Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Btw, en sak jag tänkt på som kanske någon mer skal-nördig än mig kan svara på? (Google hjälper mig inte riktigt. Naaaay? )

Yngwie Malmsteen använder ofta den här typen av skala:

fig5-650-80.jpg

Vad heter den skalan egentligen? Alltså en skala där intervallen mellan alla toner är tre toner (eller säger man fyra, om man räknar med den tonen man börjar med?).

Google säger diminished 7th. Finns det alltså olika typer av diminshed-skalor? Vad heter det isåfall på svenska? xD

Jag frågar därför att jag stötte på exakt samma typ av klättring när jag på piano skulle lära mig månskenssonaten och det vore kul att förstå lite mer av teorin bakom den.

Diminished på svenska blir bara dim.

Jag har kalasdålig koll på dimskalor (jag gör ju pop, god dammit! 😛), så du har satt mig lite på pottkanten här. Men så långt jag fattat det är en vanlig dim-skala symmetrisk med varannan helt och varannan halvt tonsteg. C D Eb F Gb Ab A B (sen ska man även kunna vända den så man börjar med ett halvt tonsteg istället, gissningsvis beroende på vilken tonart går i)

Ett Dim ackord är uppbyggt av att stapla mollterser. Ett C° blir således: C Eb Gb. Ett Dim-7 ackord är en fyrklang vilket resulterar i att septiman blir dubbelsänkt. C°7 blir C Eb Gb A

Jag skulle inte kalla det för en skala utan ett dim-7 arpeggio. Men jag har säkert fel. 😱 :ph34r:

Såg att fler hade varit snabbare här!

Nu har jag ont i huvudet. Dags för lunch! 😑

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Diminished på svenska blir bara dim.

Jag har kalasdålig koll på dimskalor (jag gör ju pop, god dammit! 😛), så du har satt mig lite på pottkanten här. Men så långt jag fattat det är en vanlig dim-skala symmetrisk med varannan helt och varannan halvt tonsteg. C D Eb F Gb Ab A B (sen ska man även kunna vända den så man börjar med ett halvt tonsteg istället, gissningsvis beroende på vilken tonart går i)

Ett Dim ackord är uppbyggt av att stapla mollterser. Ett C° blir således: C Eb Gb. Ett Dim-7 ackord är en fyrklang vilket resulterar i att septiman blir dubbelsänkt. C°7 blir C Eb Gb A

Jag skulle inte kalla det för en skala utan ett dim-7 arpeggio. Men jag har säkert fel. 😱 :ph34r:

Såg att fler hade varit snabbare här!

Nu har jag ont i huvudet. Dags för lunch! 😑

Tack maestro! 🥰 Ja, när jag googlar refererar folk det mer till ackord än skala. Så när man lirar en fett cool Yngwie-licks av den typen så kanske det är mer korrekt att benämna det som arpeggio.

Så det heter alltså dim-7 arpeggio. Makes sense. 😄

diminished seventh är intervallet inte skala mickeh

äh? Inte ackord eller arpeggio? Me so confused. xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa tipset jag hört (minns dock inte var ifrån) var:

"Lär dig all musikteori, men glöm den sedan."

Jamen ja!

Det här händer helt automatiskt i mitt fall. Nyss kollade jag på videon med amerikanska gitarrkillen med de amerikanska tänderna och ett ögonblick senare är det som om jag aldrig sett den. Samma sak med pianoskalorna jag läste om sent igår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Typ frygiskt eller så eller typ

jag vet inte

Eftersom tonarten i MickeH:s exempel är G och arpeggiot går på tonerna C A F# Eb så får jag det svårt att gå ihop. Jag kan inte komma på en enda modal skala i G som innehåller Eb.

Men rätta mig gärna om jag har fel 🙂

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller på och spelar igenom Doom 1 (Ultimate med extra episod), Doom 2, Doom 2 Plutonia och Doom 2 TNT; på mobiltelefonen med en OpenGles-portning 🙂 . Funkar riktigt bra, flyter på och är 100ggr snyggare än vad originalet ser ut pga OpenGles-motorn. Dessutom är det härlig nostalgi 🙂

Köpte episoderna på Steam för någon hundring btw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...