Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Postat (redigerat)

ska kika igenom den... kör ganska bluesiga solon som det är just nu. skulle nog helst vilja lära mig att spela lite mindre bluesigt när jag kör solon då det inte funkar till alla våra låtar riktigt 😛

ah okej! Jo det kan vara svårt ibland att anpassa sig till låten och inte veta riktigt hur man ska spela. Kan va knepigt ibland!

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

ska kika igenom den... kör ganska bluesiga solon som det är just nu. skulle nog helst vilja lära mig att spela lite mindre bluesigt när jag kör solon då det inte funkar till alla våra låtar riktigt 😛

Kan du penta-boxarna så är det lättare att utgå från dem och sedan lägga till de toner som krävs för en dur eller mollskala. Så det är inte dumt att böja med just pentor och sedan bygga vidare med fler toner för att få en "riktig skala". Men då bör man tänka pentatoniska skalor och inte bluesskalor när man håller sig till boxen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Här har han en del "blues licks" för sig men blandat med andra skalor och en slags melodi. Blues men ändå inte.. Låten i fråga styr ju hur det ska låta men man använder ändå oftast penta skala och lite blues i det hela.. 😳😊

Kan du penta-boxarna så är det lättare att utgå från dem och sedan lägga till de toner som krävs för en dur eller mollskala. Så det är inte dumt att böja med just pentor och sedan bygga vidare med fler toner för att få en "riktig skala". Men då bör man tänka pentatoniska skalor och inte bluesskalor när man håller sig till boxen.

Exakt precis! ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Eller öva på låten genom att spela barreackord så har du ju fingrarna på rätt ställe förr att spela på just ackordet.

Måste också börja öva igen nu märker jag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ja he tyck ja å! Ungefär som "Snacka om nyheter" som fanns förr i tiden. Typ nästan... typ.

jo faktiskt nästan lite så en aningens smula. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Öva på olika fraser och sjung dem samtidigt som du spelar dem. Växla sedan mellan att sjunga och spela samma fras som du sjöng och att spela först och att sjung det du spelade föst.

Det borde ge ett bra hand-öra minne.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du penta-boxarna så är det lättare att utgå från dem och sedan lägga till de toner som krävs för en dur eller mollskala. Så det är inte dumt att böja med just pentor och sedan bygga vidare med fler toner för att få en "riktig skala". Men då bör man tänka pentatoniska skalor och inte bluesskalor när man håller sig till boxen.

kan penta, moll, dur, blues osv i alla tonarter och över hela halsen 😑

sadam, har du hört dessa?

Link to comment
Dela på andra sajter

genom en sida med massa recensioner av gamla album. den verkar dessvärre vara nere nu.

Vad jag fattar var dom ett tämligen vanligt pop/rock-band som gjorde en lp som är rätt skum? Ska lyssna mer på dom senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till mig å k9 som vann retrofestivalen 😄

Han skrev den yppiga texten.

Nu blire ett avsnitt av game of thrones 😑

Grattis, posta låten här, vågar mig inte ut i storforat 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...