Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Nu ska jag försöka hitta på lite övningarna om prepositioner. Det som är svårast är att veta om damerna verkligen förstår vad vi håller på med eller om de bara upprepar vad jag säger och gör. Det kommer att ge sig efter ett tag.

Jag måste jobba lite med deras studieteknik också. Steg ett blir att se till att de får med sig sina papper som de arbetar med, jag gör alla uppgifter själv, hem från skolan och tillbaka till skolan. De är väldigt entusiastiska dock.

Det var meningen att jag skulle gå ut löst och jobba två timmar om dan, men jag gör minst två timmar hemma också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu ska jag försöka hitta på lite övningarna om prepositioner. Det som är svårast är att veta om damerna verkligen förstår vad vi håller på med eller om de bara upprepar vad jag säger och gör. Det kommer att ge sig efter ett tag.

Jag måste jobba lite med deras studieteknik också. Steg ett blir att se till att de får med sig sina papper som de arbetar med, jag gör alla uppgifter själv, hem från skolan och tillbaka till skolan. De är väldigt entusiastiska dock.

Det var meningen att jag skulle gå ut löst och jobba två timmar om dan, men jag gör minst två timmar hemma också.

Låter som en svår uppgift som du har på dig. Hur pass bra är de på svenska överhuvudtaget? Hur gör du om de inte förstår alls vad ett ord betyder? Använder du bildstöd? Vad menar du med att du gör alla uppgifter själv, menar du att du gör frågorna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte riktigt smälta att Hagamannen vill tillbaka till Umeå. Han måste ha dödslängtan eller något.

Känns spontant som om konsekvensanalys inte är Hagamannens starka sida. Hagamannen låter för övrigt som en ganska misslyckad superhjälte. Vågar inte ens fundera på hur dräkten ser ut... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte riktigt smälta att Hagamannen vill tillbaka till Umeå. Han måste ha dödslängtan eller något.

Ska man tro vad som skrivs på flashback så lever han inte många dagar, men vad vet jag. Känns som om något gick riktigt snett med den där domen dock. Han har tydligen vägrat att delta i den behandling som finns eftersom han menar att det inte är något fel med honom, om jag förstår saken rätt.

Bäst att tillägga att jag inte får all min information från flashback.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en svår uppgift som du har på dig. Hur pass bra är de på svenska överhuvudtaget? Hur gör du om de inte förstår alls vad ett ord betyder? Använder du bildstöd? Vad menar du med att du gör alla uppgifter själv, menar du att du gör frågorna?

De kan i stort sett ingen svenska. Deras språk är somaliska, och de är analfabeter. De har aldrig gått i skolan, så bara upplevelsen att lära in saker är ny för dem, vilket var anledningen till min tidigare kommentar om studieteknik. Många somalier talar arabiska, men det gör tyvärr inte dessa damer. Det hade varit en stor fördel eftersom alla de andra studenterna talar arabiska och jag skulle ha kunnat ta lite hjälp av dem. Dessutom finns det översättningsprogram på nätet som läser upp översättningar från arabiska till svenska, men inte från somaliska.

Jag gör allt arbetsmaterial själv än så länge, men jag letar även på nätet efter material. Det finns en lärobok att köpa också, men den verkar inte innehålla något jag inte kan göra själv.

Alla övningar innehåller en bild av ordet vi arbetar med. Vi hade problem med ordet pizza, som jag dumt nog tog med som ett exempel på vad man kan handla i affären. De förstod inte skillnaden mellan z och s och uttalet blev därefter. Jag släppte det eftersom det är så många ord med z i och gick vidare. De vet vad en pizza är, men det kan bli lite komiskt om de beställer en. Vi får ta det längre fram.

En av dem har fem barn och den andra nio, men jag har inte förstått riktigt om de har barnen med sig i Sverige. De blev väldigt förvånade när jag berättade att jag inte har några barn.

Edit: Tyckte att det blev lite kort, så jag kan tillägga att i dag körde vi lite om prepositioner också. Jag hittade en tennisboll och en liten kartong och sen körde vi praktiska övningar, typ, lådan står på bordet. Bollen är i lådan som står på bordet osv. Jag tyckte det gick rätt bra, men frågan är hur mycket som fastnar.

Orden jag lär dem handlar om varor och annat som finns i en butik, och på fredag ska vi gå till willys och se om det hela funkar i praktiken.

