Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Jo det verkar vara flykting-tema på tv. Tydligen är 60 miljoner på flykt i världen varav en miljon som vill till Europa. Vi bor en halv miljard så det ryms fler. Nu är det ju som så att ALLA måste hjälpas åt. Tragiskt är det att det ska behöva vara som det är. Jag blir berörd och hoppas att även inbitna SD:are som vill stänga gränserna blir det.

Jag funderar på varför man inte skulle kunna anordna så personer kan bli faddrar till flyktningar som kommer och bosätter sig här. Att man kan bli fadder för någon i sin egen stad, så man även träffar hen och följer upp, kan stötta och hjälpa till. Nu ger ju kanske inte tex 100kr i månaden så mycket här i Sverige, men tänker om man då skulle kunna vara 5-10 faddrar per person, så skulle det kunna bli en lättnad och ekonomisk hjälp att ta sig vidare. Och bara det att känna att det finns folk som bryr sig, ge dom hopp och känsla om humanitet, som ju ofta saknas där de kommer ifrån.

Du är en hummer.

Edit. Jävlar. Där förolämpade jag pico av rent misstag. Det var ju micke jag skulle förolämpa. Hur ska det här gå?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gillar ju också Reaper men sneglar lite på Logic, har du provat det?

Förra sommarn när jag fick lite retroaktiva pengar var jag inne lite på att köpa en mac och testa logic. En viktig anledning för mig var att jag fick för mig att man kunde använda garageband, och bygga upp låtar snabbt och enkelt, och sedan föra över dom till logic och fortsätta där med finliret, men det hela rann ut.... Nu är ju du en "riktig" musiker så du kanske klarar dig utan sånt där trams.

En sak att tänka på är kanske att man inte kan köra vst/vsti-pluggar direkt, vet inte hur det funkar riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar på varför man inte skulle kunna anordna så personer kan bli faddrar till flyktningar som kommer och bosätter sig här.

Jag skulle ju försöka kolla upp om det finns något fungerande exempel i sverige där man har kommit igång och det fungerar bra. Det handlar inte bara om social samvaro heller. Jag ser på min arbetsträning att det behövs hjälp med massor av praktiska saker, som att förstå sig på papper som kommer med posten och få hjälp med att fylla i dem och skicka dem till rätt ställe. Ofta kan man behöva prata med överheten som då bara har mottagning en timme i veckan osv.

Dessutom finns det firmor som tycks sikta in sig på flyktingar, ungefär som på gamla, och skicka en mängd erbjudanden som är svåra att förstå sig på. Alla förstår inte att det inte är manna från himlen, och riskerar att sätta sig i skuld det första de gör i sverige.

Det är dock lätt att dras in i vissa saker på ett sätt som inte är riktigt hälsosamt. För en 12-13 år sen skulle jag hjälpa invandrare som kommit huvudsakligen från mellanöstern att bilda en förening i åtvidaberg. Något sånt ger jag mig aldrig in på igen.

Redigerat av Den Gode
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dock lätt att dras in i vissa saker på ett sätt som inte är riktigt hälsosamt. För en 12-13 år sen skulle jag hjälpa invandrare som kommit huvudsakligen från mellanöstern att bilda en förening i åtvidaberg. Något sånt ger jag mig aldrig in på igen.

Vad hände mannen?
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog ha behållt bågen och så....eh.....gjort slut med tjejen, men huvudsaken är att du blir lycklig.

Vad ska du göra med studion då? Du har väl nästan till halva kontantinsatsen på en Bösendorfer?

😛

Skaffa nya monitorer och nytt midi-klaviatur. Sen utöka med en skärm till, nya slutna lurar, och diverse VST-pluggar. ☺️

Sen en flygel vill jag skaffa om jag nån gång har plats till en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förra sommarn när jag fick lite retroaktiva pengar var jag inne lite på att köpa en mac och testa logic. En viktig anledning för mig var att jag fick för mig att man kunde använda garageband, och bygga upp låtar snabbt och enkelt, och sedan föra över dom till logic och fortsätta där med finliret, men det hela rann ut.... Nu är ju du en "riktig" musiker så du kanske klarar dig utan sånt där trams.

En sak att tänka på är kanske att man inte kan köra vst/vsti-pluggar direkt, vet inte hur det funkar riktigt.

För det verkar ju ha fått sig ett riktigt lyft nu dessutom

//forum.studio.se/topic/109753-logic-pro-x-102/

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad hände mannen?

Först var det massor av trassel och jag fick lära mig allt om hur man bildar en förening eftersom jag inte visste något om det, och anlita en kompis att hjälpa till att skriva stadgar, och ordna en jättefin toppmodern lokal med kök och över 100 kvadratmeters yta gratis av kommunen.

Sedan kom dom på att mannen som skulle bli ordförande, och som jag hade jobbat med hela tiden, hade skyddad identitet och kunde råka ut för alla möjliga hemskheter om detta blev omskrivet i tidningen t ex, vilket det förmodligen skulle ha blivit.

Därefter blev det massor av trassel igen, och sedan kom man fram till att en kvinna som var en av dom som pratade sämst svenska i gruppen skulle bli ordförande. Jag hade svårt att förstå henne.

Jag talade om för henne att allt var klart och att det var dags att ha ett möte där föreningen skulle bildas, och att hon skulle dra ihop så många som möjligt och meddela mig så att jag kunde vidtala min stadgekille.

Därefter hörde jag ingenting på en 2-3 veckor, tills det ringde en kille på eftermiddagen och sa att det var klart, och att vi skulle ha mötet kl 18. Det här var i mitten av maj, och jag hade varit hemma från jobbet ett par dagar pga allergi. Jag var helt igenkörd, medicinerna hjälpte inte, och jag kunde helt enkelt inte gå ut. Jag förklarade för den unge mannen, jag tror att det var den tänkta ordförandens son, i väldigt nysande och snörvlande, och smått irriterade ordalag att jag inte kunde delta. Man fick boka om så att vi kunde ha ett möte om några veckor, och att jag då ville ha ett par dagars varsel. Jag var ganska irriterad över att man tog mig för given, när det var min fritid jag lade ner. Jag sade det inte rent ut, men jag vet inte hur mycket det märktes.

Därefter hörde jag ingenting. Det blev ingen förening. Jag blev tvungen att prata med några kommungubbar som hade varit väldigt tillmötesgående och generösa om att de kunde använda lokalen till något annat. En av dem blänger fortfarande på mig när vi ses på samhället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först var det massor av trassel... ... En av dem blänger fortfarande på mig när vi ses på samhället.

Ja, illa när man försöker hjälpa men det går åt helsefyr pga omständigheter. Sedan får du bära hundhuvudet, allt blir ju ditt fel. Det är det här med lagom... Att engagera sig lagom... En konstform.

Hörni, kaffe på eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Fått sålt motorcykeln, va gott! Massa pengar till att bygga ut studion nu. ☺️

Det tog inte slut me tjejen utan vi redde ut det mesta och allt känns faktiskt väldigt bra nu, va gott. ☺️

En kaffe på det ja ☺️

🥰
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det med att använda vst/vsti-pluggar då? Skulle du använda något som garageband?

Har aldrig provat Garageband men av det jag sett känns inte som något för mig, för begränsat. Jag jobbar hellre direkt i en större DAW.
Link to comment
Dela på andra sajter

🥰

Kul med tjejen! 🙂

☺️

Nä har bara provat cubase innan reaper.

Okej:) Körde Cubase ett tag, helt okej men inte optimalt för mig. Testat Sonar och Ableton Live också men passade inte alls. Reaper är bäst hittills. ☺️
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...