Jump to content
Annons

Den allmänna snacktråden, 2015


Linus

Recommended Posts

Annons
k9 (oregistrerad)

Det finns inget som tyder på att någonsin brutit mot naturlagarna och när man talar om generella regler är extrema undantag inte särskilt intressanta. Kan ens kropp inte tillgodogöra sig näring från mat t ex bör man vara mer orolig för att dö än sin vikt

Träning förbrukar energi och bidrar indirekt till att du tappar vikt, aldrig att du ökat i vikt. Människans fysiologi skiljer sig inte sinsemellan på så grundläggande sätt och det går emot allt som är rimligt.

Jag syftade på fettsugningar och operationer för att minska i vikt som onaturliga.

Extremare fall är inte så ovanliga alls. Folk har ju mer och mer problem med vikten just nu. Ibland är det stressrelaterat misstänker man, men man tror ju mera på att vi har utsatt oss för så mycket hormonstörande ämnen under vår uppväxt. Samtidigt som man bara pratar om dem som har problem med övervikt så glömmer man alla dem so inte kan gå upp i vikt med.

Genom att äta rätt och träna bra så kan man öka sin vikt i form av muskelmassa.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det är en nedbrytning av vad jag sa. Delar man upp motion i sig så kan man få fram tusentals sätt att nå vikt. Hursomhelst är det effektivare att äta mindre än att träna mera, då träning inte förbrukar så mycket energi som många tror

Lätt att drabbas av Ortorexi då. Många har ju blivit sjuka för att de resonerat just så. Man tror att det snart är ett lika stort folkhälsoproblem som övervikt.

Sanningen är ju snarare att man inte bränner så mycket fett under själva träningen. Man bränner fettet när musklerna återhämtar sig efter ett träningspass. När man tränar så vill kroppen förbränna kolhydrater. När kroppen förbränner kolhydraterna så slits muskeln ner och tappar en del av sin massa. Men den ser större ut för att den fylls med blod under och strax efter träningen. Det är när kroppen får återhämta sig som muskeln faktiskt växer. För kroppen vill reparea och förebygga att muskeln skadas vid nästa arbetsbelastning genom att bygga muskeln större än den var innan den utsattes för stressen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag syftade på fettsugningar och operationer för att minska i vikt som onaturliga.

Extremare fall är inte så ovanliga alls. Folk har ju mer och mer problem med vikten just nu. Ibland är det stressrelaterat misstänker man, men man tror ju mera på att vi har utsatt oss för så mycket hormonstörande ämnen under vår uppväxt. Samtidigt som man bara pratar om dem som har problem med övervikt så glömmer man alla dem so inte kan gå upp i vikt med.

Genom att äta rätt och träna bra så kan man öka sin vikt i form av muskelmassa.

Ok, operationer kan såklart ändra vikten.

Om ens ämnesomsättning förändras krävs det bara förändringar av energiintaget för att kompensera, så det faller under min tidigare förklaring. Att träna ökar fortfarande inte vikten, utan motverkar viktuppgång. Det enda träning kan ändra är hur energin man tar in lagras.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Träning för mig handlar mer om att må bra än gå ner i vikt.

Som Bengt Bedrup sa: Jag tränar inte för att hålla mig ung utan för att bli gammal.

För mig med. Men jag var tvungen att gå ner i vikt för att må bättre. Eftersom jag var för tung för min kropp.
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ni kan nu kalla mig pappa Overkill! Idag fick vi en dotter 🙂

Grattis fader Overkill. 🥰 :wub: 🥰

När får hon sin förta gitarr? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ok, operationer kan såklart ändra vikten.

Om ens ämnesomsättning förändras krävs det bara förändringar av energiintaget för att kompensera, så det faller under min tidigare förklaring. Att träna ökar fortfarande inte vikten, utan motverkar viktuppgång. Det enda träning kan ändra är hur energin man tar in lagras.

Fler och fler får problem med att tillgodogöra den näringen man äter. De kan äta vad som helst utan att kroppen tar upp den näringen som den behöver. Många av dem som inte kan gå upp i vik glöms bort då folk tycker att det är ett lyxproblem. Ofta så beror det på hormonstörningar som gör att man inte kan ta tillvara på all den näring och energi man får i sig. På samma sätt som någon som är glutenintolerant inte kan bryta ner gluten i kroppen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Lätt att drabbas av Ortorexi då. Många har ju blivit sjuka för att de resonerat just så. Man tror att det snart är ett lika stort folkhälsoproblem som övervikt.

Sanningen är ju snarare att man inte bränner så mycket fett under själva träningen. Man bränner fettet när musklerna återhämtar sig efter ett träningspass. När man tränar så vill kroppen förbränna kolhydrater. När kroppen förbränner kolhydraterna så slits muskeln ner och tappar en del av sin massa. Men den ser större ut för att den fylls med blod under och strax efter träningen. Det är när kroppen får återhämta sig som muskeln faktiskt växer. För kroppen vill reparea och förebygga att muskeln skadas vid nästa arbetsbelastning genom att bygga muskeln större än den var innan den utsattes för stressen.

