Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Memphis är ju Batman/Bruce Wayne så han behövde aldrig göra värnplikten; straight to DC Super Heroes, liksom 😛

xD

Själv gjorde jag vapenfri tjänst på Arlanda som brandman. Pretty awesome, tänkte jag och vart grymt besviken när vi spelade mjuktennis och läste SvD den mesta tiden (när vi inte FYS:ade). Iofs så tog jag ju körkort då såååå... Sedan övade vi bl a rökdykning och HLR. I vilket fall som helst så hade jag ingen som helst tanke på att ens göra värnplikt med vapen i hand 😆 Kickade 9:or på alla testen (utom på syntestet) på mönstringen though. Visste inte att det fanns ett alternativ till vapentjänst så jag vart glatt överraskad när man fick möjligheten att göra det som brandman.

Vart ni frikallade eller vad det heter? If so, varför?

* * *

Västkusten är awesome 🥰

Låter som en ansträngande lumpen 😛

Jag behövde inte gå, blev inte ens kallad 🙁 Skönt att slippa mest tyckte jag xD

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. True Detective tar sig. Avsnitt 3 avklarad. Den har inte nått samma höjder som säs.1 ännu men man får väl se. Den där Kelly Reilly är klart nuppbar.

Nu är jag bara i början av första säsongen. Men Alexandra Daddario, hot damn!

Link to comment
Dela på andra sajter

xD

Låter som en ansträngande lumpen 😛

Jag behövde inte gå, blev inte ens kallad 🙁 Skönt att slippa mest tyckte jag xD

Du ska inte underskatta känslan av att krypa i lera, vatten, snö eller is. Att få sova alldeles för lite, äta mindre och springa mer. Ständig kritik i början eftersom allt man gör då är fel. Eller alla mysiga sätt att ta folk av daga, med eller utan vapen som man får detaljstudera.

Den mysiga känslan som infinner sig när vuxna (nåja) män gör saker tillsammans, sover svettiga och utmattade på en bädd av gran/tallgrenar och givetvis alltid en sten eller några kottar i ett väldigt stort tält. Eller känna vikten av att vakta en björk, sten eller måhända ett flygplan mitt i ingenstans en kall vinternatt mellan 03-06. Kasta handgranater i ösregn, utöva vapenvård i en snödriva, bada i ett isvak och rosta myror i hjälmen för att sedan äta dem.

Att bli nära nog hatad av befälen, älskad av mattanterna och få nuppa flickorna på markan.

Bara där ett tvärsnitt av allt kul du har missat och då har jag inte ens nämnt VHS-bandet med Fäbodjäntan på ändlös repeat i vakten 24/7, de härliga slagsmålen mot de lokala raggarna i bykrogen eller de heta mötena i någon mörk vrå med de lokala unga kvinnliga förmågorna. In som en pojke, ut som en man. Låter som en klyscha men det ligger något i det.

Då var det inte så kul, inget man blir rik på t ex. Inte pengar i alla fall, men väl erfarenheter. Man lär sig oerhört mycket om sig själv. Man åker in fjunig, osäker och tämligen ung. Man kommer ut vuxen, blästrad och skitsur. Man lär sig vikten av att ta hand om andra, skjuta rakt och tala sanning, och skulle det någonsin bli krig så blir man bland de första som ryker. Ju tidigare man inser det som soldat desto bättre. Sådant fostrar på något sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är alldeles tagen av dol:s lumparminnen. Jag kan inte matcha dom på långa vägar.

@DoL; well that was a mouthful 😳😱

☺️ Ja, kanske det he, he. Minnena sköljde över mig "lite lätt" bara... För att understryka, skrev inte för att verka elitistisk eller något förmer. Ville bara poängtera att det där med värnplikt inte bara är nattsvart, tråkigt eller onödigt. Inte heller bländvitt eller genompositivt. Är inte bättre än någon annan. Det där har en funktion långt mer än "bara" lära unga att bli män och försvara landet mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

☺️ Ja, kanske det he, he. Minnena sköljde över mig "lite lätt" bara... För att understryka, skrev inte för att verka elitistisk eller något förmer. Ville bara poängtera att det där med värnplikt inte bara är nattsvart, tråkigt eller onödigt. Inte heller bländvitt eller genompositivt. Är inte bättre än någon annan. Det där har en funktion långt mer än "bara" lära unga att bli män och försvara landet mm.

Intressant nostalgionani i alla händelser ☺️

Personligen var det hela den här vapenprylen som jag var emot (och fortfarande är) 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Intressant nostalgionani i alla händelser ☺️

Personligen var det hela den här vapenprylen som jag var emot (och fortfarande är) 😑

Det respekterar jag, tro mig. Har liksom vuxit upp med en jaktintresserad far och släkt. Vänner har också varit/är intresserade. Själv har jag inte blivit jaktbiten... utom kjoltyg då.... Dock så har jag ett skytte/vapenintresse förutom de musikaliska bitarna.

