Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Ja, en viss skiftning har ju skett. Nu är det t ex inte direkt rasiststämplat att prata om saker som bara för ett år sedan var aja baja att ens nämna. Den värsta beröringsskräcken har dragit sig tillbaka. Vissa högerpartier har anammat en viss eftertanke angående antalen som ska tas in samt om de ska få tillfälliga uppehållstillstånd. Jag tror att en viss back to reality väckning har skett där man vill hjälpa men inser att det går inte att rädda alla ensamt.

Dessutom har ett skifte i trenden skett. Det handlar inte så mycket om tiggande romer längre utan flyktingar över haven mm.

Om SD har sett till så att påverka så pass mycket att de etablerade partierna svängt och numera tycker det är OK att diskutera invandrings-/integrationsfrågor i riksdagen så är jag helt OK med SD som parti...

...om de drar åt helvete därefter. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Ja, en viss skiftning har ju skett. Nu är det t ex inte direkt rasiststämplat att prata om saker som bara för ett år sedan var aja baja att ens nämna. Den värsta beröringsskräcken har dragit sig tillbaka. Vissa högerpartier har anammat en viss eftertanke angående antalen som ska tas in samt om de ska få tillfälliga uppehållstillstånd. Jag tror att en viss back to reality väckning har skett där man vill hjälpa men inser att det går inte att rädda alla ensamt.

Dessutom har ett skifte i trenden skett. Det handlar inte så mycket om tiggande romer längre utan flyktingar över haven mm.

Alliansen har ju svårare att ta tag i de faktiska problem som uppstår vid en så kraftig flykting ström. Mins ju hur några av dem ojade sig över de flyktingar som kom från Balkan när Jugoslavien föll samman. Alla Jugoslaver skulle ju bara kosta pengar och inte kunna anpassas till svensk kultur. M har ju en historia som inte är så trevlig, med dagens värderingar som mått, när det handlar om hur de röstade förr. De tyckte ju att apartaid inte var ett skäl att sätta in sanktioner mot Sydafrika osv. De har aldrig varit emot att billig arbetskraft invandrat hit dock.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om SD har sett till så att påverka så pass mycket att de etablerade partierna svängt och numera tycker det är OK att diskutera invandrings-/integrationsfrågor i riksdagen så är jag helt OK med SD som parti...

...om de drar åt helvete därefter. 😄

😆 Jah, ungefär så ja. 😆
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om SD har sett till så att påverka så pass mycket att de etablerade partierna svängt och numera tycker det är OK att diskutera invandrings-/integrationsfrågor i riksdagen så är jag helt OK med SD som parti...

...om de drar åt helvete därefter. 😄

Fast det har varit mycket prat om hur man tagit emot flyktingarna i riksdagen, men media har inte varit intresserade av att rapportera den kritik som nuvarande regeringen och V framförde i opposition.
Link to comment
Dela på andra sajter

Alliansen har ju svårare att ta tag i de faktiska problem som uppstår vid en så kraftig flykting ström. Mins ju hur några av dem ojade sig över de flyktingar som kom från Balkan när Jugoslavien föll samman. Alla Jugoslaver skulle ju bara kosta pengar och inte kunna anpassas till svensk kultur. M har ju en historia som inte är så trevlig, med dagens värderingar som mått, när det handlar om hur de röstade förr. De tyckte ju att apartaid inte var ett skäl att sätta in sanktioner mot Sydafrika osv. De har aldrig varit emot att billig arbetskraft invandrat hit dock.

Ja, absolut! Det handlade (handlar) om att skapa en billig arbetarklass med låga löner. Visserligen är inte vänstersidans historia helt fläckfri heller men å andra sidan hittar man knappt fläckfria nunnetrosor numer heller.
Link to comment
Dela på andra sajter

SD är ett parti i Sveriges riksdag många röstat på. Klart det måste synas i politiken oavsett vad man tycker om deras politik. Så funkar demokrati.

Link to comment
Dela på andra sajter

SD är ett parti i Sveriges riksdag många röstat på. Klart det måste synas i politiken oavsett vad man tycker om deras politik. Så funkar demokrati.

Ja, så funkar det. Är definitivt ingen SD anhängare, de tankarna de för känns främmande för mig men tycker att det är så intressant att man numer kan diskutera och närma sig frågor som tidigare var paria. Det handlar en del om trender och människans oförmåga att hantera många och svåra frågor samtidigt. Man glömmer plötsligt saker som var viktiga tidigare för att andra hetare frågor dyker upp.
Link to comment
Dela på andra sajter

Min sista tid som lagerchef fick vi i personalen plötsligt veta att en ny arbetsklädsel skulle gälla i butiken. Ljusblå byxor, vit skjorta samt röd slips. Jag var lagerchef alltså. Förväntades ha ansvar över allt levande och dött på lagret, in & ut leveranser, kräla runt och krypa på & i pallställage, lasta & lossa lastbilar mm.

Efter första dagen med nya pajaskostymen såg jag ut som en klick Aquafresh tandkräm som någon bajsat på. Efter den dagen fick jag bära mina vanliga mer lagerarbetes anpassade klädsel med Fristadsbyxor och jacka i hårdrockigt svart ☺️ .

Hårdrockssvart är väl tämligen välrepresenterat i kostymvärlden ändå? 😄
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ja, absolut! Det handlade (handlar) om att skapa en billig arbetarklass med låga löner. Visserligen är inte vänstersidans historia helt fläckfri heller men å andra sidan hittar man knappt fläckfria nunnetrosor numer heller.

