Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag köpte nyligen en ny dator, macbook och ett forte ljudkort.

När jag kopplar in kondensatormicken så får jag det vad jag förstår klassiska brumljudet. Har läst på angående jordade uttag, dåliga kablar, tappad mick etc. Micken är en billig MXL 990.

Det som är konstigt är att om jag kör på mina gamla grejer, pc med internt billigt ljudkort samt kör micken in i ett litet alto mixerbord så är mikrofonen knäpptyst. Jag använder alltså samma vägguttag.

Det brummande ljudet är så att det minskar när jag tar i micken alternativt även i datorn så det känns som om det är någon vajsing där. Jag har inte haft datorn inkopplad i väggen utan bara på batteri och bara haft ljudkortet i väggen. Kan det vara så att datorn måste vara "jordad"?

Någon som har någon annan idé?

Tack på förhand.

Annons
k9 (oregistrerad)
Postat

Jo datorn och micken måste vara på samma jord om det är någon störning som orsakas av ett jordfel. Ibland så kan det vara någon annan utrustning som ligger på samma jord och säkring som just det uttaget du tar strömmen ifrån. Det behöver inte vara musikutrustning alls. Det kan vara ett kylskåp, en värmepump eller vad man nu har som går på el hemma. Så om du kan så försök att se vilka andra uttag som går på samma fas som den väggkontakten som du använder.

Sedan så kan det vara en oren ström av andra orsaker med. Testa med ett spännignsfilter som "renar" strömmen om du kan. Finns många olika typer av sådana filter. En de lär bara vanliga förgreningsdosor med denna funktion inbyggd.

I bland så kanske det jordade uttaget bara ser ut att vara det för att de använt en dosa som är avsedd för jordade uttag utan att de anslutit jorden till den.

Har du testat flera olika uttag?

Använder du ett jordat uttag från ett kök eller en tvättstuga så kan du nästan räkna med att få lite störningar.

En dåligt skärmad kabel för nära ett vattenburet element är något som jag själv hade problem med förut.

En billig förgreningsdosa från vägguttaget är ofta också boven i dramat. Särskilt dem med en av och på knapp, då denna knapp allitd börjar glappa förr eller senare.

Postat

Ok. Tack jag får prova lite mer. Det märkliga är som sagt att när jag använder min gamla dator på samma plats, med samma uttag,så är micken tyst. Igår kväll så kopplade jag in micken via mitt mixerbordet och använde mixern fan tomaterna och sedan lite in i mitt nya ljudkort. Då fungerade det. Trist det som jag ville åt var att slippa ha det framme utan att kunna vara mer mobil..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.