röstar på Annie Lööf istället. Känns som att det röstas mer på den partiledare man gillar än på den politik som paritet och partiledaren för, nu för tiden.

Men det kan ju hända att alliansen lägger ner sina röster och då är det ju bara SD och KD som kan fälla regeringens budget. V kommer nog att rösta med regeringen eftersom V haft ett så stort inflytande i politiken trots att de inte sitter i regering. Frågan är om inte V vuxit mera på att sitta i opposition än de skulle vuxit med ministrar i riksdagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Jag har aldrig sett Lyxfällan förut, men detta var ganska intressant.

Såg ett avsnitt förut bara för att min polare var med där. Pinsamt var det.. 😊
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

...oftast för att det inte handlar om att personerna ifråga skiter i pengar, skulder eller deras oordning hemmavid utan för att de faktiskt mår röv och inte orkar ta tag i något.

Så är det nog oftast som sagt. 🙁
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Känner personligen ett tiotal före detta SD-are som hoppas på ett nyval så att de kan rösta på ett vettigare parti denna gång. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger ju snarare i sättet som mottagningen har skett på. Nu är det ju privata aktörer som tjänar miljarder (sammanlagt) på att ta emot så många boende i så lite bostäder som möjligt.... Så jag vet inte hur Alliansen och SD skulle kunna komma tillrätta med handläggningstiderna utan att satsa på SKL. Vissa kommuner har ju lyckats jättebra med integrationen med.

Exactemente som tysken säger. Flashbacks sanningar är svarta eller vita (ofta bokstavligt) och inget att lägga tid på. Högerextremister och vänster dito och knappt något mitt i mellan.

Det är som du säger logistiken som knakar och det säger sig självt att det inte fungerar att ha både snabba korrekta utredningar och inhysa alla på ett humant sätt på den korta tid som det skulle behöva ta och i de mängder. Allt har skett lite för plötsligt. Bert K har gått igång och tjänat stora summor.

De som inte får vara kvar stannar ju ändå på någons bakgård och får heller inte avhysas hur som av ägaren. Bara där ett problem som inte var aktuellt förr. Integrationen är svår också. Det blir lätt små enklaver där egna regler gäller, det har ju till och med polisutredningar pekat på. Vissa områden går inte polisen in i utan omfattande förstärkningar. Om alla kommuner tog sitt ansvar så skulle det se annorlunda ut med dessa saker.

Det har skett och sker så mycket i Sverige och världen som för bara för några år sedan var totalt främmande. Logistiken hänger inte med, inte vi heller. Utmaningarna är, precis som du säger inte omöjliga men svåra. Får man bukt på det med smidigare snabbare hantering + att andra länder tar sitt ansvar och inte som nu bara lite halvhjärtat så...

Det blir en efterlängtad kpd!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ebba Busch Thor är VERKLIGEN inte den intressanta personen att nämna i bildtexten till bild #2 där.

Det är ju ungdomsförbunden som härjar friskt just nu.
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet ligger ju snarare i sättet som mottagningen har skett på. Nu är det ju privata aktörer som tjänar miljarder (sammanlagt) på att ta emot så många boende i så lite bostäder som möjligt. Detta gör ju att kostnaderna skenat en lång tid nu. Det intressanta är att det föds för lite barn samtidigt som vi får allt större del gamla här i landet just nu. Lyckas vi bara integrera invandrare och flyktingar så kan det gynna oss lika mycket som de tidigare invandrar och flyktingvågorna gjort. Av de 100 000 som kommer så är det ju långt ifrån alla som faktiskt får asyl här. Konstigt om vi inte kan klara en befolkningsökning på 1% när vi trotts allt är ett rikt land som behöver fler arbetande för att klara välfärden i framtiden.

S har ju tjatat om att man måste ha snabbare system för att få fram ett beviljande eller ett avslag på sin asylansökan. Men fler handläggare kostar ju mera pengar så det blir ju lite dyrare på kort sikt det med. Och det har inte startats några privata asylhandläggnings-firmor vad jag vet. Så jag vet inte hur Alliansen och SD skulle kunna komma tillrätta med handläggningstiderna utan att satsa på SKL. Vissa kommuner har ju lyckats jättebra med integrationen med.

