Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons

Jag vill också vara vän med en hund. Men vi bor för litet och är alldeles för lata. Har funderat på att försöka hitta en annan familj eller några andra familjer med samma etiska syn på djur som jag har (svårt tydligen)som kan samäga och tillsammans ta hand om en hund.

Men folk har inte riktigt kommit till min nivå av kollektivism än, tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag vill också vara vän med en hund. Men vi bor för litet och är alldeles för lata. Har funderat på att försöka hitta en annan familj eller några andra familjer med samma etiska syn på djur som jag har (svårt tydligen)som kan samäga och tillsammans ta hand om en hund.

Men folk har inte riktigt kommit till min nivå av kollektivism än, tror jag.

Vart bur du då? Finns nog många som är i samma sits som du ändå.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Många har ju en hund som de inte hinner med riktigt pga ändrade livsförhållanden.

Så kanske någon sådan vill dela hund med dig? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag ogillar förhållningssättet man tydligen måste ha med hundar om de inte ska äta upp en till slut.

Hundägare=slavägare.

Vill man vara det? Varför måste hundar vara så långt efter i sin utveckling till individualister? Så man måste disciplinera dem för att det ska fungera i en flock (människo-hund-familjflock). Det är vårt eget fel, jag vet, eftersom vi behandlat hundar på samma sätt i alla år. Genom stenhård disciplin och förtryck.

=)

Jo, jag är allvarlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl lite konstigt att önska trevlig helg på en måndag, exempelvis, men det kanske bara är jag.

Vart är vi på väg?

10p

Vi lämnar bokläsande insektsdam och färdas nordost mot väst. I vår stad är vintern påväg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag ogillar förhållningssättet man tydligen måste ha med hundar om de inte ska äta upp en till slut.

Hundägare=slavägare.

Vill man vara det? Varför måste hundar vara så långt efter i sin utveckling till individualister? Så man måste disciplinera dem för att det ska fungera i en flock (människo-hund-familjflock). Det är vårt eget fel, jag vet, eftersom vi behandlat hundar på samma sätt i alla år. Genom stenhård disciplin och förtryck.

=)

Jo, jag är allvarlig.

Det där var ett udda sätt se på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Micke H:

Jo, säkert är det udda. Men om du jämför med hur katter är och förhållandet katter-människor emellan så är det inte så udda längre. Jag gillar inte tanken att just människan ska äga levande varelser på det sättet som man onekligen gör med hundar exempelvis. Äga och bestämma över, som en allsmäktig gud.

Hundar är för underbara varelser för att leva som bihang till ruttna människor.

Fast det finns så klart bra hundägare också. Men det är konstigt att vilja hunsa runt på en annan levande varelse på det viset som krävs med en hund.

HUNDAR - FÖRENA EDER! Slå er fri.

Jag kanske behöver sova?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Fast mina hundar har jag nästan ingen pli på alls. Men de är lydiga ändå. Detta eftersom deras rangordning är så tydlig mellan dem själva. Min roll som flockledare gör det naturligt att jag bestämmer lika mycket som det är naturligt att den minsta hunden är den som de äldre hundarna värnar mest.

När jag tränar dem i lydnad så är det alltid i form av lek. När jag bestraffar dem så handlar det mest om att de ska förstå att jag blir arg och varför jag blev det.

Ofta så är de lydigaste hundarna det bara för att husse och/eller matte har tränat lydnad på ett lekfullt sätt. Annars får man bara en hund som är undergiven och skygg. Så i de flesta fallen så är en jätte lydig hund en jätte lycklig hund.