Redigerat av Den Gode
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh, djävlar. Ja, håll det enkelt, inte för mycket på en gång. Kom ihåg att repetition är kunskapens urmoder. Det är lätt att skena iväg och introducera nya ord, speciellt när man tror att det de just lärt sig fastnar. Svår balansgång. Bildstöd skulle nog kunna användas speciellt om du kunde väva in de nya orden i en berättelse. En enkel story t ex. Kvinnan går till affären. På hyllan står en burk... osv.

Om man har enklare bilder då på en tavla ung. som en serie så kan det hjälpa till med lärandet. Det svåra är ju att de inte van sig vid just lärande. De delarna i maskineriet ligger i träda så att säga. Då hjälper en lugn takt och vetskapen om att man inte kan göra underverk.

Har lite erfarenhet av barn med inlärningssvårigheter och även psykiska handikapp som autism, ADHD mm. Där kan just bildstöd vara en enorm hjälp för att hjälpa att komma ihåg och framför allt associera fram berättelser som i sin tur har lite invävd kunskap, i detta fall ord. MEN det låter som en oerhört svår uppgift. Hur gamla är personerna i fråga? (kom just på att jag låter som en gammal rektor eller något). ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

En enkel story t ex. Kvinnan går till affären. På hyllan står en burk... osv.

Hur gamla är personerna i fråga? (kom just på att jag låter som en gammal rektor eller något). ☺️

Det är ungefär såna övningar jag tänker köra. Åldern är svår att avgöra, och jag har inte frågat. De två jag har haft är kanske 30 och 40. Sen ska det komma en tredje som varit sjuk den här veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fisk grahnulat... gratulation.... gratäng heter det. Ser mumsig ut ja! 🙂

Min avatar sprack 😆😱

Ta inte i så den spricker!

😛😄☺️

Been there, done that. 😱 (Eller kanske snarare been there, done her?)

Ehum! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är Bryan Adams på gång med ett nytt studioalbum.

Ska man skratta eller gråta? 😳

Lever karln ännu? Har inte lyssnat på hans alster sedan hans Summer of 69 mm. Har han förnyat sig alls eller har han fastnat i 80 talet?
Link to comment
Dela på andra sajter

En man med stort fiddenskägg vann dagens etapp i tour de france efter en lång utbrytning.

Med tanke på cykelfantomernas påmålade dräkter och dito aerodynamiskt utformade hjälmar torde ett skägg vara av ondo. Faen, till och med tävlingssimmare rakar hela kroppen på jakt efter hudradelar.

EDIT: he he hundradelar ska det vara. Freudiansk felsägning där. 😆

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det blir lite skum feeling med dessa äldre artister som var högaktuella och stora på säg -70 -80 och i Just Ds fall 90 talen. Svårt att hitta ett sound som känns fräsch och nyskapande när allt man tänker på är de gamla slagdängorna. Hårdrocksvängen t ex är full av dem. Maiden, Purple mflr. Det handlar till stora delar nostalgi från publikens sida.

Artisterna själva brukar ofta högljutt protestera när det kommer på tal och vill gärna framhålla sig som nutida med "nytt sound". Nåja, grejerna brukar funka, den stora publiken köper nostalgiskt grejen, bara väntar på "Vart tog den söta lilla flickan vägen", "Run to the Hills" eller "Smoke on the Water. Inget fel i det dock. Nostalgi kan vara kul i lagom mängder. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på cykelfantomernas påmålade dräkter och dito aerodynamiskt utformade hjälmar torde ett skägg vara av ondo. Faen, till och med tävlingssimmare rakar hela kroppen på jakt efter hudradelar.

EDIT: he he hundradelar ska det vara. Freudiansk felsägning där. 😆

Och jag gjorde en freudiansk felläsning. Jag trodde att ditt svar på bryan adams var svaret på fiddenskägget. Herrejävlar tänkte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om att inte förnya sig så släppte justD en ny låt för någon månad sedan. Den låter exakt lika dant som det de släppte för 20 år sedan. Och inte funkar soundet nu heller.

Är allihopa med? Vad har de samplat den här gången?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag gjorde en freudiansk felläsning. Jag trodde att ditt svar på bryan adams var svaret på fiddenskägget. Herrejävlar tänkte jag.

😆 :lol: 😆

Är allihopa med? Vad har de samplat den här gången?

Alla tre amigos, skrynkligare än någonsin, påminner om högstadielärare som ska spexa till det på någon avslutning komplett med Adidas jackor. Hörde bara en vers innan jag stängde av efter att Naymari väckte nyfikenheten. Ingen aning vad de samplat loss på denna gång... Kanske något "modernt".
Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...