Hur skulle mottagningen gå till menar du? Migrationsverket måste placera människor där det bjuds en möjlighet, och det är ju privata aktörer som erbjuder dessa. Här i Åtvidaberg har Bert Karlsson hyrt Hotell Stallet, och så vitt jag kan bedöma funkar det ganska bra där. Jag har dessutom pratat med några som har bott där som är rätt nöjda.

När det gäller integreringen så måste det byggas bostäder, och skolan och sjukvården måste byggas ut. Just nu finns det inget som tyder på att detta kommer att ske. Dessutom tycker jag inte att det har gått så där jättebra tidigare, med kraftigt segregerade bostadsområden.

De som kommer nu kommer dessutom från kulturer som är olika Sverige, och det kan bli svårare att integrera dessa än de som kommit tidigare. Dessutom har det uppstått ett stort glapp, där det i media beskrivs som om de som kommer är välutbildade människor som blir en stor tillgång för Sverige. Många blir säkert det, men samtidigt döljer man i media att det kommer stora grupper outbildade människor, t ex de analfabeter jag försöker lära svenska. Det bästa Sverige har att erbjuda dessa damer är alltså mig på arbetsträning. Hade jag inte varit där hade de inte fått någon utbildning som de kunnat ta till sig öht.

En stor del av problemet är PK-media, med figurer som Lars Lindström på Expressen, som delar upp folket i onda och goda. De goda är de som är för närmast fri invandring. De onda är alla andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fast det är ju inte PK-medias fel att politiken inte skötts i dessa frågor. Eller hur? Att påstå att alla utom SD är för en helt fri invandring är ju inte sant det heller. Regeringen vill ju kunna utvisa dem som inte har asylrätt fortare. De vill också kunna avhysa dem som faktiskt gör intrång på privata marker med. S ville ju ha mycket hårdare lagar när det kommer till "terror turismen" från Sverige med, än Alliansen var beredda att införa. Skillnaden är att man i socialmedia pratar bara om IS när det handlar om terror, medans politikerna pratar om att alla typer av terror måste stoppas.

Att det inte byggs bostäder beror ju på att de som driver bostadsrättsföreningar inte VILL att det ska byggas. Det skulle ju innebära att deras inkomster och makt skulle förminskas kraftigt. Just nu så är fastighetsägarna jätte nöjda med att det är ett så stort tryck på deras lägenheter att de kan ta så hutlösa inköps priser och hyror och tjäna stora pengar på det.

Att det inte skulle gå att integrera Afrikaner och araber är ju lika sant som att det inte skulle gå att integrera asiater och jugoslaverna som kom på 90-talet. Kommer du inte ihåg hur mycket prat det var om kulturell kvinnomisshandel, droger, våldsamma uppgörelser här i landet, men allt som oftast på hur ohyfsat och osmakligt det var med all vitlökslukt som de spred omkring sig? Många SD-are klagade ju iofs på att julkalendern var riktad lite mot balkansvenskarna förra året. Själv så tyckte jag att det var ett bra bekräftande av så många svenskars arv och härkomst, just för att vi har så många svenskar som har en kultur som är så starkt förankrad i både Balkan och Sverige. Sanningen är ju att just balkanflyktingarna har lyft oss på många sätt. De som har haft föräldrar som flytt hit har ofta varit noga med att understryka för sina barn hur otroligt bra de har det som får gå i svenska skolor. Det har lätt till att just balkansvenskarna har högre utbildning än "etniska" svenskar och har en sysselsättning på över 80%.

Undrar om det inte är så enkelt att det är balkansvenskarna som kommer att lösa de aktuella integrationsproblemen om de bara ges chansen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente som tysken säger. Flashbacks sanningar är svarta eller vita (ofta bokstavligt) och inget att lägga tid på. Högerextremister och vänster dito och knappt något mitt i mellan.

Det stämmer inte. Det är många som skriver vettiga inlägg på Flashback därför att det inte finns någon annanstans att få utlopp för vad man tycker. Om man gör det blir man av diverse PK-journalister ihopföst med den sk hatmobb som, enligt dessa, styr på Flashback.