Sedan så är det lie olika från ras till ras och hund till hund, när det kommer till hur mycket socialstimulans individerna behöver. Min äldsta tik är en naturlig ledare medans killen är en följare. Medans deras valp är en problemläsare. Båda de vuxna hundarna är omplaceringshundar medans valpen är deras valp som är uppfödd av mig. Men alla tre älskar när jag tränar dem i lydnad. Den äldsta tiken var bångstyrig o ch utmande mig mycket i början när jag tog över ansvaret för henne. Killen hade blivit en ensamhund efter att alltid haft sällskap, så han underkastade sig tiken och blev en av vår flock över en natt bara. Tiken blev genast mycket lydigare då hon ville vara duktigare än killen. Samtidigt så fick hon ju någon att bestämma över och slutade utmana mig för att se om jag var en värdig ledare. Nu har det blivit så att killen kommer och be mig om hjälp när tiken är jobbig och för bossig. Men när de nu har en valp tillsammans så är det oftast den yngsta i flocken som tjatar till sig det hon vill från sina föräldrar. Ligger någon av de vuxna och tuggar på ett ben som valpen vill ha så piper och ormar hon sig tills de vuxna låter henne ta benet.

De är dock dominanta över främmande hundar alla tre. Men det är oftast inget problem för de andra hundarna underkastar sig eller visar att de inte gillar mina hundar, så då finns det inget behov för mina hundar att försöka hävda sig eller att bjuda till lek alls. Så jag är övertygad om att de flesta hundarna mår bra av att ha en stark ledare då detta gynnar flocken och får dem att känna sig tryggare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akvariefiskar då?!

Vilket obegripligt förtryck.

FREEDOM FOR ALL THE akvarieFISH!

Eller är vi inte på Vego.se nu?

Jag kan inte citera i den här webläsaren:

@k9

Vi bor i Bro-bro-bromma så det finns ju folk med hundar som kanske kan tänkas vilja dela med sig. Så länge som de inte hör om mina djuretiska ideologier, vill säga. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Tror att de som skaffar en hund för att hå någon att bestämma över är få. Däremot så är det nog många som tror att man måste vara hårdare emot hunden än man faktiskt måste vara. Eftersom hundarna ar så avkännande så kan man leda dem genom att bete sig på det sättet man vill att de själva ska bete sig på.

Min tik var mörkrädd när jag tog över henne. Hennes förr ägare var mörkrädd så hon hade lärt sig att det var läskigt med mörker. Men jag trivs i mörker så det tog en vecka så gillade även Puma kvällspromenader och nattbad. Hon fick panik när det åskade också, me njag gillar åska så jag brukade sätta mig och läsa på balkongen när det åskade, bara för att hon skulle märka att jag inte brydde mig om åskan.

Hon brukar voffa till lite lågt når hon hör något utanför huset. Jag brukar då bara säga -Ja då vet jag, så är det inger mer med det. Men att hon vaktar lite lagom är ju något jag upplever som en bra egenskap när jag lämnar dem ensamma hemma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att de som skaffar en hund för att hå någon att bestämma över är få. Däremot så är det nog många som tror att man måste vara hårdare emot hunden än man faktiskt måste vara. Eftersom hundarna ar så avkännande så kan man leda dem genom att bete sig på det sättet man vill att de själva ska bete sig på.

Min tik var mörkrädd när jag tog över henne. Hennes förr ägare var mörkrädd så hon hade lärt sig att det var läskigt med mörker. Men jag trivs i mörker så det tog en vecka så gillade även Puma kvällspromenader och nattbad. Hon fick panik när det åskade också, me njag gillar åska så jag brukade sätta mig och läsa på balkongen när det åskade, bara för att hon skulle märka att jag inte brydde mig om åskan.

Hon brukar voffa till lite lågt når hon hör något utanför huset. Jag brukar då bara säga -Ja då vet jag, så är det inger mer med det. Men att hon vaktar lite lagom är ju något jag upplever som en bra egenskap när jag lämnar dem ensamma hemma.

"hon fick panik när vi älskade också" läste jag och nickade förstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Sedan så är det ju inte helt ovanligt med katter som är lika tillgivna som hundar om de stimulerats med mycket mänskligkontakt när de vuxit upp. Men många människor tycker ju att katter som är sociala är störda katter, tyvärr.

Även burfåglar kan vara riktigt sociala och roliga om de ges möjlighet att utveckla sin personlighet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...