Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Nu känner jag bara för att skriva av mig lite så ni kan scrolla vidare om ni inte orkar läsa.

Jag träffade en nära vän igår och hon sa att hon trodde att jag just nu gick igenom en depression. Tanken har inte ens slagit mig men jag antar att det kan stämma - jag har sovit väldigt dåligt i flera månader och jag har druckit alkohol mer eller mindre varje dag för att kunna slappna av ordentligt. Men framförallt - jag har nog varit väldigt olycklig ganska länge nu.

Det är lustigt hur man inte ens kan märka något sådant. Man tror att det ska vara som på film där man genomgår ett trauma och sen så slutar man kamma håret och hänga med i konversationer men riktigt så klyschigt är det inte. Istället är det som en filt som ligger över en och alla ens tankar.

Jag vill gärna skylla det här tillståndet på att jag blev dumpad för fyra månader sedan på exakt samma sätt som jag blev dumpad för fem år sedan - genom att min partner tappade känslorna. Men jag tror samtidigt det går betydligt djupare än så och definitivt har med mitt kassa självförtroende att göra. En känsla av att inte räcka till eller vara tillräckligt för någon. Att man inte duger som man är. Samtidigt ser jag hur jag själv arbetar för att upprätthålla denna självbild - jag klankar ständigt ner på mig själv och tänker mycket på mina brister. Men det är ett beteende som jag, trots att jag är medveten om det, har otroligt svårt för att stoppa.

Min vän tycker jag ska söka hjälp. Jag vet ärligt talat inte om jag orkar eller ens vad jag ska säga. Jag gick hos en psykolog för tre år sedan och jag överdriver inte när jag säger att det var ett av mitt livs värsta upplevelser. Samtidigt är det sjukt jobbigt att höra att ens bästa vän är jätteorolig för en. Sånt vill jag inte utsätta mina vänner för.

Såatte...jag förväntar mig inget svar alls på det här. 😛 Ville bara skriva av mig.

Skönt att du luftar det Micke, ett steg i rätt riktning.

Jag har större delen av livet varit deprimerad (dock aldrig diagnoserad, har aldrig sökt hjälp) men har senaste 2 åren kommit ur det genom ihärdig träning av flera saker, tror inte det finns en specifik nyckel till välbefinnande utan flera saker som behöver fungera.

Har tränat främst med att ifrågasätta negativa tankar, bryta loopen av kommentarer i huvudet som förminskar och bryter ner dig själv på autopilot, det har hjälpt mig ur djupa svackor. Övning ger färdighet, och det gäller även där anser jag. Argumentera för dig själv om det verkligen är befogat att tänka så, kom ständigt med motargument när du börjar tänka så.

Sluta leta efter små saker i vardagen som upplevs bekräfta dina negativa tankar.

Börja berömma dig själv oftare, även för småsaker, detta tar också lång tid att öva upp men gör att man mår mycket bättre.

Motionera regelbundet, helst flera gånger i veckan om du nu inte redan gör det, det är ju välkänt att man av biologiska skäl mår bättre av det och jag instämmer. Gör det även om det är tråkigt.

Sätt ord på dina tankar, skriv ofta och försök sätta fingret på vad som inte är bra, varför det är så, och vad du skulle kunna göra för att må bättre. Sätt upp en plan och dela upp i delmål. Det har jag gjort och hjälper att ta det i små steg. Att sätta ord på sina tanker gör också att man lär känna sig själv bättre.

Detta är bara mina erfarenheter, och nuförtiden mår jag överlag mycket bra och trivs med livet och mig själv. Hinner inte skriva mer nu. Ska på dejt ☺️ Hare!

11214018_1633939050155988_7816289220457142792_n.jpg?oh=a44051dbdd006fb2d723935f724eb6a2&oe=561C3E42

😆 Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Skönt att du luftar det Micke, ett steg i rätt riktning.

Jag har större delen av livet varit deprimerad (dock aldrig diagnoserad, har aldrig sökt hjälp) men har senaste 2 åren kommit ur det genom ihärdig träning av flera saker, tror inte det finns en specifik nyckel till välbefinnande utan flera saker som behöver fungera.

Har tränat främst med att ifrågasätta negativa tankar, bryta loopen av kommentarer i huvudet som förminskar och bryter ner dig själv på autopilot, det har hjälpt mig ur djupa svackor. Övning ger färdighet, och det gäller även där anser jag. Argumentera för dig själv om det verkligen är befogat att tänka så, kom ständigt med motargument när du börjar tänka så.

Sluta leta efter små saker i vardagen som upplevs bekräfta dina negativa tankar.

Börja berömma dig själv oftare, även för småsaker, detta tar också lång tid att öva upp men gör att man mår mycket bättre.

Motionera regelbundet, helst flera gånger i veckan om du nu inte redan gör det, det är ju välkänt att man av biologiska skäl mår bättre av det och jag instämmer. Gör det även om det är tråkigt.

Sätt ord på dina tankar, skriv ofta och försök sätta fingret på vad som inte är bra, varför det är så, och vad du skulle kunna göra för att må bättre. Sätt upp en plan och dela upp i delmål. Det har jag gjort och hjälper att ta det i små steg. Att sätta ord på sina tanker gör också att man lär känna sig själv bättre.

Detta är bara mina erfarenheter, och nuförtiden mår jag överlag mycket bra och trivs med livet och mig själv. Hinner inte skriva mer nu. Ska på dejt ☺️ Hare!

🥰 Tack för alla tips och hoppas det går bra på dejten.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag fick diagnosen depression för några år sedan. Helt oväntat, jag är en glad skit. Doktorn sa till mig att antingen är det medicin, eller shrink eller så funderar du på vad som är det som får dig att må dåligt. Jag provade det senare... och bytte jobb.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick diagnosen depression för några år sedan. Helt oväntat, jag är en glad skit. Doktorn sa till mig att antingen är det medicin, eller shrink eller så funderar du på vad som är det som får dig att må dåligt. Jag provade det senare... och bytte jobb.

Jo, jobbet är ju viktigt. Jag vantrivdes så innihelvete med mitt när jag fick mina besvär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lycka till på dejten memf!

🥰 Tack för alla tips och hoppas det går bra på dejten.

Thanks 🥰

Det gick jättebra, var fjärde gången vi sågs nu. Var på restaurang och åt, gick vidare till en bar. Sov hos mig. Allting känns mer bekvämt för varje gång vi träffas. Väldigt avslappnad och lugn tjej, känner jag kan vara mig själv, lätt att prata med och vi har samma humor. Hon sjunger också så vi spelade musik ihop igår sent in på natten. Tycker verkligen om henne och det är tydligt att hon gillar mig mycket. 😊 Känns jättekul, så jag hoppas på det här. ☺️

tumblr_inline_n9vccfz7nC1riqfqx.png

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...