Dessa journalister får ibland väldigt märkliga idéer, som inte går att kommentera någon annanstans än på Flashback.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article21538397.ab

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Förutom hos SD där ungdomsförbundet avskaffades och sedan sattes det in ett nytt som var mer enligt de SD-"vuxnas" gillande.

Det var just det jag syftade på. Frågan är ju om det ens var lagligt att göra som som SD gjorde mot SDU? Kan de bara avsätta en demokratiskt vald ungdomsstyrelse på det sättet som de gjorde? Är det inte i varje fall ett bevis på hur de vill toppstyra sitt parti? Och på hur deras unga väljare vill att politiken ska utformas...
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det stämmer inte. Det är många som skriver vettiga inlägg på Flashback därför att det inte finns någon annanstans att få utlopp för vad man tycker. Om man gör det blir man av diverse PK-journalister ihopföst med den sk hatmobb som, enligt dessa, styr på Flashback.

Dessa journalister får ibland väldigt märkliga idéer, som inte går att kommentera någon annanstans än på Flashback.

http://www.aftonblad...icle21538397.ab

Ingen som är politiskt intresserad vänder sig till Aftonbladet eller Expressen. Håller med om att Flashback är ett dåligt ställe att söka politiska argument ifrån. Face Book är lika illa. Vi som är intresserade av politik på riktigt är mera intesserade av SCB, riksgälden, riksdagen och andra sidor som faktiskt hänvisar till riktiga siffror och skrivelser. Att bara skrika PK-media och hålla för öronen så fort SDs invandrarpolitik kritiseras är ju lite tossigt, tycker jag.

Läser man på FB eller Flashback så måste man alltid söka källor som styrker det som skrivs där. Bara för att många sprider en lögn så blir det inte en sanning, även om många tror blint på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

På samma sätt är det tossigt att blunda för de problem som flyktingtycket på kort sikt faktiskt har orsakat och kommer att orsaka. Man måste ta tag i problemen här och nu för att de inte ska fortsätta växa. Vilket borde gå att göra om man är villig att starta NU och inte sedan.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det är ju inte PK-medias fel att politiken inte skötts i dessa frågor. Eller hur? Att påstå att alla utom SD är för en helt fri invandring är ju inte sant det heller. Regeringen vill ju kunna utvisa dem som inte har asylrätt fortare. De vill också kunna avhysa dem som faktiskt gör intrång på privata marker med. S ville ju ha mycket hårdare lagar när det kommer till "terror turismen" från Sverige med, än Alliansen var beredda att införa. Skillnaden är att man i socialmedia pratar bara om IS när det handlar om terror, medans politikerna pratar om att alla typer av terror måste stoppas.

Att det inte byggs bostäder beror ju på att de som driver bostadsrättsföreningar inte VILL att det ska byggas. Det skulle ju innebära att deras inkomster och makt skulle förminskas kraftigt. Just nu så är fastighetsägarna jätte nöjda med att det är ett så stort tryck på deras lägenheter att de kan ta så hutlösa inköps priser och hyror och tjäna stora pengar på det.

Att det inte skulle gå att integrera Afrikaner och araber är ju lika sant som att det inte skulle gå att integrera asiater och jugoslaverna som kom på 90-talet. Kommer du inte ihåg hur mycket prat det var om kulturell kvinnomisshandel, droger, våldsamma uppgörelser här i landet, men allt som oftast på hur ohyfsat och osmakligt det var med all vitlökslukt som de spred omkring sig? Många SD-are klagade ju iofs på att julkalendern var riktad lite mot balkansvenskarna förra året. Själv så tyckte jag att det var ett bra bekräftande av så många svenskars arv och härkomst, just för att vi har så många svenskar som har en kultur som är så starkt förankrad i både Balkan och Sverige. Sanningen är ju att just balkanflyktingarna har lyft oss på många sätt. De som har haft föräldrar som flytt hit har ofta varit noga med att understryka för sina barn hur otroligt bra de har det som får gå i svenska skolor. Det har lätt till att just balkansvenskarna har högre utbildning än "etniska" svenskar och har en sysselsättning på över 80%.

