siggge Postat 31 december 2014 Postat 31 december 2014 Hej! Jag har fått ett stort problem på halsen när det gäller Logic. Vanligtvis brukar jag kunna hitta ett svar på mina problem genom Google men den här gången har jag inte hittat nåt som varit till hjälp. Så mitt hopp ligger nu här! Vid inspelning och uppspelning i logic x får jag upp följande meddelande: "error trying to synchronize audio and midi logic" och så nämns det en sample rate( typ 40263). Jag har testat följande grejer: 1. Frysa alla spår jag inte använder 2. Ha ljudkortet direkt inkopplad istället för i en USB-hub 3. Uppdaterat till senaste drivern på ljudkortet 4. Startat om datorn och logic 5. Ändrat buffert sizen i logic(och ljudkortet med) 6. Sett till att det är samma sample rate i logic som på ljudkortet 7. Testat olika klockinställningar i logic 8. Testat kryssa av core audio och på det igen Har säkert testat fler saker men detta kom jag på nu. Jag har en MacBook PRO från 2011 (4 GB ram, 2,7 intel core processor) och kör Yosemite. Noterbart är att de senaste drivinställningarna för ljudkortet är för Yosemite med! Hoppas någon kan hjälpa mig och bli en hjälte.. Gott nytt år!
vstrs Postat 1 januari 2015 Postat 1 januari 2015 Gott Nytt År. Jag kör inte mac. Du får antagligen en timeout mellan olika processer. Kolla så du inte har någon extern klocka som master. Kanske kör du MTC och klocka samtidigt? Du kan slå av logics autosynk till extern utrustning m du vill. Slå av pluggar som synkar till tempo. Har du ändrat samplerate i logic på sistone,inte på ljudkortets egna inställningar? Prova. Om du fortfarande inte har hittat felet så ska du börja tweaka tjänster, din dator hinner inte med. Ta en komplett backup över ditt system. Nu går vi mot överkurs så tänk dig för. Avinstallera program/widgets som du inte behöver. Ta bort program som startar när du loggar in . Slå av animeringar, skärmsläckare, skrivarserver, energispartjänster, trådlöst nätverk och nätverkstjänster. Kolla att hårdisken inte är full. Ta bort allt skit från desktop och raden tray med program. I detta läge kan du antagligen bara använda datorn till musik. Ännu inte fixat det? Köp mera minne. Man kan använda gamla datorer till musik men man måste ha tillräckligt med minne. Funkar det ändå inte? Trasiga drivers från tillverkare? Inte det heller? Köp ny dator. Typ i den ordningen.
JakobP Postat 1 januari 2015 Postat 1 januari 2015 Har det funkat bra tidigare ? Vilka förändringar har du isf gjort i datorn sedan allt var ok ? Har du problemet i alla projekt ? Versioner på OSX och Logic ?
engineer Postat 1 januari 2015 Postat 1 januari 2015 Förmodligen något med ditt ljudkort. Vad händer om du kopplar ur ditt ljudkort och använder det inbyggda? Funkar det fint har du hittat boven. Annars har det hänt något i din installation. Svara också på JakobPs frågor. De är vettiga.
siggge Postat 1 januari 2015 Trådstartare Postat 1 januari 2015 Jag har testat det där med MTC och klocka tror jag men ska testa igen! Det har fungerat bra tidigare men problemet uppstod första gången för några veckor sen och jag har inte gjort några ändringar den senaste tiden. Det är inte problem i alla projekt utan uppstår efter ett tag när jag arbetat. Det har inget med CPU att göra för det har jag kollat. Kopplar jag ur ljudkortet funkar det men det konstiga är att förra veckan hade jag med ljudkortet till replokalen för att spela in trummor och då var det inga problem alls. Kör Yosemite (10.10.1) på en macbook pro med 4gb ramminne. Logic X(10.0.7) är versionen på Logic.
siggge Postat 2 januari 2015 Trådstartare Postat 2 januari 2015 Har inte testat en annan USB-kabel men nu märkte jag att det även hände samma sak med det inbyggda ljudkortet. Däremot hände det inte häromdagen när jag hade med mig datorn och satt hos en kompis och jobbade(med det inbyggda). Låter konstigt, men kan det va nåt med min el eller nåt här hemma!?
siggge Postat 3 januari 2015 Trådstartare Postat 3 januari 2015 Noterbart är att det inte är några problem att spela upp musik via till exempel Spotify.
