Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjabba!

Jag har levt med ett PreSonus-kit för 2500kr i några års tid och hade nu tänkt att uppgradera mig en smula. (Ni kommer garanterat hitta andra trådar i framtiden angående detta projekt)

Har nu tänkt att bygga om hela arbetsytan och nu använda mig av rackar där jag hade tänkt att införskaffa en Apollo Duo. Såg då såklart att det fanns en Quad. Tror folk att det räcker med en duo eller ska man gå all in på en Quad? Är det någon som har erfarenhet av dessa skönheter? Eller finns det någonting annat folk rekommenderar i den prisklassen eller lägre?

Kan klargöra att jag producerar mycket sovrumspop/rock. Använder mig av ett flertal kanaler men inte så många som för en orkesterinspelning.

Tjoflöjt! 🙂

Annons
Postat

Hej!

Jag skulle gå på Quad då andra generationens UAD-pluggar är mer hungriga på processorkraft.

De vanliga Pci-e är uppe på Octo för att dämpa detta lite.

Finns ju även ett Apollo Twin med färre in samt utgångar. Visserligen finns detta bara i alternativen Solo eller Duo.

• Gilla 1
Postat

Tack så mycket för svar!

Då låter det ju ganska vettigt att köra på en Quad. Jag funderade på Apollo Twin först, men bestämde mig för att ta ett större kliv och köra på de här jag nämnt på en gång, hehe! Alla in- och utgångar som dom har är intressant nämligen!

Postat

Köpte nyligen ett Twin Duo till projektstudion där det enbart läggs sång och instrument där två in räcker. Om du ska ha apollo kortet med fler ingångar och vill köra deras preamp pluggar bör du verkligen köpa quad varianten.

Postat

Tack Olle E för svaret! Låter som att de flesta rekommenderar att köra på Quad. Blir nog till att fixa en sådan, men först så blir det nya monitorer imorgon. Tack för svar!

Postat (redigerat)

Det finns fler lösningar än att köpa en quad, du kan även köra en Apollo Twin Duo vilket betyder 2 dsp processorer. Nästa inköp är UAD-2 Satellite thunderbolt. Vilket betyder att man har 10 sharc processorer. För mig fungerar det alldeles utmärkt. Eftersom jag bara spelar in ett instrument i taget och inte spelar in trummor. Men behöver du fler in och utgångar så är det ju inte optimalt med en duo. Lycka till med inköpen, hoppas du blir nöjd!

Redigerat av Acekorv
Postat (redigerat)

Håller med föregående om att en duo är lite väl snålt. Har faktiskt lite svårt att förstå varför deras produkter är så underdimensionerade. Med tanke på profiten de gör på pluggar så borde de kunna subventionera ett par processorer. Men mycket ska ha mer. 🙂

De nya generationens pluggar är i de flesta fall ett stort kliv framåt (bortsett från Pulteq möjligtvis), men de är hungriga som få. En quad räcker i ärlighetens namn inte superlångt heller om du ska mixa större projekt.

Ovanstående förslag om Twin + Satellite är värt att tänka på. Du får ju inte lika mycket I/O men du har iaf möjlighet till fler ingångar via ADAT även om de inte kommer stödja unison.

Ska du mest använda pluggar vid tracking så borde du klara dig bra med en quad å andra sidan.

Redigerat av rainydays

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.