Musiken föll mer ellet mindre bort för några år sedan, jag föll bort en aning bl a från den här tråden pga personliga problem mm, men skyttet har fortsatt. Är inte någon "vapengalning", förespråkar inte att alla ska ha dem. Romantiserar inte över dem. Just sådana insikter får man från värnplikten, man får ju se vad man kan göra med dem... För mig är det en avkoppling att klämma av några 357 magnum mot metallsilhuett mål. Låter kanske lite ultramanligt sådär men för mig är det rekreation.

Hoppas hitta tillbaka till musiken igen, men for now så nöjer jag mig att shoot the breeze här. ☺️

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

☺️ Ja, kanske det he, he. Minnena sköljde över mig "lite lätt" bara... För att understryka, skrev inte för att verka elitistisk eller något förmer. Ville bara poängtera att det där med värnplikt inte bara är nattsvart, tråkigt eller onödigt. Inte heller bländvitt eller genompositivt. Är inte bättre än någon annan. Det där har en funktion långt mer än "bara" lära unga att bli män och försvara landet mm.

Jag tyckte också att utbildningen när vi lärde oss skjuta och slåss och ligga ute i fält var ganska kul, i efterhand märk väl. Däremot var vakttjänsten när man kom ut till anläggningen dödstrist. Den livades bara upp av att jag kom i konflikt med en av civilvakterna där, våra befäl, och gjorde rätt mycket för att retas med honom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det respekterar jag, tro mig. Har liksom vuxit upp med en jaktintresserad far och släkt. Vänner har också varit/är intresserade. Själv har jag inte blivit jaktbiten... utom kjoltyg då.... Dock så har jag ett skytte/vapenintresse förutom de musikaliska bitarna.

Musiken föll mer ellet mindre bort för några år sedan, jag föll bort en aning bl a från den här tråden pga personliga problem mm, men skyttet har fortsatt. Är inte någon "vapengalning", förespråkar inte att alla ska ha dem. Romantiserar inte över dem. Just sådana insikter får man från värnplikten, man får ju se vad man kan göra med dem... För mig är det en avkoppling att klämma av några 357 magnum mot metallsilhuett mål. Låter kanske lite ultramanligt sådär men för mig är det rekreation.

Hoppas hitta tillbaka till musiken igen, men for now så nöjer jag mig att shoot the breeze här. ☺️

.357 Python alltså? Short eller long barrel?

Både pappa och bråzzan är galet jaktintresserade och det må väl vara hänt men det här med att sikta och skjuta mot en annan människa känns lite...wierd. Tänk er; CHAE - jury, domare och bödel 😠 (jupp, jag är ett stoooort Judge Dredd-fan. Brian Bolland-Dredd ska det vara). Lite så här; vem gav mig rätten att ta en annan människas liv? Vem ger mig rätten att ställa mig över en annan människa och säga "nope, can't do this. You have to die now, bro 🙂 "

I totally saw what you did there ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Den livades bara upp av att jag kom i konflikt med en av civilvakterna där, våra befäl, och gjorde rätt mycket för att retas med honom.

Vad gjorde du då? Vaddå för konflikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad gjorde du då? Vaddå för konflikt?

När vaktsoldaterna byttes ut var det fyra nya som kom. En av civilvakterna var var en gammal sönderrökt, hostig gubbe, med erfarenheter från kriget i finland. Han hittade alltid en i gruppen att jävlas med, gärna inför andra. I mitt fall var början mitt utländska efternamn som han kommenterade på olika vis. I det här fallet var det ju dumt att han gjorde det så att jag hade vittnen. Jag började ge igen, och då skrek han att som jag betedde mig skulle jag ha en kula i huvet. Min replik var att han betedde sig som om han redan hade en.

Därefter försökte han få mig förflyttad till norrköping för att jag varit oförskämd. Det var då det var bra att jag hade vittnen på vad han hade sagt. Det var heller ingen av de andra cilivakterna som gillade honom, och dem hade jag inga problem med.

Nu var jag rätt förbannad på honom så det blev en del hyss. t ex, när huvudgrinden skulle öppnas skulle man gå ut i full mundering, med koppel och k-pist. Jag gick ut i halvknäppt skjorta med batongen i näven. Naturligtvis bara när han var där. Jag trodde gubben skulle hosta ihjäl sig.

Redigerat av Den Gode
Link to comment
Dela på andra sajter

☺️ Näeh, ingen Colt Python. En sådan har jag inte råd med, de görs inte längre och är således svindyra. Har provat en, underbart avtryck. Har en Smith & Wesson 686 - 357 magnum. Rostfritt stål, gummigrepp och 4 tumspipa. Mycket trevlig.

Ja, skjuta mot människor ja... Vem vill det? Endast en galning, men i en krigssituation får du nog ändra på värderingarna lite. När skiten hamnar i fläkten och the chips fall down så...