Att gå ned i vikt innebär inte att man har en ätstörning. Det jag beskriver är de biologiska processerna, de säger ingenting alls om man väljer att svälta sig och springa flera mil om dagen eller skippa den där extra kakan varje kväll, så jag förstår inte hur du gör den kopplingen.

Ett stenhårt träningspass på en timme utan pauser bränner motsvarande ett glas mjölk och en banan ungefär; utifrån min personliga erfarenhet är det mindre än vad de flesta förväntar sig. Huruvida kroppen nyttjar glykogen eller fett beror på vilken typ av rörelser man gör och vilket folkslag man består av. Inuiter t ex besitter förmågan att använda fett som bränsle när de använder armarna, något som är unikt för dem. Att glykogen, eller kolhydrater som du säger, skulle bryta ned musklerna är bara falskt. Det finns inget samband mellan att använda glykogen som energi och en negativ proteinsyntes bortsett från att de sker samtidigt vid styrketräning. Att proteinsyntesen är förhöjd som en följd av styrketräning har du såklart rätt i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fler och fler får problem med att tillgodogöra den näringen man äter. De kan äta vad som helst utan att kroppen tar upp den näringen som den behöver. Många av dem som inte kan gå upp i vik glöms bort då folk tycker att det är ett lyxproblem. Ofta så beror det på hormonstörningar som gör att man inte kan ta tillvara på all den näring och energi man får i sig. På samma sätt som någon som är glutenintolerant inte kan bryta ner gluten i kroppen.

I Sverige finns det ca 700 personer med cystisk fibros. Det är inte vanligt förekommande per rimliga standarder. Har du kännedom om andra specifika sjukdomstillstånd som innebär att det inte går att äta sig upp i vikt finns på t ex 1177 eller annan legitim sida får du gärna länka. Den överväldigande majoriteten av de som inte "kan" gå upp i vikt kan visst det. Det är väldigt vanligt förekommande att de som börjar räkna kalorier har väldigt lätt att både gå upp och ned i vikt.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Eftersom det är i längsta vi skriver så höll jag mig till grova förenklingar och generaliseringar utan att gå in på detaljerna i frågan. Att gå ner i vikt behöver inte vara en ätstörning, nej. Men att inte kunna gå upp i vikt behöver inte heller vara en ätstörning. Många har fysiska orsaker till att de inte kan gå upp i vikt utan att lida av dem med, så de har forskats för lite på detta "problem" just för att det inte är ett problem.

Diabetiker är ju en grupp som kan ha svårt för att gå upp i vikt. Min mor är en av dem, sedan så har jag tv vänner till i samma situation.

Folk som lever med intolerans som inte uppdagas kan få problem med att g upp i vikt. Min kusins man höll på att dö pga en glutenintolerans som han inte vite att han hade.

Chronos Sjukdom kan leda till att man inte går upp i vikt.

Listan på vanliga sjukdomar som har påverkan på vikten kan göras mycket, mycket längre här. Sedan så är det många sjukdomar om är åldersrelaterade med. Sjukdomar som drabbar en tiondel av de gamla är ju en vanlig sjukdom band gamla, även om det ändå är en mycket ovanlig sjukdom om man bara ser till de yngre.

Det finns ju flera tusentals väldigt eller relativt ovanliga sjukdomar som inte drabbar så många. Men samlar man alla dessa ovanlig sjukdomar så är det ändå många sm har någon form av vanlig sjukdom med. Oftast så för ju en sjukdom med sig en annan, i många fall så rapportera ju bara en sjukdomen som patienten säker vård för och de/de andra sjukdomarna missas i rapporteringen.

Så det finns en massa olika sjukdomar som kan liga bakom detta problem. Men ofta så är problemen med att inte gå upp i vikt bara ett av symtomen och inte det största problemet i sig.

Glykogen och kolhydrater är inte riktigt samma sak. Glykogen bildas lättast av kolhydrater men kan bildas på andra sätt med. Även här så var det en grov förenkling av mig. Och jag har ju inte sagt att glykogenet i sig skulle skada muskelfibrerna. Jag sa att musklerna tar skada när de förbränner energin. Vilket ju är sant. Men det är på grund utav ett "slitage" på musklerna och inte för att glykogenet isig skulle vara frätande eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vilket då? Är dom inte svåra att få tag på?

Har en samplad i Omnisphere 2. Tycker det låter så jäkla coolt att jag nu vill ut och jaga rätt på en riktig.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Varför då?

Det var något med insulinet och anda hormoner som påverkats av diabetesen. Ska fråga dem jag tänker på som jag känner men jag tror att de har gemensamt att de har gluten och/eller laktosintolerans med. Så det är ju inte diabetesen i sig som är boven, antar jag. Tror att det handlar om fler faktorer som ligger bakom det. Men jag ska fråga när jag får chansen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...