Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Jo, men så där är det alltid när det gäller mig. Finns det två stolar så hamnar jag alltid emellan dom. Jag passar aldrig riktigt in.

Nu ska jag ha ett samtal med henne som egentligen har ansvar för den rena svenskaundervisningen på måndag, så får vi se vad vi kommer fram till.

Fy fan, sjukt trött på sånt där alltså. "Man skall vara frisk för att orka vara sjuk" som det brukar heta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fy fan, sjukt trött på sånt där alltså. "Man skall vara frisk för att orka vara sjuk" som det brukar heta.

Jo. Men nu är jag så gammal i gamet så jag vet vad jag gör. Dessutom är nog det värsta som kan hända nu om det inte blir någon fortsättning med ett lönebidragsarbete att jag får förtidspension/sjukersättning, och det kan jag leva med.

Försäkringskassan skickade mig till Soc för två år sen när jag var som mest utslagen och konvalescent, men som tur var fick jag en handläggare som tyckte att det var uppenbart att jag skulle ha sjukpenning, och hjälpte mig överklaga, så att beslutet ändrades.

Som jag ser det var det en ren chansning från FK att stoppa sjukpenningen. Är man i den situationen jag var då har man inga begrepp om att överklaga, om man inte får hjälp som jag fick. Det var enligt socdamen solklart att jag skulle ha min sjukpenning.

Link to comment
Dela på andra sajter

SFI och Hermods är helt olika saker. SFI är den grundläggande svenskaundervisningen som de flesta invandrare har rätt till. Jag antar att kommunen är huvudman. Hermods är ett AB som har många olika utbildningar, och som i samarbete med AF har utbildningen "Grundläggande moduler" som är det jag blivit insyltad i.

När jag läser programplanen för denna kan jag inte se att analfabeter har där att göra öht, men ûberchefen sa att jag hade fel. Jag tror att det bara är ett sätt för AF att placera människor som man inte vet vad man ska göra med, men det är ingenting jag argumenterade vidare för vid dagens möte. Att en ganska stor del av de människor som kommer till Sverige är analfabeter verkar vara ett stort hysch-hysch.

Jag vet inte alls hur utfallet är av den här Hermodsutbildningen är. Jag tror inte att den har varit i gång så länge.

Här är en länk till modulerna. http://www.hermods.s...ggande-moduler/

Ja just ja! Jag blandade ihop grejerna lite. Jo jag vet ungefär vad Hermods är och hört många som inte gillar dom. Iallafall bland utländska folket...

Jag håller med om att det är nog bara är ett sätt för AF att placera ut människor. Det finns i regel inte så mycket annat att välja på i en mindre ort iallafall. Och då blir det konstgjord andning.

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja just ja! Jag blandade ihop grejerna lite. Jo jag vet ungefär vad Hermods är och hört många som inte gillar dom. Iallafall bland utländska folket...

Jag håller med om att det är nog bara är ett sätt för AF att placera ut människor. Det finns i regel inte så mycket annat att välja på i en mindre ort iallafall. Och då blir det konstgjord andning.

Jo. Det är som det är. Har ni flyktingar/invandrare i Smäkk, eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag har inget med SMÄKK att göra. Det är Slej! 😛😄

Jag blev förvirrad. Jag har suttit hela eftermiddan och skrivit en massa långa inlägg och andra grejer och lyssnat på Linda Ronstadt, så nu vet jag knappt var jag befinner mig.

Du kanske träffar utlänningar på skolan, om det är du som går där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jah, Linda Ronstadt har den effekten. ☺️

Jag gillar musiken hon har spelat in med full orkester. Hon har bl a gjort några plattor med Nelson Riddle, som var orkesterledare med Frank Sinatra, där de spelade in standardlåtar från mitten av förra seklet.

Hon har också spelat in en del av Jimmy Webbs låtar. Han är en av mina favoritlåtskrivare det senaste halvseklet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...