Det blir du eller han. Eller han eller dina nära och kära, som du märker så är frågeställningen varken enkel eller självklar. Återigen, för mig är skjutandet en hobby, rekreation. Njuter nästan mer av det närmast terapeutiska i vapenvård. Det handlar inte för mig om någonslags våldsromantik. Men visst kan det pirra i åderpålen när man står där med elakt laddade patroner och klämmer iväg de samma. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiken föll mer ellet mindre bort för några år sedan, jag föll bort en aning bl a från den här tråden pga personliga problem mm

Det måste ha varit ett bra tag sen du var här, eller också är mitt minne helt kört.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

När vaktsoldaterna byttes ut var det fyra nya som kom. En av civilvakterna var var en gammal sönderrökt, hostig gubbe, med erfarenheter från kriget i finland. Han hittade alltid en i gruppen att jävlas med, gärna inför andra. I mitt fall var början mitt utländska efternamn som han kommenterade på olika vis. I det här fallet var det ju dumt att han gjorde det så att jag hade vittnen. Jag började ge igen, och då skrek han att som jag betedde mig skulle jag ha en kula i huvet. Min replik var att han betedde sig som om han redan hade en.

Därefter försökte han få mig förflyttad till norrköping för att jag varit oförskämd. Det var då det var bra att jag hade vittnen på vad han hade sagt. Det var heller ingen av de andra cilivakterna som gillade honom, och dem hade jag inga problem med.

Nu var jag rätt förbannad på honom så det blev en del hyss. t ex, när huvudgrinden skulle öppnas skulle man gå ut i full mundering, med koppel och k-pist. Jag gick ut i halvknäppt skjorta med batongen i näven. Naturligtvis bara när han var där. Jag trodde gubben skulle hosta ihjäl sig.

Det finns en bully överallt 😏 Maktmissbruk big times , "gott om pojkar, ont om män" som min sambo skulle sagt 🙂

Skön approach av dig där f ö 😆

☺️ Näeh, ingen Colt Python. En sådan har jag inte råd med, de görs inte längre och är således svindyra. Har provat en, underbart avtryck. Har en Smith & Wesson 686 - 357 magnum. Rostfritt stål, gummigrepp och 4 tumspipa. Mycket trevlig.

Ja, skjuta mot människor ja... Vem vill det? Endast en galning, men i en krigssituation får du nog ändra på värderingarna lite. När skiten hamnar i fläkten och the chips fall down så...

Det blir du eller han. Eller han eller dina nära och kära, som du märker så är frågeställningen varken enkel eller självklar. [...]

Det är sant; det finns någonting som får människor att tappa fattningen och gå loss. Men att bruka våld...njaa... Jag kan iofs försvara mig och mina nära i en nödsituation helt klart.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

[...] Men visst kan det pirra i åderpålen när man står där med elakt laddade patroner och klämmer iväg de samma. 😉

Ha, exakt samma känsla får jag när jag går loss medelst gitarrspa (Dunlop Sytem 65 kit) 🥰😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Min vapenutbildning var att jag gick omkring med ett luftgevär från den ålder där jag kunde ladda det själv. Vår sommarstuga låg isolerat till. I vuxen ålder har jag inte haft något intresse för vapen.

Det där med att vräka iväg en salva tröttnar jag snabbt på.Min läggning ligger nog mera mot att hitta det där perfekta sinnestillståndet där skotten bara sitter som man vill, men ska man bli en bra prickskytt måste man lägga massor av tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det måste ha varit ett bra tag sen du var här, eller också är mitt minne helt kört.

Det ÄR ett tag sedan, Overkill minns mig nog, Paz likaså. Long time ago... Blev medlem -06 tror jag. Sedan hängdes det av och till på Kontrollrummet oxo... Ja, djävlar... Sedan kom livet emellan.

Det är sant; det finns någonting som får människor att tappa fattningen och gå loss. Men att bruka våld...njaa... Jag kan iofs försvara mig och mina nära i en nödsituation helt klart.

Ja, där har du det, in a nutshell. Det är inte värre än så.

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Trodde aldrig jag skulle säga det, men där har nog en grej för mycket.

🥰🙂

[...] Ja, där har du det, in a nutshell. Det är inte värre än så.

DU kan va nut! 😠😄

Pazo ragequittade för ett bra tag sedan 😮🙁 Synd, det var en ganska skön tjomme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min vän tog värvning som moderat, riktigt high på naturvetenskap med siktet på att bli forskare. När han kom ut var han sosse och bestämd på en karriär inom journalistik.

😄

"Så kan det gå" 😉

* * *

Dagens ord får bli

"unnahub" 😳

Läste precis det i ett trackingmail: "Your parcel is currently at unna hub"

(= UNknown Not Announced HUB)

Jag höll på att garva ihjäl mig. Dessvärre är sambon med dottern på stranden så ingen kunde säga till mig att hålla käften 🙁

UNNAHUB!

UNNAHUB!

UNNAHUB!

UNNAHUB!

UNNAHUB!

UNNAHUB!

UNNAHUB!

That is all!

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo ragequittade för ett bra tag sedan 😮🙁 Synd, det var en ganska skön tjomme.

Vad föranledde detta raseriutbrott? Det märks dock att forumet överlag blivit mindre. Inte så mycket inlägg, mer än här inne då 😛 Ja, det var en kul kille...

Minns bla ChromaWoods, han med kontrollrummet, DeDe, Altzi... Ja, det finns fler givetvis.

Ja, så kan det gå... 🙁 ... tiden går och vi med den... Unnahub ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...