Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har för första gÄngen börjat spela in lite mer seriöst sedan jag flyttade för ett drygt Är sedan och har upptÀckt att jag fÄr ett störande klickljud i gitarren. Det verkar finnas nÄgot som stör nÄnstans och att gitarren plockar upp och förstÀrker detta men jag kan inte för mitt liv komma pÄ vad det Àr eller hur jag ska fÄ bukt med det.

Klicken kommer med lite drygt en sekunds mellanrum. De blir extra tydliga nÀr jag krÀmar pÄ med gain givetvis men de Àr Àven full hörbara annars med.

Saker jag testat:

* StÀngt av och dragit ur alla elektriska apparater, lampor etc.

* StÀngt av mobil och wifi (kan tyvÀrr inte stÀnga av grannens dock).

* Testat fem olika gitarrer och det Àr likadant med alla, humbucker som single coil.

* Testat olika ljudkort och förstÀrkare. Samma sak i alla, men det Àr tydligast i min Apollo. Kan tÀnka mig att det beror pÄ lÀgre brusgolv dÀr snarare Àn en förstÀrkt effekt.

* Testat pÄ olika platser i huset med gitarren i olika riktningar. Jag upplever att det blir nÄgot svagare pÄ vissa platser men det Àr inte markant.

Blir lite smĂ„tt galen pĂ„ detta. Är det nĂ„gon av er som har nĂ„gon idĂ© pĂ„ vad det Ă€r som kan orsaka dessa störningar? Kan det vara radiovĂ„gor? ElnĂ€tet i huset? Finns det nĂ„got sĂ€tt jag kan mĂ€ta det pĂ„ utan att köpa dyr utrustning?

Jag bor pÄ landet och det Àr hyfsat lÄngt till nÀrmsta radiomast sÄ det Àr inte supermycket störningar i luften, men det Àr klart att de finns.

Skulle det vara idé att försöka skÀrma av gitarrerna pÄ insidan? Klart att det aldrig skadar, men frÄgan Àr om ni tror att det skulle hjÀlpa i detta fallet?

Annons
Postat (redigerat)

Alltid trevligt med ett litet jul-mysterium. Eller hur? 😎

-Jordad kontakt till datorn?

-För liten buffer-size/frekvens pÄ ljudkortet?

-Kör du trÄdlöst med gitarren?

-Testat olika kablar mellan gitarr och ljudkort?

-Balanserade anslutningar?

-Aktiva eller passiva gitarr-mickar?

-Har du en masterklocka som syncar datorn och utomstÄende enheter inkl ljudkort?

Symptomen passar lite grann in pÄ klockproblem, alltsÄ jitter. Skulle alltsÄ innebÀra att du har tvÄ stycken klockor (typ den i datorn och den i ljudkortet) som inte gÄr i 100% samma hastighet. Om man skickar digital signal mellan dom tvÄ, sÄ blir det osync pÄ digitala överföringen, som kan resultera i olika bi-ljud - oftast tickande ljud (som ofta bara Àr 1 sample lÄng). I det stora hela lÄter det lÄngsökt, men inte helt omöjligt. En del kopplar in olika ljudkort i samma firewire eller thunderbolt krets, och det kan va den kretsen som Àr boven.

Spela in klick-ljudet, och förstora upp det i audio-editor, och se om det Ă€r genererat digitalt eller analogt. Är det digitalt Ă€r det ju fyrkantsvĂ„g och puls-lĂ€ngden överensstĂ€mmer exakt med sample-vĂ€rdena. Är det analogt Ă€r det avrundad sinusvĂ„g vars vĂ„glĂ€ngd flyter över sample-vĂ€rdena. Är det analogt sĂ„ Ă€r det inte jitter. Och fĂ„r du inte med klick-ljudet pĂ„ inspelningen alls, dĂ„ ligger problemet i uppspelningen pĂ„ vĂ€gen ut ur datorn till lyssning. Är det analogt, sĂ„ uppstĂ„r det nog före ljudkortet.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Postat

Alltid trevligt med ett litet jul-mysterium. Eller hur? 😎

-Jordad kontakt till datorn?

