Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Bastuba var inte helt rätt. På din fråga svarar jag nazistflöjt.

Någon slags tuba antar jag det var. Tenor-, kanske...?

På min bild vard et en sousaphone, en bastuba man har runt kroppen. Heter så efter Philip Sousa, engelsman som skrev en massa marscher. Nasseflöjt var väl halvnära...

Postat

Här är en riktig rysare!

I princip klaffar som på en saxofon men med bleckblåsmunstycke

Heter vad?

ofikleid.gif

Postat

Det är den beryktade tvestjärtssaxen med inslag av dubbelpipig fagott! 😮

Kunde varit det eller en sugsaxofon där man häller whiskey i klockstycket. Nästan rätt alltså.

Den heter ophikleid. Man trodde man skulle kunna ha samma klaffsystem som på en sax men ha trumpetmunstycke. Lät fan , sägs det.

Postat

ACHTUNG PLEKTRUM! 😠

Achtung, Baby, s'il vous-plait: Plektrummen anfaller!

250x350.jpg

Postat

Någon slags tuba antar jag det var. Tenor-, kanske...?

På min bild vard et en sousaphone, en bastuba man har runt kroppen. Heter så efter Philip Sousa, engelsman som skrev en massa marscher. Nasseflöjt var väl halvnära...

Euphonium. Den tillhör tubafamiljen men är mer spelbar. Rockbandet xtc har den med i en låt. Sousaphone känner jag en kille som spelar i musikorkester. Han knallar omkring med den där. Som tur är är han 1.95 lång, och han väger en bit över 100 kg så han är rätt man för instrumentet.

Det där nya instrumentet är ogooglebart.

Postat

Lyckades i alle fall googla fram bilder på't! (ophikleid)

Euphonium betyder väl vackert ljud...

Postat

SPRECHEN SIE PURJOLÖK!? 😠

Welches Instrument is diese?

93101_2.jpg

Grönflöjt

Postat

Här är en video med xtc och deras låt seagulls screaming. Epiphoniumen (?) kommer in efter ca 1.10 och låter riktigt bra i sammanhanget. Här har någon gjort en video med tippi hedren ur filmen fåglarna som verkar nästan som om den vore gjord för låten. Särskilt om man följer med i texten som oxå finns med. Väl värd att ses.

Postat

Tjärlek? Rullas i tjära och fjädrar?

Va?

Purjolöksskämt...

Postat

Det finns inte många mer fult ljudande ord än kärlek.

Jo. Bröstvårta.

Det är så enkelt och ändå så vackert på engelska: nipple. Det låter sensuellt och vackert att säga det.

Bröstvårta. Det låter som ett födelseärr.

Postat

Vårtgård kan kanske funka som efternamn... Wilhelm Wårtgård - urkundsintendent...

Postat

stekt kyckling med chili och vitlök. mumsigt.

Postat

så mycket gillar jag inte ordet att jag kommer leta upp den

Det finns nog redan med. Det var en rätt lång tråd.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.