Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en fender stratocaster american standard (tror det är en 2008) När jag stämmer mörka e strängen rätt, så blir F alldeles för hög ton och G likaså, den börjar rätta till sig i A och och vid c är den ok. Jag har 009-42 strängar som alltid och intoneringen är ok. Behöver jag justera halsen?

Om jag håller nere första och sista bandet så är det nog närmare 1 mm glipa vid 7 bandet och det skulle väll vara max 0,3-0,5 mm? Och isåfall, skall jag då dra åt dragstången?(inte släppa väll ) Och vad ska jag ha för verktyg? och vart skruva? Jag ser ett hål uppe vid huvudet men jag kan inte se vad det ska va för verktyg,

Ska man vrida ett kvarts varv i veckan tills det är bra, läste jag någonstans?

Skall hämta ett bladmått och kolla glipan exakt

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Vist är det tråkigt när man måste mecka med guran, men det är ju inget som säger att det inte är lätt att åtgärda heller. Förr eller senare så måste man ju justera halsar osv på vilken gitarr som helst. Om det nu är halsen som måste justeras. Försök att se om halsen ser böjd ut eller om den har vridit sig lite.

Du justerar dragstången i halsen med en vanlig insexnyckel. Och du gör det mycket riktigt i hålet på den änden som skallen sitter i. Och jo det är bra att inte dra åt stången för mycket på en gång. Så testa att dra ett kvartsvarv eller så.

Det kan ju vara något band som är slitet med och måste bytas eller filas till lite.

Är det halssadeln som har fått lit en smäll så kan det också vara orsaken till ditt problem. Då måste man byta den.

Det kan också vara i stallet som problemet sitter. Kanske så har en fjäder i svajet blivit lite slapp och drar stallet lite snett. Testa i så fall att spänna fjädern lite eller att höja stallet en liten smula.

Har du möjlighet att få hjälp så ta hjälp, men be att få vara med när problemet blir fixat. Så att du lär dig göra det själv. Men om du bara tar det lugnt och bara gör små justeringar så kan du säker lösa det själv med hjälp av t ex youtube. 😉

Har du väldigt torr luft hemma, vilket man ofta har såhär på vintern, så kan det vara bra att förvara guran i sitt case tillsammans med en fukthållare. Eller att ha en luftfuktare i det rummet som man har sina instrument. Detta för att förebygga att man får problem när trät i gitarren påverkas av just torrhet. ett lite bonus tips bara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.