Självaste Palme erkände ju att det var ett stort misstag han begick när han gjorde sin högersväng och litade på vad näringen lovade. Tyvärr så lär vi oss av historian att vi oss inget lär av historian. Fast åtta år av högerpolitiken borde ju lämna såna spår att alla mins den kan man tycka. Skönt dock att riksbanken agerade i sista sekunden och att även många börsbolag hjälpt till att minska börsraset med en massa stödköp osv. Får se hur länge börsen bara pyser luft som den gör just nu. Med lite tur så blir det inget större fall ändå. Men det hänger ju på bostadsmarknaden och på hur bankerna väljer att hantera privatpersonernas lån med.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ja, så funkar det. Är definitivt ingen SD anhängare, de tankarna de för känns främmande för mig men tycker att det är så intressant att man numer kan diskutera och närma sig frågor som tidigare var paria. Det handlar en del om trender och människans oförmåga att hantera många och svåra frågor samtidigt. Man glömmer plötsligt saker som var viktiga tidigare för att andra hetare frågor dyker upp.

M förde ju nästan samma invandrarpolitik som SD innan Alliansen skapades. Många har glömt hur det var när vi INTE hade blockpolitiken på samma sätt som det varit nu i nio år.
Link to comment
Dela på andra sajter

Hårdrockssvart är väl tämligen välrepresenterat i kostymvärlden ändå? 😄

Det hade varit något. En livsmedelsaffär där personalen tycks vara inlånad från Fonus.

Jag skiter i vilket, huvudsaken jag får mitt fika! 🥰☺️

Så talar en riktig gud!
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag skiter i vilket, huvudsaken jag får mitt fika! 🥰☺️

Men det får man ju inte säga i detta landet!!! 😐
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hårdrockssvart är väl tämligen välrepresenterat i kostymvärlden ändå? 😄

Jag hade ofta skjorta och kavaj när jag var svartrockare/hårdrockare på riktigt. Och hatt. Och boots. Och skinnbyxor.
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, absolut! Det handlade (handlar) om att skapa en billig arbetarklass med låga löner. Visserligen är inte vänstersidans historia helt fläckfri heller men å andra sidan hittar man knappt fläckfria nunnetrosor numer heller.

Det är det snacket som går på Flashback. Att Reinfeldt hatade MP så mycket att han slog sig ihop med MP och anammade deras flykting/invandringspolitik, samtidigt som detta skulle leda till fri lönesättning, vilket skulle vara en fördel för svenska företag.

I så fall är det väl SD:s växande popularitet som har gjort att M och MP har lett politiken mot generösare villkor för flyktingar/invandrare, eller? Ingen vill stå för att det är orimligt att ta emot 100 000 om året, eftersom man då lierar sig med SD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en kille i Lyxfällan nu som blir tillfrågad om vad som är det viktigaste i hans tillvaro, som säger att det är väl TV:n och soffan.

Han säger inget om huset och sin son.

Lyxfällan gör mig illamående många gånger (på samma sätt som dessa "du har stökigt hemma så nu kommer vi proffs-städare/anti-samlarpersoner och fixar och skäller på dig under tiden"-program)... oftast för att det inte handlar om att personerna ifråga skiter i pengar, skulder eller deras oordning hemmavid utan för att de faktiskt mår röv och inte orkar ta tag i något.

Sen finns det förstås också de som inte bryr sig om annat än den status de tycker att materiella ting ger dem. De kan bara dra åt helvete (eller kronofogden). xD

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är det snacket som går på Flashback. Att Reinfeldt hatade MP så mycket att han slog sig ihop med MP och anammade deras flykting/invandringspolitik, samtidigt som detta skulle leda till fri lönesättning, vilket skulle vara en fördel för svenska företag.

I så fall är det väl SD:s växande popularitet som har gjort att M och MP har lett politiken mot generösare villkor för flyktingar/invandrare, eller? Ingen vill stå för att det är orimligt att ta emot 100 000 om året, eftersom man då lierar sig med SD.

Problemet ligger ju snarare i sättet som mottagningen har skett på. Nu är det ju privata aktörer som tjänar miljarder (sammanlagt) på att ta emot så många boende i så lite bostäder som möjligt. Detta gör ju att kostnaderna skenat en lång tid nu. Det intressanta är att det föds för lite barn samtidigt som vi får allt större del gamla här i landet just nu. Lyckas vi bara integrera invandrare och flyktingar så kan det gynna oss lika mycket som de tidigare invandrar och flyktingvågorna gjort. Av de 100 000 som kommer så är det ju långt ifrån alla som faktiskt får asyl här. Konstigt om vi inte kan klara en befolkningsökning på 1% när vi trotts allt är ett rikt land som behöver fler arbetande för att klara välfärden i framtiden.

S har ju tjatat om att man måste ha snabbare system för att få fram ett beviljande eller ett avslag på sin asylansökan. Men fler handläggare kostar ju mera pengar så det blir ju lite dyrare på kort sikt det med. Och det har inte startats några privata asylhandläggnings-firmor vad jag vet. Så jag vet inte hur Alliansen och SD skulle kunna komma tillrätta med handläggningstiderna utan att satsa på SKL. Vissa kommuner har ju lyckats jättebra med integrationen med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite som när onlinetjänster mailar mig och säger att det var länge sen dom såg mig och att dom saknar mig. 🥰 Då brukar jag maila tillbaka och berätta lite vad som händer i mitt liv och hur det går på jobbet. Det känns bra.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...