Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Det var Neosus som skrev det här:

Ja man borde kanske skaffa porta istället. Man måste ju skaffa en ny dator så fort det kommer ut nya program pga att datorn blir för klen. Det är ju inte billigt. 😏

typ -20 nu.

Ute!

Huvvaligen! 😏 😑

Och när jag slarvläste fick jag minusgraderna han skrev om till 20 tusenlappar! Haha. Datorer har jag, men är så van det jag har nu att jag kör på med det.

Fast neosus har ju fel i alla fall. Datorerna ligger före. Dessutom ska den senaste varianten av cubase kräva mindre datorkraft än den tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är otroligt vilka apparater man får för pengarna. Min korg m1 kostade 19 000 en gång i världen.

Samma med verktyg. Brorsan som är 62 o jag var på Biltema o Jula igår, han minndes att hylsnyckelsatser var lite dyrare i kronor 1972 än idag. Jag köpte en liten kanonfin kvarttums sats på Biltema för 199 kr. O sån jäkla superkbvalitet Biltema har på verktygen…

Brorsan fick tag på en liknande med lite mindre delar i på Jula för 129 kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första tvättmaskin av enklaste modell kostade 3 500. Dom kostar ungefär samma idag. Familjens första färgtv kostade över 4 000.

Å andra sidan tillverkas ingen av dessa prylar i vår världsdel längre. Frågan är när man börjar flytta produktion från asien till afrika?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast neosus har ju fel i alla fall. Datorerna ligger före. Dessutom ska den senaste varianten av cubase kräva mindre datorkraft än den tidigare.

okej! 😄

Jag funderar på att köpa en färdig dator för 4.990:- Jag tror att den räcker ett tag sen. Den jag har nu är från medeltiden... 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det två gitarrister, eller klarar han det där själv utan pålägg?

Grym jävel. Egentligen ofattbart… Chet Atkins var George Harrisons stora förebild…

jag tycker det låter som en gura. inte överdrivet komplicerat egentligen. spelade mycket sånt när jag var mindre och tog lektioner i klassisk gitarr

--

waat

Link to comment
Dela på andra sajter

okej! 😄

Jag funderar på att köpa en färdig dator för 4.990:- Jag tror att den räcker ett tag sen. Den jag har nu är från medeltiden... 😑

Det viktiga är att den är tyst. Där kan det tydligen variera en hel del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste inspeningen. Fick dottern o fästmannen att körsjunga. 🙂

Chuck Berry skrev den här låten när han var på väg att landa på en USA-flygplats efter att ha varit på turné i Australien o sett hur eländigt urinvånarna där hade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Ska du köpa en kostym med midjekort kavaj och axelvaddar oxå?

Jag tyckte din causticlåt var bra. Jag kan inte reda ut hur man kopierar ett pattern på fyra takter så jag slipper spela/programmera in allting flera gånger. Hur gör man?

Tackar 🙂

Du markerar alla noter och tar Edit/copy. Sen går du in i pattern som du vill till och tar Edit/paste.

Har du senaste versionen?

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen. Du gör åttabitarsmusik.

Inte enbart 🙂

Fast det lustiga är att jag hör på hihatsen i amigalåten att det blir förstört. Där är det ändå max 31,3khz samplerate..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kom just på mig själv med att planera inköpen för ett IRL redan. 😊

Tror att jag ska starta grillen i morgon. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

okej! 😄

Jag funderar på att köpa en färdig dator för 4.990:- Jag tror att den räcker ett tag sen. Den jag har nu är från medeltiden... 😑

Köp en dator som går att uppdatera bara. När man jobbar med stora musikprojekt så brukar det vara en bra idé att inte köra på en vanlig standard dator alls. Särskilt om man har många olika tagningar på datorn. För en dator sparar ju inte filerna på samma sätt som en kassettporta gör. På kassettband så hamnar ju allting på det spår man spelar in ljudet på medans en DAW sparar ganska så mycket huller om buller på den HDD man använder.

Så när man spelar upp filerna från sin dator så får hårddisken jobba hårt med att hoppa mellan alla de olika ställen som filerna lagrats på datorn. Har man dessutom en massa saplade ljud som man spelar upp (mjukvarusyntar, loopar osv) så sliter det galet mycket på en HDD om den inte är snabb och tålig nog. Då är det bra att ha en HDD för de spår man spelar in själv och en annan HDD för sina samplingsbibliotek. Gärna en tredje som man köpr operativsystem och alla programmen ifrån.

Till det så är det bra med mycket RAM på datorn med. Detta eftersom din DAW oftast förbereder de ljuden den ska spela upp genom att ladda informationen om vilka filer som ska spelas upp, och när de ska göra det, i just RAM minnet, för att sedan streama ljuden direkt från din HDD. Med för lite RAM så kan det bli så att din DAW blir lite överraskad av att den helt plötsligt ska spela upp vissa filer som ligger lite konstigt sparade på din HDD. Kör du mycket effekter så kan det dra mera RAM med. Om du inte editerar in effekterna i själva ljudfilerna iofs.

Men om du inte kör så stora projekt med många mjukvarusyntar och många inspelade kanaler så räcker oftast en billig dator oftast långt nog ändå. Men då ska du inte köpa en billig speldator utan en billig arbetshäst. Det hjälper inte att köpa en dyr speldator heller, för de är nästan alltid byggda för att vara dåliga musikdatorer till att börja med. Blir lite som att försöka plöja en åker med en formel-ett-bil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inet har en Acer Aspire med i5, 8 ram och en 7200 rpm hd och moderkortets krets tror jag va H81. Tror att den duger för mig. Eller så bygger jag en egen dator själv. Har jag gjort förr.

Har en tom dator chassi ståendes som jag tänkte bygga i.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Bygg själv om du kan det. Köp uppgraderings-kit som du sedan kan bygga vidare på om du vill komma billigare undan vid första köpet. Se till så att du får en nätdel som ar stark nog att driva allt du har i burken bara. SSD känns lite vanskilgt änn så länge tycker jag. Bättre med fler stabila HDD än en snabb som måste jobba röven av sig.

Bygg en själv så blir det billigare än att köpa en billig Acer som du måste bygga om hela tiden 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

skulle aldrig rekommendera acer till någon. de jag och vänner har haft har varit konstruerade på ett sådant sätt att de självförstörs av att användas. samtliga har varit döda mellan 1-2 år. helt döda.

Vad skulle du rekommendera om man vill ha en billig standarddator? Min har en fläkt som är paj.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vad skulle du rekommendera om man vill ha en billig standarddator? Min har en fläkt som är paj.

Stationär eller laptop? Laptop: Asus eller Samsung gillar jag. Stationär: bygg själv om du kan orkar och vill.

Rabarberpaj.

Vad skulle du rekommendera om man vill ha en billig standarddator? Min har en fläkt som är paj.

Kan du inte bara fixa en ny fläkt då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...