-För liten buffer-size/frekvens pÄ ljudkortet?

-Kör du trÄdlöst med gitarren?

-Testat olika kablar mellan gitarr och ljudkort?

-Balanserade anslutningar?

-Aktiva eller passiva gitarr-mickar?

-Har du en masterklocka som syncar datorn och utomstÄende enheter inkl ljudkort?

Symptomen passar lite grann in pÄ klockproblem, alltsÄ jitter. Skulle alltsÄ innebÀra att du har tvÄ stycken klockor (typ den i datorn och den i ljudkortet) som inte gÄr i 100% samma hastighet. Om man skickar digital signal mellan dom tvÄ, sÄ blir det osync pÄ digitala överföringen, som kan resultera i olika bi-ljud - oftast tickande ljud (som ofta bara Àr 1 sample lÄng). I det stora hela lÄter det lÄngsökt, men inte helt omöjligt.

Som jag skrev sÄ har jag testat bÄde med olika ljudkort och förstÀrkare, alltsÄ Àven sÄdant som inte Àr anslutet till datorn. Testade Àven att köra med laptopen utan anslutning till elnÀtet och ett ljudkort via bus power. Det uppkommer i alla fall men olika tydligt.

Skruvar jag ner volymratten pÄ gitarren försvinner det, och drar jag ner tonkontrollen minskar det kraftigt. Dock verkar det inte vara nÄgot jordningsproblem med gitarren.

Pluggar jag in min mandolin som har piezomick sÄ fÄr jag inte nÄgra klick.

Allt verkar tyda pÄ att det Àr EMF-relaterat tycker jag. FrÄgan Àr hur jag hittar kÀllan problemet alternativt hur jag kan motverka störningen. Vill ogÀrna lÀgga ner tid pÄ att skÀrma alla gitarrer dÄ jag inte har nÄgra andra problem med störningar, men om det kan fÄ bort klickproblemet sÄ kan det ju vara vÀrt det.

k9 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Min förta tanke var att det Ă€r plektrumljud du fĂ„r i guran. Men det Ă€r kanske ett för enkelt svar? 😛

Det kan vara t ex en vÀrmepump eller ett kysksÄp som Àr i ett annat rum som orsakar klicket med. Om du kan kolla vilka eluttag och vilken hushÄllsutrustning om ligger pÄ samma fas som det uttaget du anvÀnder sÄ kanske du kan hitta problemet dÀr. Har du inget schema för propparna sÄ kan du bara bryta en sÀkring i taget och kolla vad som slutar funka.

Bor du i villa sÄ kan det vara ditt vÀrmesystem som orsakat fall och spikar. Bor du i lÀgenhet sÄ kan störningen komma frÄn nÄgot som ligger utanför lÀgenheten med. Kan vara t ex en hiss som drar mycket nÀr den börjar Äka till nÄgon vÄning.

Har du rÄd och möjlighet sÄ köp t ex en förgreningsdosa med spÀnningsfilter , eller kanske en Samson Power Brite (eller liknade) sÄ kanske du blir av med ljudet utan att det behöver kosta sÄ mycket. Det Àr bra att ha ren och jÀmn ström i sin studio. SÀrskilt om man anvÀnder mycket utrustning med rör i.

Redigerat av k9
Postat (redigerat)

EMF-störningar brukar vara mer oberoende av signalstyrka, tycker jag mig upplevt.

LÄter som passiva gitarr-mickar dÄ, och att spolen i dom fÄngar upp nÄt utifrÄn. Testa Àven att lajna syntar eller andra saker utan magnetmickar i, sÄ Àr du mer sÀker.

Och ja, som K9 sÀger, dÄ kan det vara vÀldigt mycket. 3G-mast i nÀrheten, radiofyr för flygplanstrafik i nÀrheten, mystiska jordslingor ... mÄste nÀstan kavla upp Àrmarna rejÀlt och söka av. Har man inga mÀtinstrument sÄ fÄr man gissa sig fram i kombination med uteslutningsmetoden.

