Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tja!

Detta blir mitt första inlägg här på forumet. Jag har arbetat i FL snart 6 månader, och känner att detta verkligen är det jag vill hålla på med. Men för att komma vidare skulle jag behöva lite hjälp.

När jag har mixat allt så att det låter bra i FL så sparar jag det till en mp3 eller wav. När jag sedan lyssnar på den sparade filen så låter det riktigt kasst! Kicken försvinner nästan helt, leaden sänks osv.

Skulle vara oerhört tacksam om någon skulle kunna komma med förslag på vad som kan vara fel, samt hur man löser detta. 🙂 Har googlat runt en del, men hittade inget som kunde vara till hjälp.

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Är det även dåligt ljud när du lyssnar på mp3:an i din dator? Vad har du för lyssning när du gör musiken, kan det kanske vara något som spökar med den?

Har du för mycket bas i högtalare/hörlurarna så blir det för lite bas i mixen. Detta eftersom du luras av basen som låter starkare i högtalarna än vad basen faktiskt är i din mix.

Kanske så har du valt att spara låtarna i för låg mp3 kvalité med.

Postat (redigerat)

Ja, den låter dåligt både med och utan hörlurar. Har även testat att skicka den till min telefon, men det låter lika dåligt där.

Som du säger skulle det kunna vara ett problem med att jag brukar maxa basen på högtalarna 😄 Men då borde det väl låta likadant när jag spelar upp den i samma högtalare?

Här är mina inställningar för Mp3

post-38700-0-77348100-1419852148.png

Redigerat av Boorly
k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jo, basen borde ju låta likadant om du använder samma inställningar och samma utrustning vid mix och lyssning. Det var därför jag undrade om det var någon effekt eller något annat som påverkade ljuset i din DAW. 🙂

Men ett tips är att du genast slutar att maxa basen i högtalarna när du mixar. För det leder ju bara till att du faktiskt får mindre bas på själva mixen. Eftersom du luras att tro att basen ligger rätt i mixen när den är på tok för låg egentligen. Hela mixen påverkas ju också av att balansen mellan bas, mellanregister och diskant blir förvriden medans du mixar. För mixandet bygger ju på att man ska hitta en balans i ljuden och instrumenten men också på hur man panorerar ljuden i stereo och hur man eq:ar de olika instrumenten i mixen.

Redigerat av k9
Postat (redigerat)

Du kör med 160 kbps bittrare på mp3:an, blir hörbart sämre då tycker iaf jag,

öka till 256 el 320 och se om det blir bättre 🙂

EDIT Men när du tar ut den som wav-fil borde ljudet vara ok förstås..., skumt !

Redigerat av JakobP
Postat

Det löste sig, pillade runt lite med inställningarna igår och fick till slut till det. Tack för tipset, kanske blir ännu bättre då 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.