Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hallå!

Är det värt att investera i ett usb ljudkort för studiomonitorernas ljudkvalite eller märker man knappt skillnad? Focusrite Forte som ett exempel.

Mvh Isac

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Det beror nog mycket på vad du använder ljudkortet och högtalarna till. Men det beror nog ännu mera på hur din hörsel är. För vi alla hör ju lite olika bra och hör lite olika frekvenser med. Själv har jag problemet att jag har för "bra" hörsel och kan ibland tycka att en instrumentkabel förstör ljudet, trotts att andra inte alls reagerar på att det skulle vara någon skillnad över huvud taget.

Om du bara lyssnar på mp3 or så blir skillnaden nog inte så stor. Men om du använder högre samplingsfrekvenser och fler bits i det program du skapar musiken i så kan det bli betydligt större skillnad med ett bättre ljudkort. Särskilt om du köp på många spår och har mycket effekter i din musik. Så när du skapar musik så kommer du nog höra skillnad men inte när du bara använder datorn som en multimedia enhet.

Men frågan är ju hur stor skillnad du själv skulle uppleva och sedan om du tycker det är värt att lägga pengarna på ett bättre ljudkort. Just det ljudkortet du nämnde har jag ingen koll på alls, så det kan jag inte kommentera tyvärr.

Känns som att jag skrev ett långt svar utan att faktisk svara på dina frågor egentligen. Hoppas du hade någon nytta av svaret ändå. 😛

• Gilla 1
Postat

Jag upplever en avsevärd skillnad när jag växlar mellan det inbyggda ljudet i min dator och mitt UAD Apollo. Största skillnaden tycker jag är diskanten som på de inbyggda korten ofta är jobbig och otydlig. Men det finns säkert de som inte hör någon skillnad alls. Som k9 skriver så har vi ju alla lite olika hörsel, på gott och ont.

Det går att köpa ganska bra kort begagnade för under tusenlappen idag, så det kan vara ett alternativ.

k9 (oregistrerad)
Postat

Tyvärr lågt utanför min egna genre och mjukvara. Men jag skulle gissa att det är mindre viktigt i ditt fall då. För den bilden jag har av house är att man oftast har en väldigt komprimerad ljudbild och först och främst mixar så att man har ett bra tryck i musiken i stället för att hitta en bra dynamik. Men det kan vara lite fördomar och felaktigheter i det antagandet iofs.

Men om du gör låtar som är mera avskalade och softa så kanske det är en bra idé med ett bättre ljudkort så att du inte får några frekvenser som blir störande. Samtidigt så kan det vara bra att höra så att alla frekvenser du gillar är med i dina mixar med.

Om jag tänker efter lite så spelar det nog ingen roll vilken musik man sysslar med alls egentligen. Har man bra hörsel och ett tränat öra så är det nog värt att satsa på bättre prylar bara för att vara på den säkra sidan. Under förutsättning att man inte köper dyrare prylar än man faktiskt har råd med och att man faktiskt använder de prylar man köper. Ibland så kan det kännas mera inspirerade att veta att man har bra prylar att jobba med. Ibland så leder det bara till att man kommer på en massa andra saker som man borde uppgradera och att man därför tappar lite skapargnista för att man stirrar sig blir på prylarna.

Så om du hittar ett ljudkort som du vill satsa på så gör det när du har råd med det. Medans du letar så kan du ju lära dig hur du använder EQ när du mixar för att få ut så mycket som möjligt av din musik. Men det viktigaste är nog ändå att man jobbar med sin musik för att hitta nya uttryck och finner en lite egen stil och identitet i sitt skapande.

k9 (oregistrerad)
Postat

Det går att köpa ganska bra kort begagnade för under tusenlappen idag, så det kan vara ett alternativ.

Jo med det svaret, från Rainydays, i åtanke så vill jag nog påstå att du borde skaffa ett bättre ljudkort. För om du köper ett beggat så kan du ju komma billigare undan eller få ett bättre för samma pengar. Om du sedan hittar någon som vill lägga sång på dina låtar så är det ju bra att ah möjligheter att spela in hemma med.
Postat

Upplever konkret skillnad här med, även om det är ganska dyrt kort. Det är ingen subtil skillnad liksom.

Men jag tror skillnaden är större mellan "billiga" kort, tror skillnaderna mellan dyra kort är betydligt mindre. Skillnad 500kr och 2000kr är säkerligen större än mellan 17500 och 20000. Så ju mer du betalar för ett kort, desto mer betalar du för mindre skillnad. För hemmabruk, utan avancerade in/utgångar, så behöver man inte så mycket.

Körde med T.C. Desktop Konnekt 6 för längesen (som sen utsågs till bäst ljudande ljudkort under 5000kr av Sound on Sound). Hade aldrig några problem med det, och det lät alldeles grymt bra. Det får man tag på begagnat för under tusenlappen idag. Låt inte priserna förblinda.

Ibland får man en bild av att folk bara köper ett hyggligt dedikerat kort för dom ljudbehov man har, med tanken att då slipper man säkert tänkbara tråkiga överraskningar. Tror den bilden av saker är rätt vanlig.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag svarade i din förra tråd Isaclund, upptäckte att länken var fel.

Här är det klipp jag försökte länka till i förra tråden.

Klippet ovan är slumpmässigt klippt mellan original wavfil och min gamla Samsung laptops DA.

Det är inte jättestora skillnader för då skulle det höras tydligt när jag växlar mellan original wavfilen och laptopens DA. ADDA nu för tiden är bra i nästan alla ljudkort som är till för musik tycker jag. Tillräckligt bra för att man skall kunna mixa med dessa utan problem.

Mitt råd är att köpa att ljudkort avsett för musik för att du får bättre latency än med ett inbyggt ljudkort och AD omvandlaren som du använder för att spela in tex sång är ofta riktigt usla i det inbyggda ljudkortet på en laptop.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.