Peter Roos Postat 3 januari 2015 Postat 3 januari 2015 (redigerat) Har fått samma meddelande med Logic Pro, MBox 2 Pro och Mac Mini i7 med 4 gig RAM. Jag misstänker att det är någon överbelastning av systemet? När man startat ett nytt tomt projekt så försvinner problemet. mvh/Peter Redigerat 3 januari 2015 av Sleap
siggge Postat 3 januari 2015 Trådstartare Postat 3 januari 2015 Har fått samma meddelande med Logic Pro, MBox 2 Pro och Mac Mini i7. Jag misstänker att det är någon överbelastning av systemet? När man startat ett nytt tomt projekt så försvinner problemet. mvh/Peter Ja jag trodde med det var nån överbelastning men Logic tar inte så mycket processorkraft de gånger detta hänt. Du har rätt, startar man ett nytt projekt försvinner det men känns jobbigt att behöva exportera alla spår i de andra projekten..
Peter Roos Postat 3 januari 2015 Postat 3 januari 2015 Ja, trist är det:-( Inte ens Logic funkar helt bra. De gånger som det uppstod för mig hade jag en väldig massa kanaler och pluggar. Det kan ju också vara någon plugg som inte funkar hundra med programmet. Jag har t.ex. impOscar som inte lirar speciellt bra med varken Logic eller Pro Tools 10/11 (det har inte kommit en enda uppdatering sen jag köpte den, buh).
siggge Postat 3 januari 2015 Trådstartare Postat 3 januari 2015 Ja, trist är det:-( Inte ens Logic funkar helt bra. De gånger som det uppstod för mig hade jag en väldig massa kanaler och pluggar. Det kan ju också vara någon plugg som inte funkar hundra med programmet. Jag har t.ex. impOscar som inte lirar speciellt bra med varken Logic eller Pro Tools 10/11 (det har inte kommit en enda uppdatering sen jag köpte den, buh). Ja samma här. Men jag har bara använt Logics egna pluggar de gångerna de hänt. Innan använde jag mycket från Komplete 8 utan några problem...
siggge Postat 14 maj 2015 Trådstartare Postat 14 maj 2015 Tänkte bara köra en uppdatering så här nästan ett halvår efter: Jag har nu bytt till en SSD-disk och uppgraderat minnet från 4GB till 16GB samt blåst bort damm med tryckluft inne i datorn. Inget har hjälpt! Tänkte höra om det är någon som har något nytt tips att komma med?
JakobP Postat 17 maj 2015 Postat 17 maj 2015 Vilket ljudkort har du ? Kör du i 44,1 khz ? Hjälper det inte att höja buffersizen ?
siggge Postat 17 maj 2015 Trådstartare Postat 17 maj 2015 Vilket ljudkort har du ? Kör du i 44,1 khz ? Hjälper det inte att höja buffersizen ? Roland octa capture Kör i 44,1 både i logic och ljudkortets inställningar Nej det hjälper tyvärr inte..
engineer Postat 23 mars 2016 Postat 23 mars 2016 Tänkte bara köra en uppdatering så här nästan ett halvår efter: Jag har nu bytt till en SSD-disk och uppgraderat minnet från 4GB till 16GB samt blåst bort damm med tryckluft inne i datorn. Inget har hjälpt! Tänkte höra om det är någon som har något nytt tips att komma med? Hej! Har varit borta från forumet, men kom tillbaka nyss. Hoppas du redan löst det, annars låter det som att du behöver ominstallera datorn. Tråkigt? Ja! Men det kommer hjälpa.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.