En viktig ledtrÄd Àr att försöka avgöra nÀr detta började. T.ex. vid inköp av apparatur, ombyggnation, byggnadsinstallation i omrÄdet osv. Du har flyttat, men under ett drygt Är kanske du har pluggat in gitarr och dragit nÄgra toner ibland. Fick du klick-ljud sist du gjorde det med? Om inte, nÀr var det? och vad har hÀnt sen dess.

Kan eventuellt vara Nordkorea ocksĂ„, dom hackar o signalspanar mycket nu, sĂ€ger tidningarna. đŸ˜±

Redigerat av Signia
k9 (oregistrerad)
Postat

Det kan ju vara störningar i elnÀtet med. Bor du lÄngt ifrÄn en elstation sÄ kan det vara flera hus bort som störningen uppstÄr med.

Postat (redigerat)

Och ja, som K9 sÀger, dÄ kan det vara vÀldigt mycket. 3G-mast i nÀrheten, radiofyr för flygplanstrafik i nÀrheten, mystiska jordslingor ... mÄste nÀstan kavla upp Àrmarna rejÀlt och söka av. Har man inga mÀtinstrument sÄ fÄr man gissa sig fram i kombination med uteslutningsmetoden.

En viktig ledtrÄd Àr att försöka avgöra nÀr detta började. T.ex. vid inköp av apparatur, ombyggnation, byggnadsinstallation i omrÄdet osv. Du har flyttat, men under ett drygt Är kanske du har pluggat in gitarr och dragit nÄgra toner ibland. Fick du klick-ljud sist du gjorde det med? Om inte, nÀr var det? och vad har hÀnt sen dess.

Jag har mest spelat opluggat sedan dess, men de fÄtal gÄnger jag spelat pluggat har jag iaf inte tÀnkt pÄ det. Kan vara att jag inte haft sÄ mycket gain dÄ sÄ det blivit pÄtagligt Äas.

UpptÀckte att min bas var bÀst pÄ att plocka upp störningen (och alla andra störningar för övrigt) vilket gjorde att jag kunde utforska lite bÀttre. Verkar inte göra nÄgon större skillnad var i huset jag Àr. DÀremot gör det stor skillnad om jag har gitarren vinklad med ansiktet upp/ned eller fram/bak. Vinklar jag den med ansiktet upp/ned sÄ Àr signalen mycket starkare. Lyckades hitta en vinkel dÀr störningen var nÀst intill obefintlig.

Jag har lite dÄlig koll pÄ hur antenner fungerar, men det borde ge nÄn slags indikation pÄ vart det kommer ifrÄn?

Är kattvakt Ă„t grannen över jul sĂ„ jag ska gĂ„ över till henne senare för att se om det skiljer sig dĂ€r inne.

Har testat att koppla in annat pĂ„ linjenivĂ„ men inga problem dĂ€r. Iaf inget jag kan mĂ€ta eller höra. Mandolinen ger inga klick oavsett hur mycket jag gainar. Alternativ drĂ€nks de i brusgolvet. 🙂

MÄste hitta nÄn slags lösning pÄ det iaf, för det kÀnns inte kul med sÄdana inspelningar.

Bifogar ljudexempel.

KlickKlick.mp3

Redigerat av rainydays
Postat

Hej

Kanske dum frĂ„ga, men du har inte skrivit att du testat annan kabel till gitarren. HAr du gjort det? Är nĂ„got kopplat via ADAT sĂ„ det Ă€r klockningen?

MVH

Anders

Postat

Hej

Kanske dum frĂ„ga, men du har inte skrivit att du testat annan kabel till gitarren. HAr du gjort det? Är nĂ„got kopplat via ADAT sĂ„ det Ă€r klockningen?

Ja jag har testat tre kablar av olika fabrikat. Glömde skriva det.

Ska iaf inte vara nĂ„got fel pĂ„ dem, men mĂ„hĂ€nda Ă€r de lika dĂ„liga allihop. 🙂 Ska se om jag hittar nĂ„gon mer att testa med.

Klicket uppstÄr Àven i en vanlig förstÀrkare sÄ det Àr inte relaterat till inspelningsutrustningen. Det var annars min första tanke ocksÄ att det kunde vara nÄgon klocka nÄnstans som orsakar det eftersom det Àr en sÄn jÀmn puls.

