Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Märkligt band. Fick för mig att dom låter som en hårdrockvariant av gamla 10 cc av nån anledning. Hur framgångsrika är dom? Finns det många band som liknar dom? Är det någon särskild genre?

Blue Oyster Cult kanske?

Ja, det finns något "eget" eller udda i framtoningen. Man tänker också på tidiga Mercyful Fate minus falsett sången då. Det som mindfuckar mest med en är nog att man ser dem med sina hårdrocks sataniska texter och manér, "Kissaktig" sminkning, masker med "hur ser de ut-vilka är dem?" grejen, men med en klart poppigare och mer lätt tillgängliga refränger. De själva säger sig titta bakåt en hel del till -70 tals band.

Ja, återigen... Det finns väl inget unikt i uttrycket direkt men de sticker ut ändå på ett speciellt sätt i bruset. De har spelat förband till Iron Maiden m fl + turnérat i USA så hyfsat framgångsrika har de blivit.

Nu blir det dusch + grannbesök. KPD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Neo, som sångare kan jag även tycka att sången är väldigt tillbakalutad och avlägsen i Ghosts fall. Även det rent sceniska framträdandet känns väldans tillbakalutat och laidback. MEN å andra sidan det är ett uttryck det också. Det är väl just en grej med dem det där nästan statiska framträdandet. Men NU blir det duschen och sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Neo, som sångare kan jag även tycka att sången är väldigt tillbakalutad och avlägsen i Ghosts fall. Även det rent sceniska framträdandet känns väldans tillbakalutat och laidback. MEN å andra sidan det är ett uttryck det också. Det är väl just en grej med dem det där nästan statiska framträdandet. Men NU blir det duschen och sedan...

Sången är en del av det som gör mig lite intresserad av ghost. Sångaren vare sig ryter som ett growlmonster eller skrikkvider som han i acdc och andra i genren. Han låter som en vanlig sångare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det mesta av idag inte har något djup! Varmt idag!

KPD!!

Fast vid närmare eftertanke... Var det så mycket djupare "förr"? Pop/rock scenen på 50-60-70-80-90 talen är ju fyllt av ytliga uttryck. Om vi håller oss lite inom changern, jag minns hur Kiss, Maiden, King Diamond blev närmast korsfästa pga påstådd satanism eller tolkade sexuella övertoner.

Idag är de så mainstream och ofarliga de kan bli, man tar sina barn på showerna för att visa hur det var när pappa var ung... Musik kan vara ytlig underhållning och kan vara det utan att skämmas... bara en tanke.

Sången är en del av det som gör mig lite intresserad av ghost. Sångaren vare sig ryter som ett growlmonster eller skrikkvider som han i acdc och andra i genren. Han låter som en vanlig sångare.

Ja, jag kan hålla med dig. Det gjorde att jag fastnade smått för några år sedan också. Uttrycket live är dock så annorlunda mot det jag växte upp med och hade som förebilder. Ian Gillan, Bruce Dickinson, Geoff Tate, Rob Halford & David Coverdale för att nämna några husgudar från förr. Det rent sceniska framträdandet från Papa Emeritus är så annorlunda och tillbakadraget i jämförelse med dessa att man än idag nästan vill hoppa upp och sparka liv i snubben. Å andra sidan, det fungerar till den musiken och inget fel i sig. Bara lite ovant att se.
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det mesta av idag inte har något djup! Varmt idag!

KPD!!

Dagens låttexter håller sig på det varierade djup som det alltid har gjort, tycker jag. Det var inte bättre förr, men det var nödvändigtvis inte sämre heller. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att mycket av det man växte upp med sätter sina spår i vad man tycker är bra eller dåligt.

...fast går man tillbaks till det man lyssnade på förr så kanske man tycker att det inte är så jädrans bra idag fast då men nu idag fast tvärtom. 😳

En annan tanke jag har är att alla cleana mixar av idag kanske dödar en del. Förr var mixarna int lika rena. Man lyssnade med andra öron då än dom man har idag.. 😳😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Granntösen undrade vilka jag språkade med här. Min förklaring av en svensk svart/vit Clint Eastwood, gud och en man som sitter i en liten trälåde altan gick inte hem alls.... ☺️

... och ja. "Rent" och "perfekt" ljud dödar själen i musiken. En balansgång som är svår kan jag tänka... Har många gånger sagt att låtar man framfört i replokaler eller gjort enklare demos av, eller rent av live fungerat bättre än de kliniska studio varianterna. Det är visserligen upp till personen som rattar men felrattat dödar svänget helt enkelt...

Kvar på hårdrocksspåret, Maiden T ex låter tråkigt och stelt o rent på skiva men live blir det annat. Visserligen blir man säkert påverkad av det visuella spektaklet också.

GTPD

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

[..] ... och ja. "Rent" och "perfekt" ljud dödar själen i musiken. En balansgång som är svår kan jag tänka... Har många gånger sagt att låtar man framfört i replokaler eller gjort enklare demos av, eller rent av live fungerat bättre än de kliniska studio varianterna. Det är visserligen upp till personen som rattar men felrattat dödar svänget helt enkelt...

Kvar på hårdrocksspåret, Maiden T ex låter tråkigt och stelt o rent på skiva men live blir det annat. Visserligen blir man säkert påverkad av det visuella spektaklet också.

GTPD

Jo jag tror det är lätt att mixa bort svänget men å andra sidan dom som verkligen kan mixa idag kommer int kunna låta bättre på ett bra tag. 😳

KPD!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast vid närmare eftertanke... Var det så mycket djupare "förr"? Pop/rock scenen på 50-60-70-80-90 talen är ju fyllt av ytliga uttryck. Om vi håller oss lite inom changern, jag minns hur Kiss, Maiden, King Diamond blev närmast korsfästa pga påstådd satanism eller tolkade sexuella övertoner.

Jag har aldrig gillat hårdrock, eller vad man ska kalla det, nåt vidare för att jag tyckte att den var odynamisk. Fullt spett hela tiden, sångare som skrek mm. Detta stämmer inte in på Ghost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tror det är lätt att mixa bort svänget men å andra sidan dom som verkligen kan mixa idag kommer int kunna låta bättre på ett bra tag. 😳

KPD!

Jag tolkar det på mitt vis som att, de som har bra rattar idag inte kommer ha det sedan om ett tag? 😳
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig gillat hårdrock, eller vad man ska kalla det, nåt vidare för att jag tyckte att den var odynamisk. Fullt spett hela tiden, sångare som skrek mm. Detta stämmer inte in på Ghost.

Ok, ja hårdrock ja... En musikgenré beskriven med en oerhört bred pensel det där. Det finns ju en hel del olika varianter på temat. Visst finns det full spett Motörhead eller melodiskare/dynamiskare Queensryche och en radda till. Men visst är det ofta energifyllt...

Ja så är det! Det lixom växer ner i marken....och slår nästan rot.

Då är det för gammalt!

Taxöron.
Link to comment
Dela på andra sajter

Granntösen undrade vilka jag språkade med här. Min förklaring av en svensk svart/vit Clint Eastwood, gud och en man som sitter i en liten trälåde altan gick inte hem alls....

Du får väl visa henne hur man loggar in. Vem är gud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...