Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag är på tjänsteresa i mitt företag (enskild firma) i USA, och har under tiden här köpt en mikrofon samt ett ljudkort genom företaget. Jag tänker ju ta med mig det här i bagaget tillbaka till Sverige, men undrar om jag behöver redovisa/betala avgifter för detta? Någon som har koll? :/

Tacksam för svar 🙂

Mvh

Annons
Postat

Ja - du ska betala tull och moms, precis som alltid. Det är bara när du köper från annat företag inom EU som du kan slippa ligga ute med momsen på det du köper in som inventarier, men när du köper i USA, så är det vanlig import och du ska då betala momsen, för att sedan dra av den vid bokslutet.

Tull brukar handla om 2-5% och momsen är i vanlig ordning 25%.

Postat

Det går väl att försöka att smita med momsen om man tex slänger kartongen så det ser ut som att du hade den när du åkte. men har du ett företag tjänar du inget på detta förfarande, bara om du handlat privat.

Postat

Tack för svaren! 🙂 Du är grym Claes!

En följdfråga på detta nu då, om det är någon som vet.. Hur går det här till? Gör jag detta på flygplatsen i Sverige? Måste jag fylla i någon blankett?

Postat

Precis, när du landat på flygplatsen i Sverige finns två korridorer, en om du inte ska tulla något och en om du ska det.

Där anmäler du vad ditt företag har köpt och får betala en summa baserat på mikrofonen samt ljudkortets värde och vilken procentsats som gäller för produkterna.

Mikrofon är i kategorin 8518, ljudkortet borde vara i 8519.

Postat (redigerat)

Tack som fasen!! Känner mig mycket klokare på det här nu!

Behöver man ha någon förifylld blankett eller så med sig, eller räcker det att man dyker upp med grejerna samt fakturor/kvitton?

Jag kommer inte tillbaka till Sverige förrän efter nyår, betyder detta alltså att jag kommer behöva betala tull + 25% moms och sedan vänta till NÄSTA bokslut, alltså ett år från nu, för att då kunna dra av och plussa ut momsen??

Återigen, stort tack för alla svar.. 🙂

Redigerat av Ollivolli
Postat

Det räcker att du dyker upp med grejerna och deklarerar vad du har med dig på plats vid tulldisken.

Vad gäller bokslut och moms kan jag inte svara på frågan helt. Kolla med Skatteverket. De hjälper till via mail också.

Postat

Eftersom du kommer att betala momsen efter årsskiftet, så blir det nästa års bokslut det handlar om för momsen - men nettobeloppet för inköpet kommer förstås på detta årets bokslut, eftersom det kvittot är daterat på denna sidan årsskiftet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.