Har du ngt ljudklipp? 🙂

Japp, finns bifogat i inlÀgget ovan!

k9 (oregistrerad)
Postat

LÄter helt klart som en radiostörning. Kanske Àr det en telemast som skickar pulser för att mobiltelefoner ska kunna anvÀnda "gps" funktionerna i dem. Eller sÄ anvÀnder kanske nÄgon granne en signalförstÀrkare för trÄdlöst internet. Men nu gissar jag bara.

Du kanske skulle skicka ljudfilen till de företag som har master i krokarna och se om de kan hjÀlpa dig?

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Jag tycker det lÄter precis som statisk elektricitet. Förutom att det knÀpper sÄ periodiskt.

Nu vet jag ju inte exakt vilken gitarrmodell det var frÄgan om, kÀnde mig ÀndÄ lite tvungen att plocka fram en obehandlad gitarr och slÀnga upp en snutt pÄ tuben. Klippet visar hur det lÄter nÀr man gnider pÄ ett alldeles för nytt plektrumskydd som varken har sköld pÄ baksidan eller gör ordentlig kontakt med kroppen. Det statiska ljudet kommer nÀr man drar tvÀrs över, men inte lÀngs med kabel mellan pot o mik.

Dock har jag nu misslyckats flera gÄnger med att klistra in lÀnken. Dessutom faller ungefÀr var tredje tangentbordstryckning bort, ungefÀr som forumet pysslar med nÄgot annt Àn att ta emot vad jag skriver. Det robleet har jag ngen annanstans.

http://youtu.be/IbIbMeUsXHM

Hoppas det kan vara till nÄgon hint Ät rÀtt hÄll pÄ felsökning eller ÄgÀrder. Youtube var dessutom lustiga nog och fyllde pÄ med klipp som visar hur man skyddar en mikrofongrop pÄ en tele...

Redigerat av dman
pme (oregistrerad)
Postat

Bor du pÄ landet? Det lÄter som ett elstÀngsel!

Postat

Har inte lÀst allt, men kan du testa pÄ annan ort?

Har du testat batteridriven förstÀrkning t ex som pÄ bilden?

Trodde jag skulle kunna knalla runt och testa men det enda mobila jag har Ă€r en gammal iRig och den har ett sĂ„nt brusgolv att det inte gĂ„r att höra nĂ„nting knappt. 🙂

Jag tycker det lÄter precis som statisk elektricitet. Förutom att det knÀpper sÄ periodiskt.

Ja nÄn form av statisk störning verkar det ju vara frÄgan om. Ljudet Àr ju vÀldigt likt det du skapat. Men mycket mer regelbundet.

Det Àr ju inte frÄgan om en gitarr utan jag har testat sex stycken nu och det Àr samma sak, sÄ jag har uteslutit bÄde instrument, ljukort och förstÀrkare.

Bor du pÄ landet? Det lÄter som ett elstÀngsel!

Det var ju faktiskt en vÀldigt bra tanke. Nu Àr det nog visserligen en bit till nÀrmsta elstÀngsel vad jag vet. Men jag ska gÄ runt och kolla om det kan vara sÄ att nÄgon satt upp nÄgot alldeles nyligen.

Tror du att det kan störa pÄ ett avstÄnd av flera hundra meter?

Postat

Ok, störningen fanns Àven inne hos grannen och var ungefÀr lika kraftig. SÄ jag utesluter nÀstan att det Àr inuti mitt hus.

DÀremot upptÀckte jag att den "tysta vinkeln" skiljde sig dÀr inne. Den skiljde sig Àven om jag förflyttade mig mellan vardagsrummet och köket (ca 3-4 meter). I vardagsrummet lÄg den i svagt sydvÀstlig riktning och i köket var den i rak vÀstlig riktning.

Jag tÀnker att om det skiljer sÄ mycket pÄ det lilla avstÄndet kan det ju vara en indikation pÄ att kÀllan finns relativt nÀra.

