Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag snubblade över ett klipp på Youtube där man använde sammansatt enhet i OsX.

Tänkte att detta skulle vara fantastiskt smidigt, men jag får det bara att funka halvvägs och tar tacksamt emot tips och ideér på vad jag kan göra för att få det att fungera.

Vad jag har prövat:

Båda ljudkorten fungerar var för sig. Alla in och utgångar.

När jag provar med sammansatt enhet så fungerar bara det ena (Apollon) oavsett vilken som är "huvudkort" med klocka och allt.

Alla kanaler är rätt routade, iaf om jag jämför mellan Ljud/midi-inställningar och Pro Tools.

Kanske inte ligger under rätt kategori men jag hittade ingen bättre.

Jag får insignal på Scarletten vid sammansatt enhet men inget händer i Pro Tools. Finns det något annat sätt att se om signalen kommer i i datorn? Och vart det tar stopp...

Utrustning som jag använder.

MacBook Pro

Protools 11

UAD Apollo+UAD 4-710d via adat

Focusrite Scarlett

Det är alltså Apollon och Scarletten som kommer att bli de sammansatta enheterna.

Har jag glömt någon viktig info så bara fråga.

Som sagt, jättetacksam för hjälp i fallet!

Andra verkar har lyckats och det ska även jag 😉

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)
Postat

Hat du valt rätt enhet dvs sammanslagen enhet i Pro tools också?

Postat

Tycker föresten mig ha läst att det inte är så bra med sammanslagen enhet i inspelningssammanhang, om jag minns rätt så kan det bli fasfel. Kan vara ute och cykla dock.

Postat

Japp

Ok kan det vara så att inputarna hamnar på andra kanaler än du vanligtvis hittar dom.? När jag gör så där i Logic så åker jag på att lista ut vilken input som är vilken och vilket ljudkort den hör till. Det finns säkert en logic i hur det listas upp i förhållande till ljudkorten men jag har aldrig brytt mig utan testat mig fram.

Postat

Tycker föresten mig ha läst att det inte är så bra med sammanslagen enhet i inspelningssammanhang, om jag minns rätt så kan det bli fasfel. Kan vara ute och cykla dock.

Ajdå, det vill man inte råka ut för. Tyckte att ideén verkade god då jag kan använda fler kanaler på en gång.

Men funkar det inte så får man lösa det på annat sätt.

Har kollat alla ingångar nu i ProTools men ingen passar. Börjat uppifrån och ner men inget. Scarletten är "död" vad gäller att lämna signal till PT i detta läget.

Kollar man i Ljud/midi-inställningar så hamnar kanal 1 på Scarletten på nummer 33, detta stämmer med Pts lista. Men jag har dubbelkollat alla ingångar men hittar inget 🙁

Postat

Hm ok då kan jag nog inte hjälpa mer dessvärre kommer inte på något mera. Jag kör ju i och för sig Logic men man tycker att det borde funka ungefärpå samma sätt.

Hoppas det löser dig

Postat

Hittade en sak nu. Apollon har 32knl-24bitar heltal medan Scarletten har 18knl-24 bitar heltal eller 14knl-24bitar heltal.

Kan detta ha något med det hela att göra?

Postat

Jo det har det nog så prova att sätta båda på samma.

Postat

Drog ett långskott nu och provade i Garageband. Inga problem. Liv i alla kanaler jag provat, alltså Pro Tools som bråkar.

Inga ideér?

Postat (redigerat)

Nej dessvärre vet faktiskt inget om pro tools, sista och första gången jag testade pro tools var på liljeholmens folkhögskola runt 1995 eller nåt. Men det låter verkligen skumt om garagebnd kan se båda korten i en sammanslagen enhet men inte po tools.

Nej dessvärre vet faktiskt inget om pro tools, sista och första gången jag testade pro tools var på liljeholmens folkhögskola runt 1995 eller nåt. Men det låter verkligen skumt om garagebnd kan se båda korten i en sammanslagen enhet men inte pro tools.

Redigerat av Burnin Sven
Postat

Ja, jag tycker det med. Lite märkligt. Får forska vidare i det, men uppenbarligen verkar bollen ligga hos PT till varför det inte fungerar. Det roliga är att PT automatiskt skapar en sammanslagen enhet vid installation, så stöd borde finnas tycker jag.

Postat

Har nog hittat orsaken. Pro Tools stödjer bara 32 kanaler i vanliga 11:an. Surt men sant. Första kanalen från Scarletten hamnar på kanal 33. Alltså finns inte med

Postat

Ok jag tänkte väl att det var lite skumt. Men du kan kanske låna ett av nån kompis om du behöver ända upp till 32 kanaler i realtid. Det är väl mest vid inspelning av trummor man behöver ett gäng eller om man kör med mycket annat externt som behöver en egen kanal.

Postat

Jag har ljudkort och kanaler i dessa så jag klarar mig, men tydligen för klen version av Pro Tools 🙁

Men som du säger oftast behöver jag inte så många på en gång. Tänkte mest det vore smidigt om Sammanslagen enhet fungerade, vilket det gjorde. Tyvärr inte hela vägen bara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.