Undrar om det inte är så enkelt att det är balkansvenskarna som kommer att lösa de aktuella integrationsproblemen om de bara ges chansen. 😉

Att det inte byggs bostäder beror på att de som kan bygga inte kan tjäna pengar på att bygga billiga hyresbostäder. När, det så föraktade, miljonprogrammet drogs igång för 50 år sedan byggde det mycket på statliga satsningar och subventioner. Sådant har vi inte haft i Sverige på årtionden. Jag tror inte att det kommer att funka att ta in 100 000 år efter år, eller fler, bl a för att det inte kommer att byggas tillräckligt med bostäder. Jag menar att det ligger på de som tycker att vi kan ha en sådan invandring att presentera lösningar.

När det gäller att integrera människor var de som kom från från Jugoslavien, och de som kom före dem, något så när kunniga om hur det fungerar i ett västland.

Jag har redan sett hur vissa syriska män eller varifrån de nu kommer. Det är med nuvarande flyktingmottagning omöjligt att veta, inte gillar att bli undervisade av kvinnliga lärare, eller tillsammans med kvinnliga elever, mina somaliska damer.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är billigare och lättare att bygga med de nyare teknikerna som vi har nuförtiden. Centerpartiet vill ju förbjuda kommuner att ställa krav på vad lägenheterna får ha för maxkostnad för kunden att köpa, och frö ett max tak på hyran. Detta bara för att de vill gynna de hyresföreningar och fastighetsägare som just nu tjänar stora pengar på just bostadsbristen. Rotavdragen har ju lett till att folk bygger ut eller renoverar så det skapar ju inte fler bostäder heller. Attefallshusen var ju en jätte satsning som är helt misslyckad med.

Alliansen och SD vill ju inte att det ska bli någon snabb lösning på bostadskrisen då folk skulle börja räkna ordentligt på hur Alliansens politik, som ju SD stöttat i flesta fallen, faktiskt påverkat deras ekonomi mera negativt än de trott. Har man ett lån på en lägenhet som man köpt för 2 miljoner så är det ju surt om priset sjunker med en halv miljon. För säljer man då så förlorar man ju en halv miljon på själva affären men har ändå en skuld på 500 000 (plus ränta) till banken som man måste betala på något sätt.

Det är ju just skuldbördan som vuxit så mycket för privatpersoner och företagare som vuxit långt över rimlighetens gränser under alliansens styre. Man har ju kopierat den politik som utlöste finanskrisen här nu. Varför tror man att samma taktik ska får ett helt annat resultat här i Sverige än det fick i USA?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tror att jag ska plocka fram metronomen och guran och öva teknik medans jag ser på någon serier på netflix nu... frågan är bara vad man ska glo på... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är billigare och lättare att bygga med de nyare teknikerna som vi har nuförtiden. Centerpartiet vill ju förbjuda kommuner att ställa krav på vad lägenheterna får ha för maxkostnad för kunden att köpa, och frö ett max tak på hyran. Detta bara för att de vill gynna de hyresföreningar och fastighetsägare som just nu tjänar stora pengar på just bostadsbristen. Rotavdragen har ju lett till att folk bygger ut eller renoverar så det skapar ju inte fler bostäder heller. Attefallshusen var ju en jätte satsning som är helt misslyckad med.

Alliansen och SD vill ju inte att det ska bli någon snabb lösning på bostadskrisen då folk skulle börja räkna ordentligt på hur Alliansens politik, som ju SD stöttat i flesta fallen, faktiskt påverkat deras ekonomi mera negativt än de trott. Har man ett lån på en lägenhet som man köpt för 2 miljoner så är det ju surt om priset sjunker med en halv miljon. För säljer man då så förlorar man ju en halv miljon på själva affären men har ändå en skuld på 500 000 (plus ränta) till banken som man måste betala på något sätt.

Det är ju just skuldbördan som vuxit så mycket för privatpersoner och företagare som vuxit långt över rimlighetens gränser under alliansens styre. Man har ju kopierat den politik som utlöste finanskrisen här nu. Varför tror man att samma taktik ska får ett helt annat resultat här i Sverige än det fick i USA?

Det finns inget i ditt inlägg som visar hur vi kan lösa boende, skolgång och sjukvård för 100 000 om året. Jag tror intr att det finns en lösning på detta. Inte du heller verkar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...