Just det. Det Àr inte bara knÀppningarna som nÀstan försvinner i den vinkeln utan nÀstan allt brum. Och jag upplevde att brummet var starkare inne hos grannen. TÀnker att det skulle kunna vara nÄgon elektrisk installation. Hur Àr det med elskÄp? Skulle de kunna orsaka sÄdana klick? pÄ lÄngre avstÄnd?

Ska försöka ge mig pÄ att kartlÀgga i vilken vinkel störningen Àr svagast och starkast pÄ olika punkter sÄ kanske det kan hjÀlpa att hitta kÀllan.

Ger inte upp 🙂

pme (oregistrerad)
Postat

Trodde jag skulle kunna knalla runt och testa men det enda mobila jag har Ă€r en gammal iRig och den har ett sĂ„nt brusgolv att det inte gĂ„r att höra nĂ„nting knappt. 🙂

Ja nÄn form av statisk störning verkar det ju vara frÄgan om. Ljudet Àr ju vÀldigt likt det du skapat. Men mycket mer regelbundet.

Det Àr ju inte frÄgan om en gitarr utan jag har testat sex stycken nu och det Àr samma sak, sÄ jag har uteslutit bÄde instrument, ljukort och förstÀrkare.

Det var ju faktiskt en vÀldigt bra tanke. Nu Àr det nog visserligen en bit till nÀrmsta elstÀngsel vad jag vet. Men jag ska gÄ runt och kolla om det kan vara sÄ att nÄgon satt upp nÄgot alldeles nyligen.

Tror du att det kan störa pÄ ett avstÄnd av flera hundra meter?

Det tror jag sĂ€kert. Jag brukar anvĂ€nda en lös single-coil pickup och en batteridriven miniamp för att "pejla" störningar. Är dina störningar beroende pĂ„ hur du riktar gitarren?
Postat (redigerat)

Det tror jag sĂ€kert. Jag brukar anvĂ€nda en lös single-coil pickup och en batteridriven miniamp för att "pejla" störningar. Är dina störningar beroende pĂ„ hur du riktar gitarren?

Ja, störningarna Àr som starkast om jag riktar ansiktet pÄ gitarren uppÄt eller nedÄt. Riktar jag ansiktet i vÀstlig eller sydvÀstlig riktning (beroende pÄ vart jag stÄr) sÄ Àr signalen vÀldigt svag, och givetvis dÄ starkare 90 grader frÄn det.

Visst Àr det sÄ att spolen plockar upp bÀst frÄn sidorna? Och sÄ nÀr jag riktar ansiktet pÄ gitarren upp/ned sÄ tar den upp runt om dÀr jag stÄr?

IsÄfall borde ju kÀllan finnas i den riktning dÀr jag hör signalen svagast.

Eller Àr jag helt ute och cyklar nu?

Har tyvĂ€rr varken miniamp eller nĂ„n lös pickup att tillgĂ„ för tillfĂ€llet. Men jag fĂ„r kanske försöka skaffa om jag inte kan klura ut det pĂ„ annat sĂ€tt. Vill inte gĂ€rna gĂ„ runt med gitarren i snöblĂ„sten. 🙂

Redigerat av rainydays
Postat

Ok, störningen fanns Àven inne hos grannen och var ungefÀr lika kraftig. SÄ jag utesluter nÀstan att det Àr inuti mitt hus.

Du mÄste ha en hygglig granne.

pme (oregistrerad)
Postat

Ja, störningarna Àr som starkast om jag riktar ansiktet pÄ gitarren uppÄt eller nedÄt. Riktar jag ansiktet i vÀstlig eller sydvÀstlig riktning (beroende pÄ vart jag stÄr) sÄ Àr signalen vÀldigt svag, och givetvis dÄ starkare 90 grader frÄn det.

Visst Àr det sÄ att spolen plockar upp bÀst frÄn sidorna? Och sÄ nÀr jag riktar ansiktet pÄ gitarren upp/ned sÄ tar den upp runt om dÀr jag stÄr?

IsÄfall borde ju kÀllan finnas i den riktning dÀr jag hör signalen svagast.

Eller Àr jag helt ute och cyklar nu?

