Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Jo förvisso. Men en lön, om en relativ låg sådan skulle kunna göra att de slipper sova under en bro eller i en kall husvagn, och kunde dela på en lägenhet utanför stan, samt få ordentligt med mat till sin familj om dagen så är väl det en stor vinst i sammanhanget? Ett lyft för deras liv? Allt som är bättre än deras nuvarande situation ser jag som något bra.

Det bor förresten ett gäng tiggare i några husvagnar en kilometer från där jag bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tanken slog mig då om man skulle ge dem möjlighet till arbete, samma arbete och lön som man annars lägger ut i låglöneländer? vilket skulle ge dom en inkomst och ett bättre liv här i Sverige? Lyfta dem ur fattigdomen och tiggeriet? Eller är det någon moralisk aspekt som jag missar här? Nån anledning till att man inte redan gjort detta? Eller har vi bara inte hängt med i utvecklingen som sker nu och hunnit tänka efter? Jag skulle åtminstone må väldigt bra om jag tog fram produkter som skapar jobbtillfällen och inkomst till människor som lever på existensminimum ute på gatan. Jag tänker mig såklart väldigt bra arbetsförhållanden, dock samma lön som om de hade arbetat i låglöneland, men som förmodligen är mycket mer än de skrapar ihop av tiggandet? Plus att de får ett mer anständigt liv. Hur ser ni på detta?

Jag förstår din idé, men det kommer aldrig att gå här. Dels har vi facken, och dels är det mycket kostnader förutom lönen. Vissa av de politiska partierna vill väl ha något liknande, fler låglönejobb, men som det ser ut nu kommer det nog inte hända, skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska ju tilläggas att det ju så klart är av goda anledningar. Gränsen mellan att hjälpa utsatta människor och att utnyttja människor är ju hårfin i det här läget. Båda situationerna betyder ju låga löner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo förvisso. Men en lön, om en relativ låg sådan skulle kunna göra att de slipper sova under en bro eller i en kall husvagn, och kunde dela på en lägenhet utanför stan, samt få ordentligt med mat till sin familj om dagen så är väl det en stor vinst i sammanhanget? Ett lyft för deras liv? Allt som är bättre än deras nuvarande situation ser jag som något bra.

Det bor förresten ett gäng tiggare i några husvagnar en kilometer från där jag bor.

Jag tror inte de lönerna du pratar om kan försörja en hel familj om vi snackar boende och mat. Det är dyrt att bo i Sverige

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ska ju tilläggas att det ju så klart är av goda anledningar. Gränsen mellan att hjälpa utsatta människor och att utnyttja människor är ju hårfin i det här läget. Båda situationerna betyder ju låga löner.

This.

Janne josefsson hade dykt upp på nolltid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag förstår din idé, men det kommer aldrig att gå här. Dels har vi facken, och dels är det mycket kostnader förutom lönen. Vissa av de politiska partierna vill väl ha något liknande, fler låglönejobb, men som det ser ut nu kommer det nog inte hända, skulle jag tro.

Mm. Misstänker att facken skulle stoppa det, vilket ju är synd, när alla skulle vinna på det.

Det ska ju tilläggas att det ju så klart är av goda anledningar. Gränsen mellan att hjälpa utsatta människor och att utnyttja människor är ju hårfin i det här läget. Båda situationerna betyder ju låga löner.

Min tanke var ju såklart att man skulle jobba på att få upp lönerna på sikt, om nu produkterna skulle sälja bra. Men förstår ju såklart att vissa människor skulle se det som utnyttjande, även om det inte är så, utan endast till för att hjälpa dom. Jag stör mig ju på att ingen skriker när i princip alla företag använder låglönearbete utomlands, eftersom det är för långt bort och man inte ser det, men skulle man göra det här skulle det bli kritik antagligen. Man skulle ju kunna försöka men man skulle väl snabbt få lägga ner igen och släppa ut dom på gatan igen. 😑 Jag hade ju inte gjort det för att tjäna stora pengar, utan hade det gått runt för mig och jag hade kunnat ge rimliga löner så hade jag varit mer än nöjd. Jag känner till en kille som tjänar stora pengar på att starta asylboenden men som inte sköts så snyggt, och det är väl sånna som honom som skapar just sådana fördomar mot människor som försöker hjälpa. 😏

Jag tror inte de lönerna du pratar om kan försörja en hel familj om vi snackar boende och mat. Det är dyrt att bo i Sverige

Tror du tiggande kan försörja en hel familj ordentligt då? Tänker att det åtminstone skulle ge dom mer, samt att de slipper tigga.

Här är hemsidan. http://ejtiggare.se/#top

Intressant. Samma tanke fast annat tillvägagångssätt, verkar dock inte så vinstgivande.

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...