rockstone Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 testar ez drummer 2,men det låter ju så mycket maskin, kan man ställa in nånting ,har för mej att det kan heta typ valecy.........? så att inte alla slag är lika hårda, eller kan man kanske osynka slagen ytterst lite? Har ni några knep?
Henric Svensson Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 (redigerat) Använd dom färdiga midigrooven som är inspelade av riktiga trummisar, sen kan du justera velocity samt öka/minska antalet slag, jobba med spökslag på virvel m m - kvantisera inte! Går också att fördröja/tidigarelägga midispåret i dom flesta DAW:s.....velocity är nog ordet du söker! Med vänlig hälsning Henric Redigerat 26 december 2014 av Henric Svensson
Den Gode Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 (redigerat) Så här kan man ställa in så att man inte får samma samples hela tiden, tror jag. http://www.toontrack...in-ezdrummer-2/ Redigerat 26 december 2014 av Den Gode
rainydays Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 Så här kan man ställa in så att man inte får samma samples hela tiden, tror jag. http://www.toontrack...in-ezdrummer-2/ Oh, jag tyckte väl att det blev var väl mycket kulsprutseffekt, men valde att leva med det och irritera mig på det tills vidare. 😄 Hade missat den inställningen. Tackar!
laban1 Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 Humanize fanns i EzDrummer1 den är "always on" i EzDrummer 2. från Toontrack forum: "humanize is only for choosing which samples to play from the sample pool. Without it the playback would feature the machine gun effect that is typical for... well, less natural sounding drum samplers. It has nothing to do with the actual timing of the drummer. We removed the control since we figured that no one would ever want to turn it off." https://www.toontrack.com/forum/requests-and-feedback/humanize-1/
laban1 Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 Vill du ändra timing så kan du kanske göra det i din DAW: I cubase 7.5 finns i alla fall en random funktion som kan flytta slagen något i förhållande till t ex 16 delarna. Om du tycker det behövs.
rockstone Postat 26 december 2014 Trådstartare Postat 26 december 2014 Vad gör man med velocity ratten då
rainydays Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 Vad gör man med velocity ratten då Den styr hur hårt det ska bankas på trumman.
DigRules Postat 26 december 2014 Postat 26 december 2014 EZDrummers Humanize funktion är på sin höjd ok, men tyvärr låter den inte riktigt som många andra trumprograms inbyggda round-robin funktion. Nackdelen med EZ's Humanize är att den ibland verkar randomisera mellan olika velocitynivåer istället för att använda olika samplingar på samma velocitynivå. Detta leder ibland till att vissa ljud accentueras felaktigt för kraftigt eller svagt.
rockstone Postat 28 december 2014 Trådstartare Postat 28 december 2014 Men när jag gör egna takter, och använder så blir det exakt sammas tex vervel slag som används varje gång eller?
laban1 Postat 28 december 2014 Postat 28 december 2014 Men när jag gör egna takter, och använder så blir det exakt sammas tex vervel slag som används varje gång eller? pröva att lägga virvelslag med exakt samma velocity på varje 16-del. Låter det som ett maskingevär?
DigRules Postat 28 december 2014 Postat 28 december 2014 Men när jag gör egna takter, och använder så blir det exakt sammas tex vervel slag som används varje gång eller? Gör som Laban1 föreslår så hör du om det låter statiskt eller inte med eller utan Humanize-funktionen. Prova även att lägga alla velocitynivåer lite högre och lägre, exempelvis alla på 100 eller 80, så märker du också ifall Humanize verkar hämta samplingar från andra velocitynivåer eller om det är alternativa samplingar från samma velocitynivå. Det kanske är annorlunda på EZDrummer2 än det är på EZDrummer1.
