Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Vi ska ha ett möte den 9/4. Jag försöker hitta en praktikplats och har kanske ett par på gång. I dag fick jag ett brev från försäkringskassan där det , om jag förstår det rätt, stod att detta innebär att jag får en annan sorts ersättning än den jag har nu, och hamnar långt under vad den som har socialbidrag får ut. Jag vet inte vem på fk jag ska kontakta om detta eftersom man har bytt handläggare för mig 3 gånger på den här tiden, och jag inte vet vem den nye är.

Aha, låter ju inte som det sköts vidare bra från deras sida. Skäll på dom, och gör det på tyska.

Nämen hoppas du får en praktikplats då.

Seriöst, jag har ingen bra morgon. Inställda och sen försenade tåg, folk som verkar försöka hångla upp gitarren jag hade på ryggen och sen när jag kommer till jobbet så skakar jag så mycket när jag ska öppna kaffepåsen med bönor att jag river upp den och spiller ut bönor över hela golvet, mitt framför ett möte min chef med en kund. xD

Varför skakade du? Pga kyla eller nervositet?

Postat

Jag har fortfarande viss problem med nervositet i större grupper. Inte om jag är med en, två eller tre personer, då är det oftast inga problem, för det har jag tränat upp självkänsla/förtroende tillräckligt, men så fort det blir fler så kan kroppen gripas av panikkänslor. Börjar svettas och hjärtat slår fortare. Räcker att jag är på spårvagnen och det känns som folk tittar på mig. Hände nu på vägen hem. Det e rätt jobbigt. 😏

Jaja, nu ska jag iväg o fira en kompis, och eventuellt kolla på hockey. Haj!

Postat

Jag har fortfarande viss problem med nervositet i större grupper. Inte om jag är med en, två eller tre personer, då är det oftast inga problem, för det har jag tränat upp självkänsla/förtroende tillräckligt, men så fort det blir fler så kan kroppen gripas av panikkänslor. Börjar svettas och hjärtat slår fortare. Räcker att jag är på spårvagnen och det känns som folk tittar på mig. Hände nu på vägen hem. Det e rätt jobbigt. 😏

Postat

Jag har fortfarande viss problem med nervositet i större grupper.

Har du inte varit på scen och spelat? Hur funkar det?

Postat

Du borde kanske gå och testa att prata med någon. Är inte så dyrt om man går via vårdcentralen (tror jag betalde 150 kr per gång) och man kan ju även få t ex antidepressiva som kan hjälpa. Det är jobbigt när man känner så, men det kan bli bättre, men det är svårt utan någon hjälp alls.

Postat

För min del så brukar jag gömma mig bakom gitarren. Där känner jag mig trygg. Spelar ingen roll om jag spelar för 5 st eller 7000.

Postat

För min del så brukar jag gömma mig bakom gitarren. Där känner jag mig trygg. Spelar ingen roll om jag spelar för 5 st eller 7000.

Man får utsätta sig för situationer som man tycker är jobbiga och sen får det bli som det blir.

Postat

Jo, men där är lite som Grahn säger, man gömmer sig bakom ett instrument, fokus ligger inte enbart på mig, plus att man är flera som fokus fördelar sig på.
Postat

Man får utsätta sig för situationer som man tycker är jobbiga och sen får det bli som det blir.

Visst är det så, utsätta sig för det är enda sättet att bli bättre. Men tror mycket också ligger i ens eget tankesätt bara, hur man ser på sig själv, och mög från sin barndom etc.
Postat

att äta en banan ska hjälpa mot den typen av problematik. fast det kanske är i mer ringa fall, om alls

no_eye_contact_while_eating_banana_drinking_glass.jpg?height=250&width=250&padToSquare=true
Postat

Värt att komma ihåg är att just det där som du sa är det allra, allra värsta du kan säga till någon som har en psykisk diagnos. En nära vän till mig har borderline och har fått höra hela sitt liv att "det är väl bara att rycka upp sig" när hon mått asdåligt över många situationer. Och det har sänkt hennes självförtroende totalt hela hennes liv när hon inte klarat av att rycka upp sig, på samma sätt som alla andra gör. För det är mycket, mycket, mycket svårare för henne. Det är som att säga åt någon som brytit benet att "det är väl bara att fortsätta spela fotboll".

Med det sagt säger jag verkligen inte att Memphis har någon diagnos. 🙂 Jag bara kopplar till ett samtal jag hade så sent som igår.

Postat (redigerat)

Varför skakade du? Pga kyla eller nervositet?

Fast ja, hela diskussionen är lite rolig för enda anledningen till att jag skakade var för att det var för mycket blod i mina kaffeådror. xD

Du borde kanske gå och testa att prata med någon. Är inte så dyrt om man går via vårdcentralen (tror jag betalde 150 kr per gång) och man kan ju även få t ex antidepressiva som kan hjälpa. Det är jobbigt när man känner så, men det kan bli bättre, men det är svårt utan någon hjälp alls.

Det här är ett riktigt bra råd faktiskt. Även om jag hört rena skräckhistorier om psykvården så har jag även hört ett par bra historier också. Och det skadar aldrig att prova.

Redigerat av Micke H
Postat

Så är det för mig med. Gitarren är en av få grejor jag är 100% säker i mig själv med. Jag är kanske nervös men aldrig, aldrig, aldrig på samma sätt som jag kan vara i andra situationer. Jag levererar, rockar och går av scenen och blir mitt vanliga, stammande jag. xD

Vad beställde du och från var?

Okej, tillbaka till denna: jag beställde skäggolja och skäggborste från Grooming.

Postat (redigerat)

>det skadar aldrig att prova

tvärtom har samtalsterapi visat sig ha en negativ inverkan på patienten i flera fall

Redigerat av Zakyath
Postat

Fast ja, hela diskussionen är lite rolig för enda anledningen till att jag skakade var för att det var för mycket blod i mina kaffeådror. xD

Jaha xD Jaja, var gött att lufta iaf.
Postat

Hur ska man säga till nån man vill hjälpa då? Nån som är extremt blyg och knappt törs säga nåt. Hur hjälper man hen på bästa sätt?

Man är noga med att inkludera människan i samtal och liknande, så att hen inte känner sig utanför. Utöver det så ska man aldrig tvinga någon till något hen inte vill.

Att vara blyg är inte en diagnos och är inte heller något som behöver "fixas". Däremot kan det vara bra för personen ifråga att få veta att det är okej att vara som man är, för samhället i stort har inte mycket utrymme för någon som inte vågar ta för sig.

Postat

Visst är det så, utsätta sig för det är enda sättet att bli bättre. Men tror mycket också ligger i ens eget tankesätt bara, hur man ser på sig själv, och mög från sin barndom etc.

Jo naturligtvis. Men ska du ta itu med det med hjälp av terapi t ex så kan det handla om något du får hålla på med livet ut.. Eventuellt är det du har varit med om så inbränt i den du är att det inte går att förändra. Då kan knepet, om det leder till praktiska problem som man kan identifiera. vara att utsätta sig för det man har problem med. T ex höjder eller spindlar, eller att hålla föredrag i en miljö där du har råd att misslyckas utan att det kostar för mycket.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.