Har tyvĂ€rr varken miniamp eller nĂ„n lös pickup att tillgĂ„ för tillfĂ€llet. Men jag fĂ„r kanske försöka skaffa om jag inte kan klura ut det pĂ„ annat sĂ€tt. Vill inte gĂ€rna gĂ„ runt med gitarren i snöblĂ„sten. 🙂

BÀst Àr nog att försöka kalibrera riktningen. Dvs hitta nÄgot som stör. En bildskÀrm tex. Sedan fÄr du prova dig runt lite. Oftast Àr det bÀst att anvÀnda min looberna i stÀllet för max looberna för de brukar vara smalare. Men att göra som du gör med att kolla inne hos grannen Àr nog en bra start. Om signalen inte kommer frÄn ett nÀromrÄde sÄ blir det svÄrt att pejla.
drloop (oregistrerad)
Postat

Det kan vara ryssen som installerat nÄt hemligt...

• 5 mĂ„nader senare...
Postat

Hur har det gÄtt? Jag har samma typ av klick, kanske lite lÀgre ljud och distinkt utan brus mellan klick. Bor i gammalt hus pÄ landet. Klicket varierar periodvis under Äret, och oftast Àr det sÄ lite att jag klarar hemmastudioinspelningarna men vissa dagar Àr det tydligt.

• 6 mĂ„nader senare...
Postat (redigerat)

Det Àr inte ovanligt med störningar frÄn induktorn pÄ ett kreatursstÀngsel. Störningarna kan nÄ ganska lÄngt, trÄdarna funkar ju som en antenn. Det kan Àven variera i styrka beroende pÄ grÀsets höjd och fuktighet. De moderna stÀngseltrÄdarna ( av typ band) med 5-6 tunna trÄdar i bredd kan ocksÄ internt orsaka överslagen dÄ de tunna trÄdarna slits av nÀr djuren gÄr emot bandet. I sjÀlva avbrottet mellan trÄdarna uppstÄr dÄ en gnista för varje puls. SpÀnningen handlar om tusentals Volt, men med lÄg strömstyrka.

KlickKlick.mp3

Redigerat av Basisten
Postat

Det Ă„terkommer nog i vĂ„r 🙂

Jag ska iaf prova ett strömfilter som Àven har Äskskydd.

• 10 mĂ„nader senare...
Postat

Hi, Jag har precis samma problem hemma hos mig och "studion" ligger bara 5m ifrÄn djur stÀngslet. Jag frÄgade grannen om han kunde stÀnga av anlÀggningen, och klickandet försvann!

Nu Àr bara frÄgan hur jag kan filtrera ut störningen. Har ni fÄtt ordning hemma hos er? (jag vet det var ett tag sedan) 

En UPS borde vÀl fungera eller hu?! Finns det nÄn som har testat detta? Typ en son hÀr?:

https://www.conrad.se/UPS-APC-by-Schneider-Electric-BE-700G-700-VA.htm?websale8=conrad-swe&pi=973577&ci=SHOP_AREA_22403_0415165

solong

Chris

Postat

Eftersom det Àr mickarna pÄ gitarren/basen som tar upp störningen genom luften lÀr inte den dÀr göra nÄgon skillnad...

• 6 mĂ„nader senare...
Postat

Är det nĂ„gon som har en lösning pĂ„ detta problem? 

Byggde mig en studio under vintern och precis kommit igÄng med inspelningarna.

Förra veckan sÄ kom kossorna ut i beteshagarna och klicket kom i mina gitarrförstÀrkare och Àven nÀr gitarren Àr inkopplat i ljudkortet. 

Drog snabb koppling till att det Àr stÀngslet dÄ aggregatet ger en puls som lÄter precis lika dant.  (precis som att jag har stÀllt en mikrofon och spelar upp detta i gitarren) 

Men finns det nÄgon lösning pÄ detta problem, kÀnner att jag Àr rÀtt skörd just nu. 

pme (oregistrerad)
Postat

Prova koppla via en linebox sÄ att signalen blir balanserad. De har Àven jordlyft.

Än Ă€r det inte skörd 😄

Det tror jag inte kommer att hjÀlpa. Störningarna kommer in via pickup:erna. Humbucker eller noisecanceling singlecoils Àr enda chansen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.