crillemannen Postat 28 december 2014 Postat 28 december 2014 (redigerat) Med dagens trumm-program så beror det mest på den som programmerar trummorna om det låter äkta eller ej. Dels kan man ju använda midi-grooves som någon spelat in eller så får man programmera själv. Kan man spela trummor blir det givetvis lättare men använder man färdiga grooves så kan man ju editera dem om man tycker de är stela. Jag testade nyligen Made of Metal tilläget och förutom lite svaga bell-rides (som vanligt) så var det nog en av de bästa tillägen jag testat. Det lät bara som riktigt bra akustiska trummor med galet stort rum 😄 Redigerat 28 december 2014 av crillemannen
Die Hard (oregistrerad) Postat 28 december 2014 Postat 28 december 2014 (redigerat) Även om man använder humanize så för bästa resultat bör man använda lite olika velocity också. Redigerat 28 december 2014 av Die Hard
axeman Postat 28 december 2014 Postat 28 december 2014 Ett snabbjobbat och effektivt tips: Hitta ett midikomp som har ett passande hihat- eller ridelir som passar det du ska göra. Drag and droppa till ditt arrangefönster och sedan rensar du bort allt utom hihat (eller ride) och programmerar/spelar egen kick virvel.
rundgång Postat 29 december 2014 Postat 29 december 2014 (redigerat) Jag köpte midi-pads att banka på då jag aldrig blev nöjd med trummorna ...är ingen trummis så att rita pluppar blev för mig otroligt svårt. På något sätt så har jag tvingats till att förstå hur jag ihop med basen ska få dynamiken att infinna sig. vet inte vad du kör för musik men även jag tyckte att allt lätt platt och programmerat även om jag ändrade anslag. Jag går in och redigerar då vsrken anslag eller takt är i närheten av bra... men jag har väldigt mycket lättare att hitta nivån på detta vis. Redigerat 29 december 2014 av rundgång
DigRules Postat 29 december 2014 Postat 29 december 2014 (redigerat) Ok, körde igång EZDrummer för första gången på väldigt länge och testade lite grann. 🙂 Utan Humanize blir det Hacke Hackspett så någon inbyggd round-robin funktion som många av de andra trumprogrammen använder verkar inte EZD1 ha, så istället för att ha alternativa samplingar på samma velocitynivå så verkar EZD1 blanda mellan intilliggande samplingar, inte optimalt tycker jag i alla fall. Programmerar man själv så kan man gott ha Humanize avstängt och programmera velocityn själv så får man den exakt som man vill ha den och sen eventuellt använda den inbyggda humanize-funktionen i DAW. Reapers humanize funkar faktiskt ganska bra i detta avseende då det får saker och ting att låta lite mer avslappnat och naturligt. Använder man de förprogrammerade midigroovsen så kan man testa både med och utan Humanize, ibland tycker jag det låter bättre utan Humanize på dem faktiskt. Allt ovanstående kanske inte gäller EZD2 dock, så där reserverar jag mig. Edit:stavfel Redigerat 29 december 2014 av DigRules
Den Gode Postat 29 december 2014 Postat 29 december 2014 Alla mänskliga trummisar är inte heller så jävla bra. 2
Bullerbyn Postat 29 december 2014 Postat 29 december 2014 Själv kör jag AD2 och har köpt på mig rätt mycket addons. Brukar använda färdiga grooves som jag editerar och på det sättet får jag aldrig dessa problem. Dessutom går det betydligt snabbare att smälla ihop ett trumspår.
Burnin Sven (oregistrerad) Postat 29 december 2014 Postat 29 december 2014 Jag har både AD och Ez drummer men kör nästan aldrig med Ez då det låter så tunt på nåt sätt
Die Hard (oregistrerad) Postat 29 december 2014 Postat 29 december 2014 Själv kör jag AD2 och har köpt på mig rätt mycket addons. Brukar använda färdiga grooves som jag editerar och på det sättet får jag aldrig dessa problem. Dessutom går det betydligt snabbare att smälla ihop ett trumspår. Gör samma sak. Enklast och eftersom man inte är någon trummis.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.